DASHCAM ---> Wie heeft voorrang ?

Punten van discussie.
Geraldo
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 dec 2016, 23:46

DASHCAM ---> Wie heeft voorrang ?

Bericht door Geraldo »

Dit vandaag tegengekomen
https://youtu.be/shtBHEsQr0s

Ok, ik heb voorrang volgens dat bord, maar mevrouw beweerde dat ook ten stelligste, omdat ze "eerst in het gat zat"
en wat in geval ze treintje spelen?
Zegt de wegcode hierover iets ?

ik maakte er geen drama van, mevrouw wel, maar stel dat we gebotst waren, hoe zit het dan ?
Mevrouw was idd al een eind gevorderd in dat gat.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: DASHCAM ---> Wie heeft voorrang ?

Bericht door GRO »

De personenauto heeft quasi het kruispunt verlaten als jij komt aangereden.
Ik vermoed dat in dit geval, als er een botsing zou geweest zijn, en de beelden aan de rechter zouden getoond worden, zij in het gelijk gesteld wordt.
Maar het is uiteraard een rechter die dat beoordeelt.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: DASHCAM ---> Wie heeft voorrang ?

Bericht door bert.covens »

Volgens de verkeersborden, heeft topicstarter voorrang.

Die dame bevindt zich daar louter als eerste, omdat ze mee haar voorligger (die bestelwagen) gevolgd is. Maar eigenlijk had die bestelwagen al voorrang moeten verlenen aan topicstarter.
GRO schreef: 15 apr 2017, 06:05 De personenauto heeft quasi het kruispunt verlaten als jij komt aangereden.
Het gaat hier niet om een kruispunt, maar over een smalle doorgang.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: DASHCAM ---> Wie heeft voorrang ?

Bericht door de rijprof »

Natuurlijk kan een gezonde dosis hoffelijkheid ook geen kwaad als blijkt dat madam jou wat laat heeft gezien.
Ik principe heb jij voorrang maar kijk eerst of je veilig voorrang kunt nemen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: DASHCAM ---> Wie heeft voorrang ?

Bericht door Stefan Peeters »

Allemaal goed en wel maar met een gezonde dosis hoffelijkheid ga je vaak staan wachten op tegenstrevers die minder hoffelijk zijn... de "dame" in kwestie had net zo goed kunnen wachten met doorrijden tot ze duidelijk kon zien of er tegenliggers kwamen.
Maar "treintje rijden" is gemakkelijk natuurlijk, tot ze zo een keer vastgereden worden.

Het lijkt me bovendien dat de dashcam in een vrachtwagen gemonteerd staat, die zie je normaal gezien goed genoeg naderen.

In het filmpje zie je na 3 seconden reeds het voertuig van de "dame", op dat ogenblik kan zij perfect de tegenligger al zien aankomen.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: DASHCAM ---> Wie heeft voorrang ?

Bericht door GRO »

GRO schreef:De personenauto heeft quasi het kruispunt verlaten als jij komt aangereden.
Bert schreef:Het gaat hier niet om een kruispunt, maar over een smalle doorgang.
Juist Bert, verkeerd woord gebruikt. Het gaat over een wegversmalling.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: DASHCAM ---> Wie heeft voorrang ?

Bericht door Inazuma »

GRO schreef: 15 apr 2017, 06:05 Ik vermoed dat in dit geval, als er een botsing zou geweest zijn, en de beelden aan de rechter zouden getoond worden, zij in het gelijk gesteld wordt.
De rechter die dat doet, ziet zijn vonnis in cassatie vernietigd worden.

De positie van de voorrangsplichtige in de smalle doorgang is niet relevant voor de voorrang.
Er is duidelijk te zien dat de voorrangsplichtige de voorrang negeert en ondanks de aanwezigheid van een voorranghebbende bestuurder, toch de smalle doorgang in rijdt ... geen voorrang verleend dus.
Plaats reactie