Gele zuil Gent Sint-Pieters

Punten van discussie.
lerenrijden123
Berichten: 10
Lid geworden op: 28 jul 2017, 16:22

Gele zuil Gent Sint-Pieters

Bericht door lerenrijden123 »

Beste

Vandaag liep ik naar het station in Gent en zag ik deze combinatie verkeersborden. Het is zo dat je komt aangereden in de auto op het gedeelte van de baan met die pijl op van Google Maps. Wil je naar links gaan, dan zou ik instinctief de borden langs links passeren, want de enige mogelijke manier om naar links te gaan mocht je rechtdoor blijven rijden, is over het fietspad gaan. Daar staan markereringen die enkel bedoeld zijn voor fietsers, natuurlijk.

Er staat dus een gele zuil, maar die moest je - dacht ik - langs rechts voorbijrijden, tenzij anders aangegeven, toch? Hier staat er geen bord F21 dat je zegt dat je de zuil langs beide kanten mag voorbijrijden, noch een bord D1 dat zegt dat je langs rechts de zuil moet voorbijrijden. Er staat natuurlijk wel een bord D1 richting de hoogte, maar eigenlijk staan die borden dan aan je linkerkant.

Ik vond het een beetje verwarrend en wou wat zekerheid, aangezien dit wel vaker onderdeel is van een examenroute.

Afbeelding
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Gele zuil Gent Sint-Pieters

Bericht door de rijprof »

Het wegbeheer is hier een ramp!
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Gele zuil Gent Sint-Pieters

Bericht door Inazuma »

Tenzij met de fiets, moet je eender hoe rechtdoor

Wat verder staat een C3 die toegang beperkt (denkelijk tot bussen)

Je moet hier idd langs rechts voorbij ... maar de bestuurders die wat verder de C3 mogen passeren, kunnen daar dus niet langs hier geraken ...

Tegenover wie de B1 (omgekeerde driehoek) geldt, is niet meteen duidelijk, dwarsende fietsers hebben OOK een B1 ... dat màg gewoonweg niet


Gent is één gigantische puinhoop inzake onwettige verkeerssignalisatie
lerenrijden123
Berichten: 10
Lid geworden op: 28 jul 2017, 16:22

Re: Gele zuil Gent Sint-Pieters

Bericht door lerenrijden123 »

Inazuma schreef: 13 jan 2018, 16:22 Tenzij met de fiets, moet je eender hoe rechtdoor

Wat verder staat een C3 die toegang beperkt (denkelijk tot bussen)

Je moet hier idd langs rechts voorbij ... maar de bestuurders die wat verder de C3 mogen passeren, kunnen daar dus niet langs hier geraken ...

Tegenover wie de B1 (omgekeerde driehoek) geldt, is niet meteen duidelijk, dwarsende fietsers hebben OOK een B1 ... dat màg gewoonweg niet


Gent is één gigantische puinhoop inzake onwettige verkeerssignalisatie
Volgens mij zie ik wel auto's ook rijden om naar links te gaan, maar op basis van die verkeersborden is dat dus volledig verkeerd... Toch kan ik me niet inbeelden dat je niet naar links zou kunnen. Dat druist dan volledig in tegen bord D1, maar links zie je nog zo'n bord D1 staan aan de zwarte paal.

Nu, op mijn rijexamen... Als de examinator niets zegt, blijf ik mooi rechts in de sens unique, maar als hij zegt "Ga naar links." wat zou ik dan best doen? Het lijkt me reglementair op basis van de borden aan de zwarte paal, maar volgens de borden ervoor klopt dat dus ook niet?

Sinds ik mijn theorie grondig ben gaan leren, valt het me inderdaad op dat Gent één grote knoeiboel is op het vlak van wegwijzers. Enfin, toch zeker het centrum, maar drukke assen als Sint-Pieters en Dampoort vind ik toch heel onduidelijk.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Gele zuil Gent Sint-Pieters

Bericht door Inazuma »

Je mag daar duidelijk niet naar links met de auto ...
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Gele zuil Gent Sint-Pieters

Bericht door de rijprof »

Als je een instructie krijgt van een examinator om af te slaan is dat nooit een verboden richting. Er zijn geen valstrikken en een examinator mag je nooit in een verboden richting sturen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
lerenrijden123
Berichten: 10
Lid geworden op: 28 jul 2017, 16:22

Re: Gele zuil Gent Sint-Pieters

Bericht door lerenrijden123 »

Ik liep er gisteren nog eens voorbij en ze hebben intussen D1 weggehaald. Het blijft nog altijd onlogisch vind ik, aangezien er geen bord staat dat je de zuil langs links mag passeren, maar volgens de borden die aan het begin van de linkerstraat staan, is het geen verboden richting.

Ik heb nog een uurtje les voor mijn praktijkexamen, dus zal ik eens vragen aan mijn instructeur hoe dit doorgaans gedaan wordt.
Plaats reactie