Wie heeft voorrang

Punten van discussie.
OpsExc
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 jun 2013, 14:06

Wie heeft voorrang

Bericht door OpsExc »

Allen,

Kan iemand me duidelijkheid geven in volgende situatie:

Wagen rijdt een rotonde op om er aan de 2de uitrit af te rijden. Rechts van die afrit ligt een fietspad op een verhoogde opstelling dwars op de rijrichting van de wagen.

Ter hoogte van de uitrit verlaagt het fietspad naar het niveau van de rijbaan en komt het op de rotonde. Op de rijbaan is een gekleurde strook voorzien (die voor de fietser de indruk doet ontstaan dat het fietspad doorloopt)doch zonder de in Art 74 vermelde witte stippellijn. Het "fietspad" ligt niet op de rotonde maar komt er wel op uit.

Wie heeft voorrang?

PS Plaats vinden jullie op: http://maps.google.nl/maps?q=Fotografie ... -3.84&z=19" target="_blank
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Wie heeft voorrang

Bericht door Benny Stinkens »

De foto is niet erg duidelijk (toch niet wat het fietspad betreft)
Zover ik kan zien:
Als de fietser nog niet begonnen is met over te steken heeft de auto voorrang, indien hij dit wel reeds is moeten de andere bestuurders hem dit dus laten beeindigen.

Ik heb het vermoeden dat jij ergens gelezen hebt: dat als een fietspad doorloopt de voorrang veranderdt :?:
(verbeter me gerust als ik het hier mis heb)
Merk dan wel op dat dit gaat over de voorrang van rechts en dus niet van toepassing is op een rotonde. :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
OpsExc
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 jun 2013, 14:06

Re: Wie heeft voorrang

Bericht door OpsExc »

Hi Benny,

De hamvraag is: loopt het fietspad daar door of niet (cfr Art 74 Wegcode zou er een stippenlijn moeten zijn). Voor en na dit kruispunt is een verplicht fietspad op een verhoogde opstelling.

Indien het niet doorloopt wil het zeggen dat de fietser op een rotonde komt en dus voorrang moet verlenen aan de gebruikers die reeds op de rotonde zijn.

Indien het wel doorloopt heeft de fietser (die dus op een fietspad rijd) voorrang

Hartelijk dank
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Wie heeft voorrang

Bericht door Benny Stinkens »

OpsExc schreef:Indien het wel doorloopt heeft de fietser (die dus op een fietspad rijd) voorrang
Hoe kom je erbij dat als het fietspad doorloopt de fietser voorrang heeft :?:
Als je mijn vorige post goed leest staat daar:
Ik heb het vermoeden dat jij ergens gelezen hebt: dat als een fietspad doorloopt de voorrang veranderdt
(verbeter me gerust als ik het hier mis heb)
Merk dan wel op dat dit gaat over de voorrang van rechts en dus niet van toepassing is op een rotonde.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Wie heeft voorrang

Bericht door bert.covens »

Even voor de duidelijkheid.

2.7. "Fietspad" : het deel van de openbare weg dat voor het verkeer van fietsen en tweewielige bromfietsen klasse A is voorbehouden door de verkeersborden D7, D9 of door de wegmarkeringen bedoeld in artikel 74.

Het fietspad maakt geen deel uit van de rijbaan.

Artikel 74. Overlangse markeringen die een fietspad aanduiden
Het deel van de openbare weg dat afgebakend is door twee evenwijdige witte onderbroken strepen en dat niet breed genoeg is voor het autoverkeer, is een fietspad.
Afbeelding
of
Afbeelding
D7. Verplicht fietspad.
of
Afbeelding
D9. Deel van de openbare weg voorbehouden voor het verkeer van voetgangers, van fietsen en van tweewielige bromfietsen klasse A.
Klik zeker ook eens >>> hier.

:arrow: Als de automobilist de rotonde hier verlaat, moet hij inderdaad voorrang verlenen aan de fietser.

Dat fietspad lijkt me idd door te lopen (zie verkeersbord D9), om dan in de Groenstraat ineens te stoppen op een halve parkeerplaats. Daar hoort volgens mij een gevarenbordje te staan, om aan te geven dat de fietser daar verplicht wordt het fietspad te verlaten.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Wie heeft voorrang

Bericht door bert.covens »

En blijkbaar komt >>> hier dezelfde kwestie aan bod.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Wie heeft voorrang

Bericht door Benny Stinkens »

Bert schreef:Als de automobilist de rotonde hier verlaat, moet hij inderdaad voorrang verlenen aan de fietser.
@Bert,
Op het voorbeeld wat jij geeft is het heel duidelijk dat het fietspad mee in de rotonde zit, daar ben ik het dan ook met je eens.
Maar op de foto die onze vraagsteller meegaf heb ik de indruk dat het fietspad buiten de rotonde valt. :?:
Of bekijk ik deze foto verkeerd :?:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
OpsExc
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 jun 2013, 14:06

Re: Wie heeft voorrang

Bericht door OpsExc »

Bert/Benny,

Sorry maar nu ben ik helemaal "de weg kwijt" :(

Het gaat om deze plaats:

http://maps.google.nl/maps?q=Fotografie ... 10.69&z=19" target="_blank

Foto is uit de rijrichting van de wagen die zich op de rotonde bevindt. Fietser komt van rechts de rotonde opgereden.

Help dit?

met dank.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Wie heeft voorrang

Bericht door bert.covens »

Dus, de fietser komt uit het doodlopend stukje van de Moerelei en rijdt rechtdoor (wijl hij het fietspad volgt)? En de auto slaat rechtsaf, de Fotografielaan in?

:arrow: auto moet voorrang verlenen aan de fietser.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
OpsExc
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 jun 2013, 14:06

Re: Wie heeft voorrang

Bericht door OpsExc »

Bert,

Inderdaad de fietser rijdt, via het fietspad (bestuurder van de wagen heeft echter geen indicatie dat het een fietspad is en niet een suggestie-strook), het rondpunt op om dan er terug af te rijden.

Dus wagen moet voorrang aan rechts geven ondanks hij reeds op de rotonde is.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Wie heeft voorrang

Bericht door bert.covens »

Dan nog. De automobilist verandert van richting naar rechts, en moet dus voorrang verlenen aan de fietser die rechtdoor rijdt. Zelfs zonder die D7, moet de autobestuurder de fietser eerst laten gaan.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Wie heeft voorrang

Bericht door Benny Stinkens »

OpsExc schreef:Het gaat om deze plaats:

http://maps.google.nl/maps?q=Fotografie ... 10.69&z=19
Deze foto is veel duidelijker.
bert.covens schreef:Dan nog. De automobilist verandert van richting naar rechts, en moet dus voorrang verlenen aan de fietser die rechtdoor rijdt. Zelfs zonder die D7, moet de autobestuurder de fietser eerst laten gaan.
Bij dit sluit ik me dan ook aan.
Op de eerste foto had ik de indruk dat het fietspad een heel eind buiten de rotonde lag, maar hier zie je duidelijk dat dit niet het geval is.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
friti
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 jun 2013, 17:07

Re: Wie heeft voorrang

Bericht door friti »

Zowieso is dit een gevaarlijk kruispunt en zou de wegbeheerder er beter een omgekeerde driehoek plaatsen voor de fietser. Het lijkt me niet een superdrukke baan te zijn, waardoor het eenvoudig is voor de fietsers om te stoppen en voorrang te verlenen.
Dergelijke 'moeilijke' kruispunten zijn er in overvloed in België. Hopelijk laat men dit eens aanpassen, zonder dat er eerst iemand verongelukt...
Plaats reactie