50cc scooter tegen auto op het fietspad

Punten van discussie.
Noxarian
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 nov 2014, 22:24

50cc scooter tegen auto op het fietspad

Bericht door Noxarian »

Hallo,

Vorige week reed ik op het fietspad langs een snelle weg waar auto's 70-90km/u mogen rijden. Het was al donker en regende hard dus ik zag die auto eerst niet staan op het fietspad omdat ik eerst een fietser inhaalde en reed ik dus vol op die auto. Mijn vraag is nu, ben ik dan in fout?

De auto stond geparkeerd op het fietspad langs een snelle weg met een pechstrook tussen. Eerst stonden er 2 auto's maar door het accident werd er 1 naar de oprit verplaatst en hadden ze de pinkers opgezet van de auto omdat ik de politie gebeld had.

Er was dus geen duidelijk zichtbaar kenteken dat de auto's daar stonden (geen pinkers, geen gevarendriehoek, ...)
Laatst gewijzigd door Noxarian op 05 nov 2014, 08:59, 1 keer totaal gewijzigd.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: 50cc scooter tegen auto op het fietspad

Bericht door de rijprof »

Waarschijnlijk bedoel je een snelle weg en geen snelweg want op een snelweg mogen geen fietsers rijden.

Ik begrijp hieruit dat de auto defect of betrokken was in een ongeval en op het fietspad stond.
De vraag is: was het een voorzienbare hindernis waarvoor je had kunnen stoppen?
Reed je met aangepaste snelheid, gezien de slechte weersomstandigheden?
Was er een gevarendriehoek, 4 richtingaanwijzers, lichten, aanwijzingen van personen, enz...
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: 50cc scooter tegen auto op het fietspad

Bericht door Stefan Peeters »

Ook al mag die auto niet op het fietspad parkeren, dan nog mag jij er niet tegen rijden...

Ik weet niet hoe dit zal uitdraaien, maar de kans is groot dat je in fout gesteld wordt voor het ongeval. De tegenpartij riskeert wel een boete voor het parkeren op het fietspad.

Bovendien moet elke bestuurder zijn snelheid aanpassen aan de omstandigheden; wanneer je stelt dat je door de duisternis en de regen heel weinig kon zien moest je trager rijden zodanig dat je kan stoppen binnen de afstand die je kan overzien...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Noxarian
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 nov 2014, 22:24

Re: 50cc scooter tegen auto op het fietspad

Bericht door Noxarian »

de rijprof schreef:Waarschijnlijk bedoel je een snelle weg en geen snelweg want op een snelweg mogen geen fietsers rijden.
Ik begrijp dat de auto defect of betrokken was in een ongeval en op het fietspad stond.
De vraag is: was het een voorzienbare hindernis waarvoor je had kunnen stoppen?
Was er een gevarendriehoek, 4 richtingaanwijzers, lichten, aanwijzingen van personen, enz...
Nee het was niet voorzienbaar, geen 4 richtingaanwijzers, geen gevarendriehoek, geen aanwijzingen van personen, ...

Ze stonden geparkeerd voor huizen dir achter een haag stonden, zelfde geval alsje gewoon je auto op de oprit zou zetten.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: 50cc scooter tegen auto op het fietspad

Bericht door Benny Stinkens »

Hier op het forum zal er niemand zijn die je echt kan helpen :cry:
We waren er namelijk niet bij. :idea:

Je hebt de politie gebeld en ik neem aan dat zij de vaststellingen hebben gedaan :?:
Zijn er aanrijdingsformulieren ingevuld :?:

Er zal aan de hand van de vaststellingen of het aanrijdingsformulier bepaald worden, wat de verzekeringen van de 2 partijen er mee gaan doen.
Het kan natuurlijk ook nog voor de rechtbank.

Ons forum dient om mensen te helpen met de wetgeving, wat niet wegneemt dat we jou ook willen helpen.
Maar uitspraken over ongevallen worden hier niet gedaan.
Zelf de bevoegde personen die wel aanwezig waren, mogen geen uitspraken doen over aansprakelijkheid :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Noxarian
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 nov 2014, 22:24

Re: 50cc scooter tegen auto op het fietspad

Bericht door Noxarian »

Benny Stinkens schreef:Hier op het forum zal er niemand zijn die je echt kan helpen :cry:
We waren er namelijk niet bij. :idea:

Je hebt de politie gebeld en ik neem aan dat zij de vaststellingen hebben gedaan :?:
Zijn er aanrijdingsformulieren ingevuld :?:

Er zal aan de hand van de vaststellingen of het aanrijdingsformulier bepaald worden, wat de verzekeringen van de 2 partijen er mee gaan doen.
Het kan natuurlijk ook nog voor de rechtbank.

Ons forum dient om mensen te helpen met de wetgeving, wat niet wegneemt dat we jou ook willen helpen.
Maar uitspraken over ongevallen worden hier niet gedaan.
Zelf de bevoegde personen die wel aanwezig waren, mogen geen uitspraken doen over aansprakelijkheid :idea:
Ik snap het maar het is wat verwarrend voor me geweest omdat ik al in de ziekenwagen zat terwijl ze alles afhandelde.
Het zal dus gewoon weg nog wachten worden...
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: 50cc scooter tegen auto op het fietspad

Bericht door Inazuma »

Noxarian schreef:Nee het was niet voorzienbaar, geen 4 richtingaanwijzers, geen gevarendriehoek, geen aanwijzingen van personen, ...
Tegen een gestopt / stilstaand / geparkeerd voertuig rijden, is lastig in de schoenen van de bestuurder daarvan te schuiven ...

De vaststellingen van de politie zullen waarschijnlijk de doorslag geven of het voertuig daar voorzienbaar stond of niet.
Het moet al wreed hard regenen voor je een auto niet meer ziet staan.
En in dat geval had je ook je snelheid aan de zichtbaarheid moeten aanpassen. Ook met een brommertje ...
Johannes
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 mar 2016, 00:09

Re: 50cc scooter tegen auto op het fietspad

Bericht door Johannes »

Benny Stinkens schreef:Hier op het forum zal er niemand zijn die je echt kan helpen :cry:
We waren er namelijk niet bij. :idea:

Je hebt de politie gebeld en ik neem aan dat zij de vaststellingen hebben gedaan :?:
Zijn er aanrijdingsformulieren ingevuld :?:

Er zal aan de hand van de vaststellingen of het aanrijdingsformulier bepaald worden, wat de verzekeringen van de 2 partijen er mee gaan doen.
Het kan natuurlijk ook nog voor de rechtbank.

Ons forum dient om mensen te helpen met de wetgeving, wat niet wegneemt dat we jou ook willen helpen.
Maar uitspraken over ongevallen worden hier niet gedaan.
Zelf de bevoegde personen die wel aanwezig waren, mogen geen uitspraken doen over aansprakelijkheid :idea:




Beste,


Ik heb een vraag.

Ik reed met mij wagen (zone 50) 40 per uur, plots rijd er een brommer tegen mijn rechterkant (achter) van mijn wagen, hierdoor wil ik ontwijken en bots ik tegen een betonen stenen die daar staan omdat ze aan het werken zijn.

Hierdoor is heel mijn rechterkant van voor tot achter geschaafd

het waren die betonnen stenen of mij tegen ligger aangezien het daar niet al te breed is.

Brommer is een a klasse en had mij niet zien aankomen, hij wou draaien omdat hij verkeerd gereden was.


Op onze aanrijdingsformulier hebben wij alles duidelijk vermeld...


Nu mijn vraag is zou ik vergoed worden voor de schade die ik heb geleden zodus heel mijn rechterkant?

Sommigen zeggen van wel en sommigen van niet..


Wie kan mij helpen ?? :?
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: 50cc scooter tegen auto op het fietspad

Bericht door Inazuma »

Johannes schreef:plots rijd er een brommer tegen mijn rechterkant (achter) van mijn wagen, hierdoor wil ik ontwijken en bots ik tegen een betonen stenen die daar staan omdat ze aan het werken zijn.

het waren die betonnen stenen of mij tegen ligger aangezien het daar niet al te breed is.
Kan je er normaal kruisen :?:
Dus als er geen bromfietsen tegen je auto rijden ?

Wel beetje raar: je wordt langs rechts aangereden, en rijdt dan zelf rechts tegen die betonblokken :?:
Brommer is een a klasse en had mij niet zien aankomen, hij wou draaien omdat hij verkeerd gereden was.
Keren is een maneuver, de bestuurder die een maneuver uitvoert, moet voorrang verlenen aan de andere bestuurders (die geen maneuver uitvoeren).
In de rechtspraak wordt er zwaar aan de voorrang bij maneuvers getild .
Nu mijn vraag is zou ik vergoed worden voor de schade die ik heb geleden zodus heel mijn rechterkant?
Er zijn 3 dingen nodig om schadevergoeding te krijgen :
- een fout
- schade
- oorzakelijk verband tussen fout en schade: de fout moet de schade veroorzaken, of er direct toe leiden.

Als je uitwijkt om erger (proberen) te voorkomen, of uitwijkt door de botsing, is de schade die daardoor ontstaat ook ten laste van wie de fout begaat.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: 50cc scooter tegen auto op het fietspad

Bericht door Benny Stinkens »

Inazuma schreef: Als je uitwijkt om erger (proberen) te voorkomen, of uitwijkt door de botsing, is de schade die daardoor ontstaat ook ten laste van wie de fout begaat.
Wat als er uitgeweken wordt door een paniekreactie of dergelijke :?:
Ik ga er ook hier van uit dat het zal gaan over feiten die al dan niet bewezen kunnen worden. :idea:

@Johannes
Ikzelf schreef reeds:
Ons forum dient om mensen te helpen met de wetgeving, wat niet wegneemt dat we jou ook willen helpen.
Maar uitspraken over ongevallen worden hier niet gedaan.
Zelf de bevoegde personen die wel aanwezig waren, mogen geen uitspraken doen over aansprakelijkheid :idea:
Het is voor ons dus moeilijk om je "de juiste" antwoorden te geven.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: 50cc scooter tegen auto op het fietspad

Bericht door Inazuma »

Benny Stinkens schreef:Wat als er uitgeweken wordt door een paniekreactie of dergelijke :?:
Ook, de fout moet de paniekreactie wel uitlokken.
Klassieker bij motor-ongevallen: motorrijder remt zich onderuit nog voor die de tegenpartij raakt
Plaats reactie