Inhalen op een verhoogde inrichting

Punten van discussie.
Myself
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 mei 2017, 22:57

Inhalen op een verhoogde inrichting

Bericht door Myself »

Hallo

Ik heb ook op een andere website proefexamens gemaakt zodat ik volledig voorbereid ben.
Ik kwam een vraag tegen die mij nu enorm laat twijfelen.

De vraag was:
Mag je op een verhoogde inrichting een fietser RECHTS inhalen?

Mogelijke antwoorden:
1) neen, inhalen is verboden
2) ja, zonder meer
3) ja, op voorwaarde dat je een zijdelings afstand laat van ten minste één meter.

Het juiste antwoord is nummer 3!

Ik vraag mij nu af of dit juist is, en hoe je een fietser langs rechts kan inhalen want er wordt rechts op de rijbaan gereden.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Inhalen op een verhoogde inrichting

Bericht door bert.covens »

https://www.wegcode.be/wetteksten/secti ... /174-art16

16.3. Het inhalen geschiedt links.

Het inhalen geschiedt echter rechts wanneer de in te halen bestuurder te kennen heeft gegeven dat hij voornemens is links af te slaan of zijn voertuig op te stellen aan de linkerkant van de openbare weg en zich naar links begeven heeft om deze beweging uit te voeren.


Wanneer er aan beide onderstaande voorwaarden gelijktijdig voldaan wordt, geschiedt het inhalen langs rechts ipv langs links :
- de voorligger moet te kennen geven dat hij voornemens is links af te slaan of zijn voertuig aan de linkerkant van de weg op te stellen (edit: naar links pinken dus)
- de voorligger moet zich naar links hebben begeven om deze beweging uit te voeren

Kijken we dan even naar het verkeer op een verhoogde inrichting :

https://www.wegcode.be/wetteksten/secti ... 3-art22ter

Artikel 22ter. Verkeer op rijbanen voorzien van verhoogde inrichtingen

22ter.1. Op de openbare wegen voorzien van verhoogde inrichtingen, die aangekondigd zijn door de verkeersborden A14 en F87 of die, op de kruispunten, alleen aangekondigd zijn door de verkeersborden A14, of die gelegen zijn binnen een zone afgebakend door de verkeersborden F4a en F4b:

1° moeten de bestuurders deze inrichtingen dubbel voorzichtig en met matige snelheid naderen, zodat zij erover rijden met een snelheid die niet meer bedraagt dan 30 km per uur;

2° is elk
links inhalen verboden op deze inrichtingen;

3° is stilstaan en parkeren verboden op deze inrichtingen, behoudens plaatselijke reglementering.


Enkel het links inhalen is verboden. Rechts inhalen, mits beide voorwaarden daartoe gelijktijdig vervuld zijn, blijft toegelaten. Het moet wél om een correct gesignaleerde verhoogde inrichting gaan.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Plaats reactie