Kontich Gemeenteplein

Punten van discussie.
dominiquevanendert
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 jun 2014, 08:27

Kontich Gemeenteplein

Bericht door dominiquevanendert »

Een situatie waar ik altijd twijfel over de voorrangsregel (van rechts);
verleen ik als weggebruiker nu voorrang aan personen die van rechts van de parking komen ?
Mij lijkt het een parking met een stukje "weg" en alleszins geen verkeersborden te bespeuren.

Afbeelding
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Kontich Gemeenteplein

Bericht door Inazuma »

Dat krijg je bij onduidelijke heraanleg ...
Kant kerk is nog onduidelijker. Zelfs de trottoirs zijn daar nauwelijks te onderscheiden.

Het verlaten van een parking wordt als manoeuvre aanzien ... hoewel de wegcode het verlaten van een parkeerplaats als manoeuvre bepaalt.

De wegcode bepaalt noch het begrip parking, noch parkeerplaats.


BTW :
Het is daar bedoeld als, en wordt ook aanzien als parking - niet als rijbaan.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Kontich Gemeenteplein

Bericht door de rijprof »

Als je met je rug vanuit de Mechelse steenweg (winkelstraat) komt en naar het gemeenteplein rijdt,
1ste kruispunt vóór St J instituut = Voorrang aan rechts verlenen maar voor jou is er rechts geen openbare weg.
Enkele meters verder zijstraatje vóór de kerk, heb je voorrang en zijstraat heeft een omgekeerde driehoek.
Nog enkele meters verder aan de bushalte nog vóór het oude gemeentehuis, voorrang aan rechts verlenen.
Als je naar links de Molenstraat in wilt = ook voorrang aan rechts verlenen.
Als je voorbij het oude gemeentehuis naar rechts rijdt, kom je voorbij de uitrit van een parking. Wie uit een parking komt moet voorrang verlenen aan het verkeer op de rijbaan, dus daar heb jij voorrang.
Enkele meters verder een éénrichtingstraat die naast het nieuw gemeentehuis loopt, waar normaal voor jou van rechts geen verkeer (zelfs geen fietsers en bromfietsers A, wegen geen onderbord uitgezonderd fietsers en bromfietsers A) mogen uitkomen. Daar heb je in principe voorrang omdat er in feite geen bestuurder 'op regelmatige wijze' van rechts mag komen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Kontich Gemeenteplein

Bericht door Inazuma »

Er staat aan de "kerk-kant" van de parking bovendien een C1 (verboden richting) rechts van de toegang tot de parking aan deze zijde.

Meer dan waarschijnlijk bedoeld als "dubbel" voor het bord C1 rechts van de (rechts er van gelegen) rijbaan.
Maar het staat er wel, en het staat rechts van de toegang tot de parking ....

Wie het "wegeltje" over de parking dan als een "rijbaan" aanziet, is ook in een verboden richting gereden, en heeft geen voorrang van rechts .
dominiquevanendert
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 jun 2014, 08:27

Re: Kontich Gemeenteplein

Bericht door dominiquevanendert »

Amai, gelukkig voel ik me niet alleen met de onduidelijke situaties in Kontich.
Dank voor de feedback.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Kontich Gemeenteplein

Bericht door Inazuma »

dominiquevanendert schreef:Amai, gelukkig voel ik me niet alleen met de onduidelijke situaties in Kontich.
Ze maken het graag moeilijk / onduidelijk op de weg ... en niet enkel in Kontich.
Plaats reactie