Onderbroke lijn maar aan één kant : fietspad of suggestiestrook ?

Punten van discussie.
YvesH
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 mar 2017, 15:23

Onderbroke lijn maar aan één kant : fietspad of suggestiestrook ?

Bericht door YvesH »

Ik ben sinds enige tijd een fervent gebruiker van deze site (waarvoor mijn oprechte dank - zit schitterend ineen), gezien ik mijn zoon leer rijden. Morgen is de grote dag, een eerste en hopelijk laatste poging voor zijn examen in Alken.

Ik zit als begeleider nog met één probleem...het verschil tussen een fietspad en een fietssuggestiestrook, en het bijhorende gedrag ken ik wel, maar hier en daar zitten er op onze trajecten stukken die eigenlijk tussen de twee inzitten.

Volgens de letter van de wet wordt een fietspad als volgt aangeduid :

door een van de gebodsborden,
ofwel door middel van twee evenwijdige onderbroken strepen, waartussen geen autoverkeer mogelijk is.
Het kan zowel links als rechts van de rijbaan liggen.

Als ik dit letterlijk interpreteer, dan moeten er dus onderbroken strepen zijn aan beide zijden van het fietspad. Indien er enkel een onderbroken streep is aan de kant van de rijbaan, en dus niet aan de kant van de berm, is het géén fietspad. Of zie ik dat fout ? Een voorbeeldfoto die ik vandaag gemaakt heb :

https://goo.gl/photos/8GWhVrzn9sf71uqh6

Er stond geen gebodsbord aan het begin van de weg, dus zowel links als rechts zijn dit fietssuggestiestroken, vanwege het ontbreken van een onderbroken lijn aan de kant van de berm. Juist of niet ?
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Onderbroke lijn maar aan één kant : fietspad of suggestiestrook ?

Bericht door Stefan Peeters »

Dit zijn inderdaad fietssuggestiestroken.

In veel gevallen is het een kwestie van slecht onderhoud waardoor de rechts gelegen onderbroken streep door gras overgroeid wordt... op de foto lijkt dat niet zo te zijn.

In ieder geval: tijdens het examen zou ik zo ver mogelijk rechts op de rijbaan blijven, wat betekent dat de fietssuggestiestrook (of het overgroeide fietspad) mee gebruikt wordt.
Maar wanneer de examinator daar moeilijk over zou doen is het zeker aan te raden (nadat je eerst bij de hoofdexaminator bent langs geweest) foto's van de situatie te nemen en de wettekst erbij te halen die vermeldt dat een fietspad wel degelijk door TWEE evenwijdige onderbroken strepen (of een bord) wordt aangeduid.
Maar ik heb eigenlijk nog nooit geweten dat daar tijdens een examen problemen over gemaakt zijn (ik heb dat hier in ieder geval nooit gelezen).
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
YvesH
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 mar 2017, 15:23

Re: Onderbroke lijn maar aan één kant : fietspad of suggestiestrook ?

Bericht door YvesH »

Bedankt. Ik dacht al dat het zo zat.

Helaas niet geslaagd op het examen maar dat lag niet hieraan..
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Onderbroke lijn maar aan één kant : fietspad of suggestiestrook ?

Bericht door bert.covens »

Zoals hier inderdaad al aangegeven : aangezien er slechts 1 onderbroken markering ligt, is dit géén fietspad.

Bijgevolg is dit gewoon een deel van de rijbaan. Je moet er over rijden, anders voldoe je niet aan de verplichting om zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan te rijden. Je rijdt dan immers deels op de weghelft van je tegenligger.

Eigenlijk is dit een gevaarlijk fantasietje van de wegbeheerder. Doorgaans weten examinatoren ook wel dat dit soort wegmarkeringen verwarrend (en eigenlijk zelfs verboden) zijn. In zo'n geval, is een examinator eerder geneigd om een kandidaat hierover het voordeel van de twijfel te gunnen, en hem niet te zwaar gaan afrekenen op kemels van de wegbeheerder.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Plaats reactie