Bebouwde kom binnen zone 50

Punten van discussie.
BENM
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 jul 2017, 01:34

Bebouwde kom binnen zone 50

Bericht door BENM »

Beste,

Zie hier de situatie in mijn dorp:
Ik rijd een zone 50 binnen, na een paar 100 meter staat er een bord die het begin van de bebouwde kom aangeeft er is buiten dit bord geen ander bord te zien. Na even verder rijden komt er het bord dat het einde van de bebouwde kom aangeeft, buiten dit bord is er weer geen ander bord te zien.

Is de snelheid na het bord einde bebouwde kom nu terug 50 omdat ik nog in de zone 50 zit, of geldt de maximum van 70?


thx
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Bebouwde kom binnen zone 50

Bericht door GRO »

Een zonebord eindigt zodra je het bord EINDE ZONE voorbijrijdt.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Bebouwde kom binnen zone 50

Bericht door Inazuma »

BENM schreef: 31 jul 2017, 01:40 Is de snelheid na het bord einde bebouwde kom nu terug 50 omdat ik nog in de zone 50 zit, of geldt de maximum van 70?
Dat is de zoveelste flater in de wegcode ...

In principe geldt de zonale snelheidsbeperking tot einde-zonebord.
Maar zoals jij aangeeft, staan de borden dan niet reglementair geplaatst ...

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /248-art65

Art 65.5.10

Wanneer binnen de zone het bord C43 een andere snelheid aanduidt, dan geldt vanaf het volgende kruispunt opnieuw de zonale snelheid. Het zonebord wordt niet herhaald.

Binnen de snelheidszone mag geen bord C43 worden geplaatst die een hogere snelheid aanduidt dan de zonale snelheid.

Wanneer binnen de zone, een erf, woonerf, of schoolomgeving wordt afgebakend, dan geldt vanaf het einde van het erf, woonerf of schoolomgeving opnieuw de zonale snelheid. Het zonebord wordt niet herhaald.

Wanneer binnen de zone een bebouwde kom wordt afgebakend, dan moet op het einde van de bebouwde kom het zonebord evenwel opnieuw geplaatst worden.

Wanneer binnen de zone een andere snelheidszone wordt afgebakend, dan moet op het einde van de andere snelheidszone het zonebord opnieuw geplaatst worden.


En het reglementair plaatsen van de borden is een vereiste voor hun geldigheid ...

Artikel 5. Bindende kracht van de verkeerstekens

De weggebruikers moeten de verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen in acht nemen wanneer deze regelmatig zijn naar de vorm, voldoende zichtbaar zijn en overeenkomstig de voorschriften van dit reglement zijn aangebracht.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Bebouwde kom binnen zone 50

Bericht door de rijprof »

Wanneer binnen de zone een bebouwde kom wordt afgebakend, dan moet op het einde van de bebouwde kom het zonebord evenwel opnieuw geplaatst worden.
Als dat zonebord bij het verlaten van de bebouwde kom niet opnieuw geplaatst wordt, geldt het volgens mij niet meer.
Maximumsnelheid wordt dan 70 km/ u. in Vlaanderen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie