Voorsorteren kruispunt Italielei

Punten van discussie.
Portal
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 okt 2014, 15:43

Voorsorteren kruispunt Italielei

Bericht door Portal »

Hallo

Ik heb twee vragen ivm met het kruispunt in Antwerpen.
Het gaat over deze situatie, aan de paardenmarkt om de italielei op te rijden: streetview

Zoals je ziet zijn er 4 stroken om voor te sorteren, rechts staat een verkeerslicht met een extra pijl om rechts (niet "rechtdoor en rechts") af te slaan.


1. Stel nu dat ik rechts naar de hoofdbaan wil (middelste baan, niet de zijstraat). Mag ik dan in het meest rechtse vak voorsorteren? of moet ik in het 2e vak voor "Rechts en rechtdoor" gaan staan. (Is dit dan ook hetzelfde voor links af te slaan??)

2. Voordat het groen wordt voor alle richtingen (groene bol), brandt eerst enkele seconden de pijl voor rechts af te slaan. Laat dit licht mij dan toe om de middelste baan op te rijden (ookal sta ik bv in het vak voor "rechtdoor en rechts") of is dit enkel voor de zijstraat.

Alvast bedankt!
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Voorsorteren kruispunt Italielei

Bericht door de rijprof »

1. Stel nu dat ik rechts naar de hoofdbaan wil (middelste baan, niet de zijstraat). Mag ik dan in het meest rechtse vak voorsorteren? of moet ik in het 2e vak voor "Rechts en rechtdoor" gaan staan. (Is dit dan ook hetzelfde voor links af te slaan?)
2e vak voor 'Rechts en rechtdoor' zal hier de bedoeling zijn.
Als je de meest rechtse zou nemen, rij tegen een lichtpaal op de tussenberm of je moet opnieuw naar links opschuiven, tussenvoegen en een rare kronkel doen, wat niet zo handig is bij druk verkeer. Niet echt verboden, eerder af te raden.
2. Voordat het groen wordt voor alle richtingen (groene bol), brandt eerst enkele seconden de pijl voor rechts af te slaan. Laat dit licht mij dan toe om de middelste baan op te rijden (ook al sta ik bv in het vak voor "rechtdoor en rechts") of is dit enkel voor de zijstraat.
Als het groen pijltje brandt, mag je rechts afslaan op voorwaarde dat je heel voorzichtig bent en voorrang verleent aan alle andere weggebruikers die uit andere richtingen kunnen komen.
wegcode.be schreef:61 - 5° wanneer één of meer bijkomende lichten in de vorm van één of meer groene pijlen tegelijk met een rood licht of een oranjegeel licht branden, betekenen de pijlen dat alleen in de richtingen die door de pijlen worden aangeduid mag voortgereden worden, op voorwaarde dat voorrang verleend wordt aan de bestuurders die op regelmatige wijze uit andere richtingen komen en aan de voetgangers;
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Voorsorteren kruispunt Italielei

Bericht door Inazuma »

Portal schreef:1. Stel nu dat ik rechts naar de hoofdbaan wil (middelste baan, niet de zijstraat). Mag ik dan in het meest rechtse vak voorsorteren? of moet ik in het 2e vak voor "Rechts en rechtdoor" gaan staan. (Is dit dan ook hetzelfde voor links af te slaan??)
Zo lang je op het kruispunt naar rechts gaat, kan je in principe kiezen welke van de 2 rijstroken met pijl rechtsaf je neemt.

Dit is 1 kruispunt, met een openbare weg met meerdere (3) rijbanen , maar dat verandert niets aan de zaak.

De kronkel waar de rijprof naar verwijst, komt omdat de straten niet loodrecht op elkaar staan .
Vanuit de Paardenmarkt lijkt de berm tussen de zij- en middenrijbaan van de Italielei in de weg te liggen, maar in plan ziet dat er al wat anders uit.

2. Voordat het groen wordt voor alle richtingen (groene bol), brandt eerst enkele seconden de pijl voor rechts af te slaan. Laat dit licht mij dan toe om de middelste baan op te rijden (ookal sta ik bv in het vak voor "rechtdoor en rechts") of is dit enkel voor de zijstraat.
Ja.
Wel voorrang verlenen aan voetgangers en verkeer uit andere richtingen :!:

Het is niet wat de wegbeheerder er van willen maken heeft, maar het is geen overtreding om dat te doen ....

"de zijstraat" is de ganse Italielei, niet enkel de eerste zij-rijbaan ...


Probleempje mee gehad :?:
Portal
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 okt 2014, 15:43

Re: Voorsorteren kruispunt Italielei

Bericht door Portal »

Nee, geen probleempje gehad :p
Ik fiets hier gewoon dagelijks voorbij en vroeg me dus af hoe ik dit correct moet doen met de auto. De meeste bestuurders blijven wachten zelfs al brandt de groene pijl.

Bedankt voor de antwoorden. Als ik het dus goed begrijp mag ik in beide vakken staan om de middenbaan op te rijden (alleen is het rechtse vak hier niet praktisch) en mag ik vanuit beide vakken al rechts afslaan als de groene pijl brandt.

Ik ben een beetje verwart omdat ik ergens gelezen heb dat je dan voor rechtdoor en rechts moet voorsorteren, omdat je de eerste straat oversteekt zonder rechts af te slaan (dus als je dit doet vanuit het vak voor rechts heb je eigenlijk fout voorgesorteerd). Maar het mag dus toch?



Stel dat we nu naar links willen dan zou ik daar ook bv het meest linkse vak mogen nemen om op de achterste zijbaan uit te komen? Dit ga ik wrsl nooit doen hoor, maar dit is normaal geen fout dan? :p

Geldt heel deze situatie ook voor als de zijbanen een andere naam hebben dan de middenbaan?
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Voorsorteren kruispunt Italielei

Bericht door Inazuma »

Portal schreef:Ik ben een beetje verwart omdat ik ergens gelezen heb dat je dan voor rechtdoor en rechts moet voorsorteren, omdat je de eerste straat oversteekt zonder rechts af te slaan (dus als je dit doet vanuit het vak voor rechts heb je eigenlijk fout voorgesorteerd). Maar het mag dus toch?
Niet aangewezen, maar niet verboden ...

"De eerste straat rechts" is de ganse Italielei :mrgreen:
Niet enkel de eerste rijbaan van die weg.
Stel dat we nu naar links willen dan zou ik daar ook bv het meest linkse vak mogen nemen om op de achterste zijbaan uit te komen? Dit ga ik wrsl nooit doen hoor, maar dit is normaal geen fout dan?
Niet aangewezen wellicht, gezien de plaatselijke gewoonten, maar ook geen overtreding.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Voorsorteren kruispunt Italielei

Bericht door de rijprof »

Stel dat we nu naar links willen dan zou ik daar ook bv het meest linkse vak mogen nemen om op de achterste zijbaan uit te komen? Dit ga ik wrsl nooit doen hoor, maar dit is normaal geen fout dan? :p
De derde rijstrook met pijlen 'rechtdoor en links' lijkt mij dan geschikter.
Indien je de meest linkse rijstrook zou nemen, is de kans groter dat er een conflict komt met een auto die de middelste rijbaan wil nemen en jij de buitenste rijbaan.
Strikt genomen is het niet fout om de meest linkse rijstrook te nemen als je naar de buitenste rijbaan wil maar is het is niet erg praktisch en eerder af te raden.

Je moet vooral goed begrijpen wat de rijlijnen van de andere bestuurders zouden kunnen zijn en er zelf voor zorgen dat je zo weinig mogelijk een andere rijlijn moet dwarsen of doorsnijden.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie