onduidelijke situatie in centrum Kontich

Punten van discussie.
dentimmer
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 jul 2017, 08:42

onduidelijke situatie in centrum Kontich

Bericht door dentimmer »

Hallo,

Volgende week moet ik mijn moto rijexamen gaan doen en heb een vraag over 2 kruispunten in het centrum van Kontich, nl.:
Mechelsesteenweg - Sint Jansplein
Mechelsesteenweg - Sleutelstraat

Als je op de Mechelsesteenweg rijdt en deze 2 straten rechts van je liggen, dan hangt hier nergens een bord B15 of B09 (Voorrangsweg) (op Google streetview hangen deze er nog wél, maar de borden zijn dus ondertussen verwijderd), MAAR als je vanuit deze 2 straten de Mechelsesteenweg wil oprijden, hangt er wel een bord voorrang verlenen B1 (omgekeerde driehoek)...

Moet ik nu voorrang van rechts verlenen vanop de Mechelsesteenweg? Lijkt me nogal gek aangezien ik dan voorrang moet verlenen aan de bestuurders uit deze 2 straten, terwijl zij ook voorrang moeten geven op mij....

Kan iemand mij helpen?
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: onduidelijke situatie in centrum Kontich

Bericht door Jozef »

Strikt genomen moeten beide bestuurders daar dan blijven wachten tot de politie er het verkeer komt regelen. Eén van de opdrachten van de politie is immers de ordehandhaving.

In de praktijk komen beide bestuurders meestal via oogcontact of gebaren overeen wie er eerst zal verder rijden. Maar wees heel voorzichtig dat er hierbij geen misverstand ontstaat.

Je hebt hetzelfde probleem aan een kruispunt met voorrang van rechts als er van de 4 kanten een bestuurder aankomt. Ook dan moeten de bestuurders overeenkomen hoe ze het gaan oplossen.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: onduidelijke situatie in centrum Kontich

Bericht door de rijprof »

Beide zijstraten zijn einde woonerf en bestuurders die uit de woonerf komen, moeten voorrang verlenen (omgekeerde driehoek) aan het verkeer op de Mechelse steenweg.
Deze situatie heb je ook te Hove woonerf Sterrenregen.
Jammer dat dit niet duidelijk is. Een bord voorrang is er ooit geweest en één of andere vrachtwagen heeft ze waarschijnlijk omver gereden en ze zijn nooit vervangen geweest.
Inderdaad, het is een onduidelijke situatie. Mocht je daar toch (onnodig) voorrang aan rechts verlenen dan weet een examinator dat het daar onduidelijk is en zal hij daar niets voor aanrekenen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie