ademanalyse

Punten van discussie.
katriens
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 mei 2018, 16:14

ademanalyse

Bericht door katriens »

Vraag op het examen: Je wordt onderworpen aan een ademanalyse, die je weigert. Wat is juist. a) je krijgt een rijverbod van 6u, b) je mag helemaal niet weigeren, weigeren is verboden, c) je krijgt een rijverbod van 3u. Ik dacht dat het juiste antwoord A was, dus een rijverbod van 6u. Volgens mij heb ik bij het opnieuw bekijken van de fouten achteraf echter gezien dat het juiste antwoord B is. Daar ben ik echter niet 100% zeker van. In de wegcode en op andere websites, vind ik geen uitsluitsel. Je mag immers niet weigeren en als je dat toch doet dan krijg je 6u rijverbod. Kan iemand het juiste antwoord op deze vraag geven?
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: ademanalyse

Bericht door GRO »

Men mag een ademtest, ademanalyse of bloedproef NIET weigeren zonder geldige reden. Indien men zulks tóch doet, stelt men zichzelf bloot aan ernstige sancties: Onmiddellijk rijverbod van minstens 6 uur; Mogelijkheid van minnelijke schikking; Onmiddellijk intrekken rijbewijs voor minstens 15 dagen.
Van weigering is ook al sprake als je (opzettelijk) verkeerd blaast.

Je mag dus in principe niet weigeren, maar in de vraag staat al vermeld dat je het toch doet.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: ademanalyse

Bericht door Inazuma »

In welk examen staat dat ?

Want de weigering van ademtest of -analyse is wel degelijk voorzien in de verkeerswet :


Art 59

§ 3. Het besturen op een openbare plaats van een voertuig of van een rijdier of het begeleiden met het oog op de scholing is verboden aan iedere persoon die een voertuig of een rijdier bestuurde, daartoe aanstalten maakte of een bestuurder begeleidde met het oog op de scholing of op het punt stond een bestuurder te begeleiden met het oog op de scholing, voor de duur van zes uren te rekenen vanaf de vaststelling :

(...)

3° ingeval van weigering van de ademtest of van de ademanalyse;
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: ademanalyse

Bericht door Jozef »

Ik twijfel.

Artikel 59 van de verkeerswet voorziet inderdaad enkel een rijverbod van 6 uur bij het weigeren van de alcoholtest. Maar ik vraag mij af of dit misschien kan gezien worden als:
  • het weigeren tot het opvolgen van een bevel van een bevoegd persoon, of
  • weerspannigheid tegen politiemaatregelen met het oog op de handhaving van de veiligheid.
Voor de goede orde: het weigeren van de ademanalyse is in ieder geval strafbaar.
katriens
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 mei 2018, 16:14

Re: ademanalyse

Bericht door katriens »

Dit is een vraag die ik kreeg op het examencentrum. Zowel antwoord A als B zouden dan juist kunnen zijn, toch? Heeft iemand van jullie contacten met een examencentrum en kan dit eens navragen?
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: ademanalyse

Bericht door Jozef »

katriens schreef: 24 mei 2018, 13:21 Dit is een vraag die ik kreeg op het examencentrum. Zowel antwoord A als B zouden dan juist kunnen zijn, toch?
Inderdaad. Daarom vermoed ik dat de vraag mogelijk iets anders geformuleerd was (het is niet altijd gemakkelijk om een vraag exact te onthouden). GOCA stelt immers alleen maar vragen waarop slechts één antwoord juist is.
Plaats reactie