vraag 476

Punten van discussie.
jellis
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 aug 2017, 20:28

vraag 476

Bericht door jellis »

dit is een vraag betreffende ontruimingspijlen. wanneer het rood licht brand en je hebt een groene ontruimingspijl mag je toch het kruispunt oprijden en afslaan volgens de ontruimingspijl ? en wanneer alle 4 de rode lichten branden en je hebt 1 ontruimingspijl mag je toch ook nog het kruispunt oprijden en vervoegen volgens de richting van de ontruimingspijl ?

ik zou morgen graag mijn examen gaan maken dus wil ik mijn twijfel weg spelen. alvast bedankt
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: vraag 476

Bericht door Benny Stinkens »

Afbeelding

Dit is geen ontruimingspijl :!:

Op de onderstaande foto's zie je wel een ontruimingspijl. :idea:
Afbeelding
Afbeelding

Ook hier moet je opletten met wat je schrijft :idea:
jellis schreef:wanneer het rood licht brand en je hebt een groene ontruimingspijl mag je toch het kruispunt oprijden en afslaan volgens de ontruimingspijl ? en wanneer alle 4 de rode lichten branden en je hebt 1 ontruimingspijl mag je toch ook nog het kruispunt oprijden en vervoegen volgens de richting van de ontruimingspijl ?
Je mag het kruispunt namelijk niet nog oprijden, tenslotte heb je rood.
Mensen die reeds op het kruispunt zijn mogen het kruispunt wel ontruimen. :idea:
Dat is een groot verschil.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: vraag 476

Bericht door bert.covens »

Een ontruimingspijl betekent enkel, dat je nu met zekerheid weet dat je tegenliggers rood licht hebben. Dit vergemakkelijkt het ontruimen.

Soms blijft de ontruimingspijl nog even branden. Zo kunnen bestuurders die het kruispunt al opgereden zijn, dit kruispunt makkelijker (en tijdig !) weer vrijmaken.
jellis schreef: 17 aug 2017, 20:44 dit is een vraag betreffende ontruimingspijlen. wanneer het rood licht brand en je hebt een groene ontruimingspijl mag je toch het kruispunt oprijden en afslaan volgens de ontruimingspijl ?
NEEN ! Dit is een overtreding van de derde graad.

Doe dit tijdens een praktijkexamen, en je bent meteen gebuisd.
Doe dit als beginnend bestuurder (minder dan 2 jaar je definitieve rijbewijs B), en je riskeert een dagvaarding voor de politierechtbank wegens het negeren van een rood verkeerslicht. Als de rechter je veroordeelt, MOET hij je een vervallenverklaring uit het recht een motorvoertuig te besturen opleggen. En het rijbewijs kan je dan pas terugkrijgen nadat je zgn herstelonderzoeken. Bvb opnieuw slagen in je theorie-examen, praktijkexamen, ....

Eenvoudiger gezegd: als een rechter je veroordeelt, kan je zowat opnieuw beginnen .....
jellis schreef: 17 aug 2017, 20:44 en wanneer alle 4 de rode lichten branden en je hebt 1 ontruimingspijl mag je toch ook nog het kruispunt oprijden en vervoegen volgens de richting van de ontruimingspijl ?
Neen.

De ontruimingspijl is slechts een hulpmiddel voor wanneer je links af wil. Je weet dan met zekerheid dat je tegenliggers rood hebben. Dat maakt het jou gemakkelijker om het kruispunt tijdig vrij te maken. Blijf natuurlijk wel opletten voor bvb een prioritair rijdend voertuig, of een tegenligger die om 1 of andere reden z'n rood verkeerslicht negeert.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: vraag 476

Bericht door Jozef »

bert.covens schreef: 20 aug 2017, 12:58 Een ontruimingspijl betekent enkel, dat je nu met zekerheid weet dat je tegenliggers rood licht hebben.
Als je dat tegen de politierechter zegt, krijg je als antwoord: "Heeft U dat rode licht gezien? Neen? Dan weet U dus niet of dat licht al dan niet rood was."
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: vraag 476

Bericht door bert.covens »

Jozef schreef: 20 aug 2017, 19:38
bert.covens schreef: 20 aug 2017, 12:58 Een ontruimingspijl betekent enkel, dat je nu met zekerheid weet dat je tegenliggers rood licht hebben.
Als je dat tegen de politierechter zegt, krijg je als antwoord: "Heeft U dat rode licht gezien? Neen? Dan weet U dus niet of dat licht al dan niet rood was."
Het is nochtans létterlijk wat er in het verkeersreglement staat :

https://www.wegcode.be/wetteksten/secti ... /242-art62

Artikel 62. Ontruimingspijl op een kruispunt

Een naar links gerichte groene pijl afzonderlijk geplaatst bij het uitrijden van een kruispunt, betekent dat het tegenliggend verkeer op de rijbaan die de bestuurders bij het links afslaan gaan verlaten, tegengehouden wordt door een rood licht teneinde het ontruimen van het kruispunt te vergemakkelijken.



Als de politierechter dan meent dat de ontruimingspijl onbetrouwbare informatie geeft, zal hij consequent moeten zijn en de wegbeheerder moeten veroordelen ....
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: vraag 476

Bericht door Jozef »

Ik baseer me op een vonnis waarbij politieagenten groen licht hadden, en er daarom van uitgingen dat een wagen die uit de dwarsweg kwam, een rood licht voorbijgereden moest zijn. De rechter zei tot de politieagenten: "U dient zich in uw PV te beperken tot wat U vastgesteld heeft. Wat U gedacht heeft, interesseert mij niet."
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: vraag 476

Bericht door bert.covens »

Jozef schreef: 22 aug 2017, 19:27 Ik baseer me op een vonnis waarbij politieagenten groen licht hadden, en er daarom van uitgingen dat een wagen die uit de dwarsweg kwam, een rood licht voorbijgereden moest zijn. De rechter zei tot de politieagenten: "U dient zich in uw PV te beperken tot wat U vastgesteld heeft. Wat U gedacht heeft, interesseert mij niet."
Hun PV (een document opgesteld in naam van de Koning), was dan kennelijk ook foutief opgesteld ....

Zij hadden hun vaststellingen maar correct moeten weergeven, zoals redelijkerwijs verwacht zou mogen worden van beëdigde personen. Namelijk de vaststelling dat de bestuurder uit de dwarsrichting kwam gereden op het ogenblik dat het verkeerslicht in hun rijrichting groen was.

https://www.wegcode.be/wetteksten/secti ... /243-art61

61.3.2. Wanneer de verkeerslichten op een kruispunt geplaatst zijn, mogen het groene of oranjegele licht slechts verschijnen wanneer de rode lichten branden voor het verkeer dat uit de dwarswegen komt.

Schrijven dat ze vastgesteld hebben dat betrokkene het rode verkeerslicht genegeerd heeft, is immers niks minder dan een leugen als zij het rode verkeerslicht voor het dwarsverkeer niet konden gezien hebben vanuit hun positie. Een PV moet gebaseerd zijn op feiten, niet op veronderstellingen. De advocaat van de overtreder heeft dat natuurlijk handig weten te gebruiken in zijn pleidooi....
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: vraag 476

Bericht door Jozef »

bert.covens schreef: 22 aug 2017, 19:55 Hun PV (een document opgesteld in naam van de Koning), was dan kennelijk ook foutief opgesteld ....
[...]
Schrijven dat ze vastgesteld hebben dat betrokkene het rode verkeerslicht genegeerd heeft, is immers niks minder dan een leugen als zij het rode verkeerslicht voor het dwarsverkeer niet konden gezien hebben vanuit hun positie.
Als de koning moest weten wat voor leugens beëdigde politiebeamten in hun PVs schrijven... maar ja, als koning kun je niet je ontslag geven en op je eigen beginnen hé...
Plaats reactie