Richtingaanwijzers op bijna-parallelle "invoegstrook"
Richtingaanwijzers op bijna-parallelle "invoegstrook"
Ik ben wat verward welke richtingaanwijzer ik moet gebruiken in deze situatie (zie afbeelding).
Het gebodsbord duidt op een richtingswijziging naar rechts, maar de voornaamste stuurbeweging die je hier maakt is naar links.
Weet iemand meer? Alvast bedankt!
Re: Richtingaanwijzers op bijna-parallelle "invoegstrook"
In dit geval naar rechts.
-
- Medewerker
- Berichten: 3992
- Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
- Locatie: Schönau am Königssee (D)
Re: Richtingaanwijzers op bijna-parallelle "invoegstrook"
Dit hoort beslist niet thuis bij "Wegcode geeft geen duidelijk antwoord". Het is overduidelijk dat de wagen zijn koers naar rechts verandert. Als je daarbij met jouw wagen het stuurwiel voornamelijk naar links moet verdraaien, dan dien je dat onverwijld te melden bij je garagehouder.
Re: Richtingaanwijzers op bijna-parallelle "invoegstrook"
Dat fietspad|voetgangers bordje helemaal rechts is wel interessant
Re: Richtingaanwijzers op bijna-parallelle "invoegstrook"
Bedankt voor het antwoord.
Akkoord, dat was fout geformuleerd. Omdat je al schuin op de baan inrijdt, stuur je voornamelijk naar rechts om dat te corrigeren.Jozef schreef: ↑13 feb 2018, 18:44 Dit hoort beslist niet thuis bij "Wegcode geeft geen duidelijk antwoord". Het is overduidelijk dat de wagen zijn koers naar rechts verandert. Als je daarbij met jouw wagen het stuurwiel voornamelijk naar links moet verdraaien, dan dien je dat onverwijld te melden bij je garagehouder.
Mijn verwarring komt door dat de schuine hoek die je al hebt als je aanrijdt ervoor zorgt dat je een verplaatsing naar links op de hoofdweg zal maken. Geen richtingsverandering naar links dus, maar wel een positieverandering op het wegdek naar links.
Moet ik hieruit dan verstaan dat ik bij het pinken enkel met richtingswijzigingen moet rekening houden, en niet met positiewijzigingen?
-
- Medewerker
- Berichten: 3992
- Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
- Locatie: Schönau am Königssee (D)
Re: Richtingaanwijzers op bijna-parallelle "invoegstrook"
Als een positiewijziging een zijdelingse verplaatsing inhoudt (bijvoorbeeld om een fietser in te halen), moet je de richtingsaanwijzers gebruiken.
Je gebruikt de richtingsaanwijzers om de voornaamste wijziging aan te geven.
Vergelijk het met een vrachtwagenbestuurder die rechtsaf wil slaan. Dikwijls moet hij daartoe eerst een beetje naar links uitwijken, anders rijden zijn rechter achterwielen over het trottoir. Toch ontsteekt hij van meetaf aan zijn rechter richtingsaanwijzers, want rechtsaf slaan is de voornaamste rijbeweging die hij gaat maken, dat even naar links uitwijken is daartoe slechts een hulpmiddel. Zou hij eerst zijn linker richtingsaanwijzers aansteken, dan zou hij de indruk wekken dat hij linksaf gaat slaan, zodat hij langs rechts mag ingehaald worden en daardoor niet meer kan rechtsaf slaan zonder een ongeval te veroorzaken.
Re: Richtingaanwijzers op bijna-parallelle "invoegstrook"
Ok, bedankt voor de verduidelijking!
Re: Richtingaanwijzers op bijna-parallelle "invoegstrook"
Niet onbegrijpelijk, dit is knoeien op de weg ...
Wegbeheerder doet alsof het om een dwarse zijstraat gaat, maar dat is niet zo
Daar zet je een D1 (verplicht rechtdoor)
Haaietanden zijn een dwarsmarkering, dient dus dwars aangebracht te worden ipv hier in langsrichting
Wat de dambordmarkering hierbij komt doen is me ook een raadsel.
De kaduke D9 rechts is illustratief voor het knoeibeleid in Leuven (Diestsevest) ...