met vrachtwagen uiterst links rijden op autoweg

Punten van discussie.
poezeke
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 mar 2014, 19:47

met vrachtwagen uiterst links rijden op autoweg

Bericht door poezeke »

beste,

mag ik met een vrachtwagen met MTM van 8 ton op een autoweg met 3 rijstroken in dezelfde richting bij druk verkeer op de meest links gelegen rijstrook rijden ?

het antwoord is volgens de boek "wees wegwijs " : ja
doch snap ik niet hoe dit antwoord juist kan zijn !


groetjes poezeke
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: met vrachtwagen uiterst links rijden op autoweg

Bericht door Benny Stinkens »

Dit komt omdat het verbod alleen op een autosnelweg van toepassing is en niet op een autoweg.
Wees wegwijs heeft het dus bij het rechte eind. :wink:
21.3. Wanneer de rijbaan van een autosnelweg drie of meer rijstroken in de gevolgde rijrichting omvat, mogen de autobussen, autocars en andere voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 3,5 ton niet op een andere rijstrook dan een van de twee rechts gelegen rijstroken van de rijbaan rijden, behalve om de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 op te volgen.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: met vrachtwagen uiterst links rijden op autoweg

Bericht door Stefan Peeters »

De regel die voorziet dat vrachtwagens met een mtm van meer dan 3.5 ton enkel de twee meest rechts gelegen rijstroken mogen gebruiken geldt op de autosnelwegen.
Op de autowegen is dit niet van toepassing.

Artikel 21. Verkeer op autosnelwegen
21.3. Wanneer de rijbaan van een autosnelweg drie of meer rijstroken in de gevolgde rijrichting omvat, mogen de autobussen, autocars en andere voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 3,5 ton niet op een andere rijstrook dan een van de twee rechts gelegen rijstroken van de rijbaan rijden, behalve om de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 op te volgen.

Artikel 22. Verkeer op autowegen
22.2. De bepalingen van artikel 21.4. en 21.6. gelden op de autowegen.
Het artikel 21.3 is dus niet van toepassing.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: met vrachtwagen uiterst links rijden op autoweg

Bericht door Inazuma »

poezeke schreef:mag ik met een vrachtwagen met MTM van 8 ton op een autoweg met 3 rijstroken in dezelfde richting bij druk verkeer op de meest links gelegen rijstrook rijden ?
Met een F15 Afbeelding of F13 Afbeelding mag het zelfs op de autosnelweg.

Die hangen er vaker dan je denkt 8)
Plaats reactie