Inhaalmanoever afwerken over onderbroken/doorlopende streep

Punten van discussie.
wooter
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 okt 2006, 00:00
Locatie: Limburg

Inhaalmanoever afwerken over onderbroken/doorlopende streep

Bericht door wooter »

72.4. Wanneer een doorlopende en een onderbroken streep naast elkaar getrokken zijn, moet de bestuurder alleen rekening houden met de streep die zich aan zijn kant bevindt.
De bestuurders die deze strepen overschreden hebben om in te halen mogen ze evenwel opnieuw overschrijden om hun normale plaats op de rijbaan te hernemen.
Als ik op een rijbaan rij met een onderbroken streep in het midden van de rijbaan, en een inhaalmanoever start, en vervolgens start er plots naast die onderbroken streep een doorlopende lijn, mag ik dan nog inhalen? Mocht ik mijn inhaalmanoever starten wetende dat ik bij het afwerken van het inhaalmanoever in mijn rijrichting een volle lijn start, en voor de tegenliggers het een onderbroken lijn blijft?

Afbeelding
Afbeelding

Ik vind de tekst van de wetgever onduidelijk, want in principe ga ik 1 maal een onderbroken lijn over, en vervolgens die strepen negeren om terug te gaan naar mijn rijvak.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Inhaalmanoever afwerken over onderbroken/doorlopende str

Bericht door bert.covens »

Je bedoelt dus, dat je een inhaalbeweging opstart, wetende dat er even verderop een dubbele markering aankomt. Waarbij aan jouw kant de doorgetrokken streep ligt ?
72.4. Wanneer een doorlopende en een onderbroken streep naast elkaar getrokken zijn, moet de bestuurder alleen rekening houden met de streep die zich aan zijn kant bevindt. De bestuurders die deze strepen overschreden hebben om in te halen mogen ze evenwel opnieuw overschrijden om hun normale plaats op de rijbaan te hernemen.
Dat is dan, als ik je vraag goed begrijp, de doorlopende streep.
72.2. Een doorlopende streep betekent dat het iedere bestuurder verboden is deze te overschrijden.

Bovendien is het verboden links van een doorlopende streep te rijden wanneer deze de twee rijrichtingen scheidt.
Vooraleer in te halen, zal je je er dus moeten van vergewissen, dat je tijdig weer naar rechts kan.
Ik vind de tekst van de wetgever onduidelijk, want in principe ga ik 1 maal een onderbroken lijn over, en vervolgens die strepen negeren om terug te gaan naar mijn rijvak.
Je bent in dit geval in overtreding omdat je links rijdt van de van de doorlopende streep (waarmee je rekening moet houden)


ps: inhalen is géén maneuver, maar een gereglementeerde rijbeweging.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Inhaalmanoever afwerken over onderbroken/doorlopende str

Bericht door Inazuma »

bert.covens schreef:Je bent in dit geval in overtreding omdat je links rijdt van de van de doorlopende streep (waarmee je rekening moet houden)
Nope.
Er is geen doorlopende streep.
Er is een onderbroken streep naast een doorlopende streep, en dat is apart gereglementeerd in Art 72.4.

"aan zijn kant" : de linker helft van de rijbaan is anderzijds ook niet de normale plaats op een tweerichtingsrijbaan.


Maar strikt genomen is wooter niet gerechtigd om terug naar rechts te gaan, wegens niet voorzien in 72.4 aangezien hij niet voldoet aan de voorwaarden om deze wegmarkering opnieuw te dwarsen : hij heeft ze immers niet overschreden.

Je zit dus met de nogal gekke situatie dat op de letter, een bestuurder die wat later begint in te halen en over de dubbele streep rijdt, wel reglementair terug naar rechts kan, maar een bestuurder die al eerder begonnen is met inhalen, niet ...

Wordt tegenwoordig zelfs nadrukkelijk in die zin toegepast op de snelwegen, net voor de afritten.
wooter
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 okt 2006, 00:00
Locatie: Limburg

Re: Inhaalmanoever afwerken over onderbroken/doorlopende str

Bericht door wooter »

Zoals Inazuma het schetst is het wel een beetje... Je rijdt, begint een inhaalmanoever op een stuk weg waar enkel een onderbroken streep is, en plots wordt die onderbroken streep een situatie waar de tegenliggers aan hun kant nog altijd een onderbroken streep hebben, maar voor de mensen in jouw rijrichting er een doorlopende streep is. Geen stippellijnen die een mogelijke verandering aankondigen, geen bord dat op een inhaalverbod wijst... Je was net een vrachtwagen aan het inhalen en plots moet je kiezen tussen remmen, de vrachtwagen couperen of veilig je inhaalmanoever beëindigen, maar wel de strepen op het midden van de rijbaan overschrijden - eerst de onderbroken, dan de doorlopende.

Als ik dan de wet lees, dan denk ik het volgende:
72.4. Wanneer een doorlopende en een onderbroken streep naast elkaar getrokken zijn, moet de bestuurder alleen rekening houden met de streep die zich aan zijn kant bevindt.
Ah goed, ik zit op het vak van de tegenliggers, maar ik heb sjans want het vak van de tegenliggers heeft aan hun kant en dus ook mijn huidige kant een onderbroken lijn. Ik mag dus probleemloos mijn plaats voor het ingehaalde voertuig innemen, zonder dat ik een regel overtreden heb.

Maar vervolgens...
De bestuurders die deze strepen overschreden hebben om in te halen mogen ze evenwel opnieuw overschrijden om hun normale plaats op de rijbaan te hernemen.
Ik heb bij de start van mijn inhaalbeweging geen doorlopende streep overschreden. Enkel een onderbroken streep.

In die interpretatie mag ik dus probleemloos terug voor het ingehaalde voertuig invoegen, zonder dat ik een regel overtreden heb.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Inhaalmanoever afwerken over onderbroken/doorlopende str

Bericht door bert.covens »

Inazuma schreef: Er is geen doorlopende streep.
Er is een onderbroken streep naast een doorlopende streep, en dat is apart gereglementeerd in Art 72.4.
Volgens artikel 72.4 dient men rekening te houden met de streep die het dichtste bij ligt (de doorlopende streep), en bijgevolg ook met de betekenis ervan, zoals voorzien in dat andere artikel 72.2. Niet ?
Inazuma schreef: "aan zijn kant" : de linker helft van de rijbaan is anderzijds ook niet de normale plaats op een tweerichtingsrijbaan.
Precies daarom.
Inazuma schreef:Wordt tegenwoordig zelfs nadrukkelijk in die zin toegepast op de snelwegen, net voor de afritten.
Waarbij de wegbeheerder volgens mij dus domweg over 't hoofd gezien heeft, dat iemand die pas gaat inhalen als hij daarbij de dubbele markering overschrijdt, probleemloos terug naar rechts mag....
wooter schreef:In die interpretatie mag ik dus probleemloos terug voor het ingehaalde voertuig invoegen, zonder dat ik een regel overtreden heb.
Je hebt toch de dubbele markering niet overschreden ? Je inhaalbeweging was al eerder opgestart ....
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Inhaalmanoever afwerken over onderbroken/doorlopende str

Bericht door Inazuma »

bert.covens schreef:Volgens artikel 72.4 dient men rekening te houden met de streep die het dichtste bij ligt (de doorlopende streep), en bijgevolg ook met de betekenis ervan. Niet ?
Maar wanneer :?: 8) :?

Blijkbaar had wooter de onderbroken streep aan zijn kant wanneer hij links reed, maar terug naar rechts wou ?
Ik had 'm eerst verkeerd gelezen.

In dat geval & die optiek zou hij terug naar rechts mogen, want moet dan enkel rekening houden met de streep aan zijn kant ... wat dan de onderbroken streep is.

Inazuma schreef:Wordt tegenwoordig zelfs nadrukkelijk in die zin toegepast op de snelwegen, net voor de afritten.
Waarbij de wegbeheerder volgens mij dus domweg over 't hoofd gezien heeft, dat iemand die pas gaat inhalen als hij daarbij de dubbele markering overschrijdt, probleemloos terug naar rechts mag....
Yup ...
wooter schreef:In die interpretatie mag ik dus probleemloos terug voor het ingehaalde voertuig invoegen, zonder dat ik een regel overtreden heb.
Je hebt toch de dubbele markering niet overschreden ? Je inhaalbeweging was al eerder opgestart ....
[/quote]

Maar heeft de onderbroken streep aan wat dan "zijn" kant is ;)
Ook al zit hij links.

:lol:
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Inhaalmanoever afwerken over onderbroken/doorlopende str

Bericht door bert.covens »

juist. :wink:

(ik had "dichtstbij" sowieso bekeken ifv de normale plaats rechts op de rijbaan, ipv de daadwerkelijke plaats)
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
wooter
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 okt 2006, 00:00
Locatie: Limburg

Re: Inhaalmanoever afwerken over onderbroken/doorlopende str

Bericht door wooter »

Dit is de inhaalbeweging.

Afbeelding
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Inhaalmanoever afwerken over onderbroken/doorlopende str

Bericht door Inazuma »

wooter schreef:Dit is de inhaalbeweging.

Afbeelding
Als je stelt dat je door het inhalen links van de dubbele strepen de onderbroken lijn aan jouw kant hebt, klopt dat eigenlijk met wat de wegcode toelaat ...

Anderzijds is het daar verboden in te halen voor wie nog rechts rijdt - ttz aan de kant van de doorlopende streep.

Bizarre situatie natuurlijk.
Het Hof van Cassatie heeft ooit geoordeeld dat een inhaalbeweging - Cassatie noemde het een inhaalmaneuver ... - beëindigd moet zijn voor het begin van de doorlopende streep.

Als de dubbele strepen liggen zoals op de schets hierboven, komt men in een situatie waarbij inhalen blijkbaar verder moet toegelaten zijn volgens de wegcode - ook al mogen andere bestuurders die in dezelfde richting rijden niet meer inhalen.

Liggen de dubbele strepen omgedraaid, dan mag je niet terug naar rechts over de dubbele markering, terwijl bestuurders die nadien beginnen inhalen dat wel mogen ...


Ja, de wegcode zit goed in elkaar ....


Misschien verhuizen naar "Wegcode geeft geen duidelijk antwoord" ? :?
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Inhaalmanoever afwerken over onderbroken/doorlopende str

Bericht door Stefan Peeters »

Inazuma schreef:Misschien verhuizen naar "Wegcode geeft geen duidelijk antwoord" ? :?
Lijkt me een goed idee :wink:
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Plaats reactie