Voorrang?

Punten van discussie.
DWB
Berichten: 35
Lid geworden op: 28 aug 2017, 18:34

Voorrang?

Bericht door DWB »

Deze situatie in Leuven: https://www.google.be/maps/@50.8684282, ... 312!8i6656

Ik rij op de linkerrijstrook en wil links afslaan. Het auto's tegenover mij willen rechts afslaan. We willen dus allebei de Ring op richting autosnelweg.

Is het de bedoeling dat ik de linkerrijstrook neem, en de auto's uit de Naamsestraat de rechterrijstrook? Of moet ik wachten tot alle auto's uit de Naamsestraat gepasseerd zijn voordat ik de Ring kan oprijden?
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Voorrang?

Bericht door Jozef »

Zowel jij als je tegenliggers mogen in de bebouwde kom de rijstrook volgen die het best bij jullie bestemming past.

Bij het afslaan moet je eerst voorrang geven aan alle tegenliggers.
larissamech
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 mei 2018, 10:29

Re: Voorrang?

Bericht door larissamech »

Kan je mij wat meer uitleg geven bij vraag 1866
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Voorrang?

Bericht door GRO »

Een fietser die via een oversteekplaats voor fietsers de rijbaan wil gaan oversteken, moet voorrang verlenen aan bestuurders op de rijbaan.
(Een voetganger die een rijbaan wil gaan oversteken via een oversteekplaats voor voetgangers, heeft voorrang).
larissamech
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 mei 2018, 10:29

Re: Voorrang?

Bericht door larissamech »

merci merci en bij een zebrapad dan? Moeten fietsers dan ook voorraang verlenen?
larissamech
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 mei 2018, 10:29

Re: Voorrang?

Bericht door larissamech »

en vraag 1775?
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Voorrang?

Bericht door Jozef »

GRO schreef: 02 mei 2018, 04:32 Een fietser die via een oversteekplaats voor fietsers de rijbaan wil gaan oversteken, moet voorrang verlenen aan bestuurders op de rijbaan.
Ik kan dit niet terugvinden in de wegcode.
43.3. Wanneer er een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen is, moeten de fietsers en de bestuurders van tweewielige bromfietsen die zich op het fietspad bevinden deze gebruiken.

Zij mogen zich slechts voorzichtig op de oversteekplaats begeven met inachtneming van de naderende voertuigen.
Voorrang verlenen houdt in dat, als de voorranghebbende weggebruiker ook maar een weinig moet vertragen om een aanrijding te vermijden, je geen voorrang gegeven hebt.

Voorzichting met inachtneming van de naderende voertuigen betekent dat ik mij, als die voertuigen nog veilig kunnen vertragen (vergelijk met een oranjegeel verkeerslicht), ik mij op de oversteekplaats mag begeven.

Zodra een fietser zich op de oversteekplaats bevindt, geldt:
40ter.
De bestuurder van een auto of van een motorfiets mag een fietser of bestuurder van een tweewielige bromfiets die zich op de openbare weg bevindt onder de in dit reglement voorziene voorwaarden niet in gevaar brengen.
[...]
Hij mag een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen slechts met matige snelheid naderen teneinde de weggebruikers die er zich op bevinden, niet in gevaar te brengen en ze niet te hinderen wanneer zij het oversteken van de rijbaan met normale snelheid beëindigen. Zo nodig moet hij stoppen om ze te laten doorrijden.
[...]
Wees als autobestuurder dus altijd uiterst voorzichtig bij het naderen van een oversteekplaats voor fietsers, want als het tot een aanrijding komt, zal het moeilijk zijn om te bewijzen dat de fietser zich pas op de oversteekplaats begeven heeft toen jij al met matige snelheid zo dicht genaderd was, dat je niet meer kon stoppen.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Voorrang?

Bericht door GRO »

Oversteekplaats voor voetgangers (zebrapad)
- Voetganger die aanstalten maakt om het te gebruiken: heeft voorrang.
- Voetganger op de oversteekplaats: heeft voorrang.

Oversteekplaats voor fietsers:
- Fietsers die aanstalten maken om het te gaan gebruiken: moeten voorrang geven.
(bestuurders op de rijbaan moeten wel voorzichtig zijn).
- Fietsers die al op de oversteekplaats zijn: hebben voorrang.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Voorrang?

Bericht door Jozef »

GRO schreef: 03 mei 2018, 03:33 Oversteekplaats voor fietsers:
- Fietsers die aanstalten maken om het te gaan gebruiken: moeten voorrang geven.
Maar waar staat dat in de wetgeving?
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Voorrang?

Bericht door GRO »

Overtredingen van de 1ste graad:
Fietsers en bromfietsers:
- Niet gebruiken van een oversteekplaats;
- Geen rekening houden met naderende voeruigen.

http://www.lokalepolitie.be/files/5388/ ... be025c.pdf
DeadZeus
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 okt 2017, 23:07

Re: Voorrang?

Bericht door DeadZeus »

En wat als en fietser een oversteekplaats voor voetgangers wil oversteken?

En wat als een voetganger een oversteekplaats voor fiets wil oversteken?
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Voorrang?

Bericht door Jozef »

GRO schreef: 04 mei 2018, 09:02 Overtredingen van de 1ste graad:
Fietsers en bromfietsers:
- Niet gebruiken van een oversteekplaats;
- Geen rekening houden met naderende voeruigen.

http://www.lokalepolitie.be/files/5388/ ... be025c.pdf
Waarom antwoord je niet op mijn vraag? Rekening houden met naderende voertuigen is niet hetzelfde als naderende voertuigen voorrang verlenen. Waar staat in de wetgeving dat de fietsers voorrang zouden moeten verlenen aan naderende voertuigen? Zelfs in het document van de politie waar je naar verwijst, staat dat niet.

Laten we overigens de jongeren niet op het verkeerde pad zetten. De wetten (met hun koninklijke en ministeriële uitvoeringsbesluiten), de rechtspraak en de rechtsleer zijn de bronnen van het verkeersrecht, niet de politie.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Voorrang?

Bericht door Jozef »

DeadZeus schreef: 04 mei 2018, 09:51 En wat als en fietser een oversteekplaats voor voetgangers wil oversteken?

En wat als een voetganger een oversteekplaats voor fiets wil oversteken?
Als een fietser op een oversteekplaats voor voetgangers wil oversteken terwijl hij op zijn fiets zit, is het alsof hij ergens oversteekt waar geen oversteekplaats is. Hetzelfde geldt voor een voetganger die op een oversteekplaats voor fietsers oversteekt.

Enkel als de fietser afstapt van zijn fiets en deze aan de hand leidt, heeft hij op een oversteekplaats voor voetgangers dezelfde rechten en plichten als voetgangers zonder fiets. Hetzelfde geldt voor een bromfiets, maar niet voor een motorfiets.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Voorrang?

Bericht door GRO »

Jozef,

Kan het zijn dat jij je vergist i.v.m. een oversteekplaats voor fietsers en tweewielige bromfietsen en een doorlopend fietspad over de rijbaan.
Bij een doorlopend fietspad over de rijbaan heeft de fietser voorrang.

Bij een oversteekplaats voor voetgangers vermeldt de wegcode duidelijk ook: 'of op het punt staan zich erop te begeven'.
Bij een gewone oversteekplaats voor fietsers heeft de wegcode het over zij die zich erop bevinden.

40.4.2. Op plaatsen waar het verkeer niet geregeld wordt door een bevoegd persoon of door verkeerslichten, mag de bestuurder een oversteekplaats voor voetgangers slechts met matige snelheid naderen. Hij moet voorrang verlenen aan de voetgangers die er zich op bevinden of op het punt staan zich erop te begeven.

40 ter Hij mag een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen slechts met matige snelheid naderen teneinde de weggebruikers die er zich op bevinden, niet in gevaar te brengen en ze niet te hinderen wanneer zij het oversteken van de rijbaan met normale snelheid beëindigen. Zo nodig moet hij stoppen om ze te laten doorrijden.

Vaak staan aan oversteekplaatsen voor fietsers ook nog kleine omgekeerde driehoekjes, die er de fietser attent op maken voorrang te geven.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Voorrang?

Bericht door Jozef »

GRO schreef: 04 mei 2018, 15:51 Kan het zijn dat jij je vergist i.v.m. een oversteekplaats voor fietsers en tweewielige bromfietsen en een doorlopend fietspad over de rijbaan.
Neen, ik heb het wel degelijk over een oversteekplaats voor fietsers en tweewielige bromfietsen.
Bij een oversteekplaats voor voetgangers vermeldt de wegcode duidelijk ook: 'of op het punt staan zich erop te begeven'.
Bij een gewone oversteekplaats voor fietsers heeft de wegcode het over zij die zich erop bevinden.
Juist. Bij het naderen van een oversteekplaats voor fietsers en tweewielige bromfietsen hoef je je dus niets aan te trekken van de (brom)fietsers die er zich nog niet op bevinden. Met het risico dat de (brom)fietser oversteekt en je hem aanrijdt op een ogenblik dat hij zich al wél op de oversteekplaats bevindt.

Maar waar het om gaat, is dat je het volgende schreef:
Een fietser die via een oversteekplaats voor fietsers de rijbaan wil gaan oversteken, moet voorrang verlenen aan bestuurders op de rijbaan.
Dat die fietser voorrang zou moeten verlenen aan bestuurders op de rijbaan, vind ik niet terug in de wegcode. In artikel 43.3 lees ik enkel:
Zij mogen zich slechts voorzichtig op de oversteekplaats begeven met inachtneming van de naderende voertuigen.
Met andere woorden, als die naderende voertuigen nog veilig kunnen vertragen en zo nodig stoppen, hoeft de (brom)fietser hen geen voorrang te geven. Integendeel, die naderende voertuigen mogen hem op de oversteekplaats hoe dan ook niet hinderen of in gevaar brengen (art. 40ter).
Vaak staan aan oversteekplaatsen voor fietsers ook nog kleine omgekeerde driehoekjes, die er de fietser attent op maken voorrang te geven.
Dat is een totaal verschillend gegeven, dan gaat het om de verkeersborden die voorgaan op de verkeersregels.
Plaats reactie