Manoevre vrachtwagens

Punten van discussie.
Qunarai
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 jun 2017, 22:48

Manoevre vrachtwagens

Bericht door Qunarai »

Hoi allen,

Ik heb een paar dagen geleden een aan rijding gehad met een vrachtwagen. Deze vrachtwagen stond aan de linkerkant van de baan met zijn 4 waarschuwingslichten aan. Toen ik hem voorbijreed begon hij ineens naar de rechterkant van de baan om op een werf te rijden dat zich aan de linkerkant van de baan.

Dit had een aanrijding tot gevolg met blutsschade vooral aan mijn wagen. Maar nu is mijn vraag wie is hier nu in fout?
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Manoevre vrachtwagens

Bericht door Jozef »

In België wordt de aansprakelijkheid voor een verkeersongeval in de eerste plaats toegewezen aan de bestuurder(s) die één of meer overtredingen gepleegd hebben welke een rechtstreeks oorzakelijk verband met het ongeval hebben.

In dit geval heeft de vrachtwagenbestuurder twee dergelijke overtredingen begaan.

Hij heeft een overtreding tegen artikel 12.4 begaan:
De bestuurder die een manoeuver wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.
[...]
Ook heeft hij een overrtreding begaan tegen artikel 13:
Alvorens een manoeuvre of een beweging uit te voeren die een zijdelingse verplaatsing vereist of een wijziging van richting veroorzaakt, moet de bestuurder zijn voornemen tijdig genoeg kenbaar maken met de richtingsaanwijzers wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm.
[...]
Daartoe kon hij zijn rechter richtingsaanwijzers niet gebruiken, aangezien hij al zijn richtingsaanwijzers gelijktijdig liet werken.

In de tweede plaats zou een rechter evenwel een deel van de verantwoordelijkheid aan jou kunnen toewijzen op basis van artikel 32bis:
De inrichting die toelaat al de richtingsaanwijzers van een voertuig gelijktijdig te laten werken, mag slechts gebruikt worden in de gevallen voorzien in artikelen 39bis.2 en 51 of om de andere weggebruikers te wijzen op een dreigend gevaar voor ongeval.
De rechter zou kunnen oordelen dat jij er onvoldoende rekening mee gehouden hebt dat de vrachtwagenbestuurder, door al zijn richtingsaanwijzers gelijktijdig te laten werken, jou gewezen heeft op een dreigend gevaar voor ongeval.

Zoals je ziet: als het niet tot een overeenkomst tussen de verzekeraars komt, heeft een rechter het laatste woord.

Tip: verwittig je verzekeraar dat je niet wil dat hij zomaar al de schade aan de vrachtwagen vergoed, zodat jij niets krijgt. Er zijn namelijk alsmaar meer verzekeraars die overeenkomen dat de betrokken partij die het minste schade geleden heeft, door de verzekeraar van de tegenpartij zal vergoed worden, ongeacht de aansprakelijkheid voor het ongeval.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Manoevre vrachtwagens

Bericht door Inazuma »

Qunarai schreef: 17 mar 2018, 17:04 Deze vrachtwagen stond aan de linkerkant van de baan met zijn 4 waarschuwingslichten aan. Toen ik hem voorbijreed begon hij ineens naar de rechterkant van de baan om op een werf te rijden dat zich aan de linkerkant van de baan.

Dit had een aanrijding tot gevolg met blutsschade vooral aan mijn wagen. Maar nu is mijn vraag wie is hier nu in fout?
Vrachtwagen staat links in jouw rijrichting ? (om dan links wrf in te slaan)
Jij rijdt er rechts in je rijrichting voorbij ?

Vrachtwagen is dan in fout

Tenzij het een enkelrichtingsstraat is, mocht die zelfs al niet links stilstaan.

Het gebruik van (4) richtingaanwijzers, levert géén voorrang op ...
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Manoevre vrachtwagens

Bericht door Jozef »

Inazuma schreef: 25 mar 2018, 12:53 Tenzij het een enkelrichtingsstraat is, mocht die zelfs al niet links stilstaan.
De vrachtwagen bevond zich daar misschien niet als een stilstaand voertuig, doch als een voertuig dat een maneuver aan het uitvoeren is.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Manoevre vrachtwagens

Bericht door Inazuma »

Jozef schreef: 25 mar 2018, 19:28
Inazuma schreef: 25 mar 2018, 12:53 Tenzij het een enkelrichtingsstraat is, mocht die zelfs al niet links stilstaan.
De vrachtwagen bevond zich daar misschien niet als een stilstaand voertuig, doch als een voertuig dat een maneuver aan het uitvoeren is.
Dan had die zijn manoeuvre moeten onderbreken ...blijven staan bvb ...
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Manoevre vrachtwagens

Bericht door Jozef »

Inazuma schreef: 27 mar 2018, 22:08 Dan had die zijn manoeuvre moeten onderbreken ...blijven staan bvb ...
Inderdaad. Maar dan klopt
Tenzij het een enkelrichtingsstraat is, mocht die zelfs al niet links stilstaan.
niet.
Plaats reactie