Reglementair geparkeerd of niet?

Punten van discussie.
philips
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 mei 2014, 19:14

Reglementair geparkeerd of niet?

Bericht door philips »

Staat de grijze Skoda, hier rechts op de foto reglementair geparkeerd of niet?

Op deze plaats kun je onmogelijk 1,5m plaats laten, en een paar meter verder eindigt deze 'berm' in het terras van een woning.

"Indien er geen trottoir is en de voetgangers de berm moeten gebruiken moet je 1,5 meter ruimte laten voor de voetgangers"


Afbeelding

Alvast bedankt
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Reglementair geparkeerd of niet?

Bericht door Stefan Peeters »

In feite staat deze auto niet reglementair geparkeerd.

Een simpele oplossing: hij had zich beter aan de overkant van de straat geparkeerd...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
philips
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 mei 2014, 19:14

Re: Reglementair geparkeerd of niet?

Bericht door philips »

Dus op het gras links mag geparkeerd worden? Dit kan toch privé eigendom zijn?

Waarom mag ik niet rechts parkeren? Kan ik hiervoor beboet worden?
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Reglementair geparkeerd of niet?

Bericht door Inazuma »

philips schreef:Waarom mag ik niet rechts parkeren? Kan ik hiervoor beboet worden?
Omdat je geen 1,5m vrije ruimte overlaat op een begaanbare berm die de voetgangers moeten gebruiken ...

23.1. Elk stilstaand of geparkeerd voertuig moet worden opgesteld :
(...)
2° Buiten de rijbaan op de gelijkgrondse berm of, buiten de bebouwde kommen, op eender welke berm.

Indien het een berm betreft die de voetgangers moeten volgen, moet langs de buitenkant van de openbare weg een begaanbare strook van ten minste 1,50 meter breed vrijgelaten worden.

Indien de berm niet breed genoeg is, moet het voertuig gedeeltelijk op de berm en gedeeltelijk op de rijbaan opgesteld worden.

Indien er geen bruikbare berm is, moet het voertuig op de rijbaan opgesteld worden.



je kan dus ook deels op de berm, deels op de rijbaan staan (als je daarbij 3m rijbaan kan vrij laten)
Maar niet hier in de bocht ...
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Reglementair geparkeerd of niet?

Bericht door de rijprof »

Dus op het gras links mag geparkeerd worden? Dit kan toch privé eigendom zijn?
Lijkt mij eerst een strookje berm met daarachter een weide (als je de rooilijn denkbeeldig doortrekt).
Deze grasberm is niet goed begaanbaar voor voetgangers, dus 1,5 meter is niet van toepassing.
Bovendien parkeer je dan niet op de rijbaan nabij een onoverzichtelijke bocht.
Artikel 24. Stilstaan- en parkeerverbod

Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen, inzonderheid
...
6° op de rijbaan nabij de top van een helling en in een bocht wanneer de zichtbaarheid onvoldoende is;
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie