Tegenligger in smalle straat: wie moet uitwijken?

Punten van discussie.
CharlotteM
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 aug 2013, 14:10

Tegenligger in smalle straat: wie moet uitwijken?

Bericht door CharlotteM »

Hallo,

Ik had een vraagje over deze verkeerssituatie:

Je rijdt in een smalle straat waar auto's aan beide kanten mogen parkeren. In de verte zie je een tegenligger komen: wie van de twee moet dan uitwijken naar een lege parkeerplaats of, indien dat niet mogelijk is, eventueel achteruit rijden?

Zijn hier bepaalde regels voor, of is het eerder een kwestie van kijken wie het makkelijkst kan uitwijken?

Alvast bedankt!
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Tegenligger in smalle straat: wie moet uitwijken?

Bericht door GRO »

Je rijdt in een smalle straat waar auto's aan beide kanten mogen parkeren.
Als ze langs beide kanten MOGEN parkeren, dan wil dit zeggen dat de straat breed genoeg is, zodat twee auto's nog kunnen kruisen. Uw probleem doet zich dan niet voor.
CharlotteM
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 aug 2013, 14:10

Re: Tegenligger in smalle straat: wie moet uitwijken?

Bericht door CharlotteM »

Bedankt voor uw antwoord.

Op de foto in bijlage ziet u één van de straten in kwestie. Waarschijnlijk is het inderdaad in theorie mogelijk om elkaar te kruisen, maar in de praktijk heb ik al ondervonden dat dit niet zo eenvoudig is wanneer de tegenligger een iets grotere auto of bestelwagen is. Ik vroeg me af of er in dergelijke gevallen een bepaalde regel is wanneer kruisen niet lukt.
Bijlagen
Voorbeeld.jpg
Voorbeeld.jpg (109.24 KiB) 4354 keer bekeken
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Tegenligger in smalle straat: wie moet uitwijken?

Bericht door bert.covens »

Artikel 25. Parkeerverbod

25.1.
Het is verboden een voertuig te parkeren :

11° op rijbanen met tweerichtingsverkeer tegenover een ander stilstaand of geparkeerd voertuig, wanneer twee andere voertuigen daardoor elkaar moeilijk zouden kunnen kruisen;


Enige probleem hier: de vaststelling. Een verbalisant kan achteraf erg moeilijk of onmogelijk objectief vaststellen wie van beiden er eerst stond.

CharlotteM schreef:Ik vroeg me af of er in dergelijke gevallen een bepaalde regel is wanneer kruisen niet lukt.
Om jouw probleem enigszins op te lossen:


Artikel 15. Kruisen

15.1.
Het kruisen geschiedt rechts.

15.2. De bestuurder moet, bij het kruisen een voldoende zijdelingse afstand laten en, zo nodig, naar rechts uitwijken.

De bestuurder, waarvan het doorrijden belemmerd wordt door een hindernis
of door de aanwezigheid van andere weggebruikers, moet vertragen en, zo nodig, stoppen om de tegemoetkomende weggebruikers doorgang te verlenen.


Maar ga er nu geen snelheidswedstrijd van maken om als eerste in dat smalle stuk te zijn.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Tegenligger in smalle straat: wie moet uitwijken?

Bericht door Stefan Peeters »

In ieder geval staat de blauwe Peugeot alvast compleet verkeerd geparkeerd, want tegen de rijrichting in... en dat met een "L" aan de achterruit :roll:
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Tegenligger in smalle straat: wie moet uitwijken?

Bericht door de rijprof »

Die auto's daar niet tegenover elkaar mogen parkeren is hun zaak + eventueel boete.

Jij komt aangereden en ziet dat het te smal is om een tegenligger te kruisen.
Jij en zowel de tegenligger hebben een hindernis.
Jij en zowel de tegenligger moeten aan elkaar voorrang geven.
Dus hier moet je trachten een praktische oplossing te vinden.
Wie kan best wachten? Wie kan best opzij? Is er ergens ruimte om elkaar te kruisen?
Vaak geeft 1 van beiden een teken met de grootlichten.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie