Parkeerplaats

Punten van discussie.
Cspeciale
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 jan 2013, 20:44

Parkeerplaats

Bericht door Cspeciale »

Voor mijn deur zijn twee parkeerplaatsen, achter mekaar. De voorste was vroeger een mindervalideplaats, maar het bord is reeds lang geleden weggehaald en de tekening op de grond is sterk vervaagd. Mijn buren hadden aangevraagd of de plaats kon ongedaan gemaakt worden, omdat ze niet meer nodig was en dit gebeurde dan ook.
Ik kreeg echter een boete omdat ik op een mindervalideplaats stond en ik heb dit aangeklaagd, maar werd in mijn onrecht gesteld. Ik dacht echter dat een mindervalideplaats altijd met een bord aangegeven moest staan om geldig te zijn. Mijn overburen kregen er ook ooit een boete voor, ze kloegen dit aan en de boete werd geseponeerd. Waarom dan bij mij niet?
Kan u me raad geven? Ik weiger een boete te betalen voor een fout die ik niet gedaan heb.

Groetjes,
Cspeciale
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Parkeerplaats

Bericht door bert.covens »

Begrijp ik het zo goed: je hebt je geparkeerd op een plaats die vroeger een parkeerplaats voor personen met een handicap was. Maar die hoedanigheid werd eerder al opgeheven door de wegbeheerder (de gemeente). Het bord werd weggehaald VOORdat je er parkeerde. Alleen lag er op die plaats nog een wegmarkering?

>>> klik

Het is dus idd het bord, en niet de eventueel extra aangebrachte wegmarkeringen, dat er een parkeerplaats voor personen met een handicap van maakt.

In jouw geval, zou ik ten eerste foto's verzamelen, die bewijzen dat het bord er niet meer stond. Daarnaast, -beter nog- zou ik eventueel via de technische dienst van de gemeente opvragen wanneer er beslist werd om dat bord te laten weghalen, en wanneer dat ook effectief gebeurd is. Ik vermoed dat de beslissing om dit te laten weghalen, op de gemeenteraad zal zijn gekomen. Dus daar moet wellicht wel ergens iets van op papier terug te vinden zijn. Probeer dat te bemachtigen, en vraag er een kopie van. Dat is nét ietsjes interessanter, omdat je dan aantoont dat de foto's kloppen met de situatie toen jij er parkeerde.

Als dan blijkt, dat er een PV opgesteld werd, met daarin vaststellingen aangaande voornoemde parkeerinbreuk. En de plaatsomschrijving in hun vaststellingen (huisnummer), stemt overeen met de plaats waarvan u dan zwart op wit kan bewijzen dat ze op die datum al lang geen parkeerplaats voor personen met een handicap meer was...., dan heb je volgens mij een tamelijk stevig dossier om het PV aan te vechten voor de rechtbank.

En je buren hebben op dezelfde plaats een PV kunnen laten seponeren door het parket? Of werden zij vrijgesproken door de rechter? In het laatste geval, zou ik eventueel dat vonnis proberen op te zoeken. Hoe meer bewijsmateriaal van je onschuld, hoe beter.

Maar als ik je goed begrijp, heeft de rechter je toch veroordeeld ? Op basis waarvan? Omdat je je onschuld onvoldoende kon bewijzen? Of heb ik jou nu verkeerd begrepen?
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Cspeciale
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 jan 2013, 20:44

Re: Parkeerplaats

Bericht door Cspeciale »

Je hebt het juist begrepen. En ik had een pv gekregen en heb die bij de politie aangeklaagd door alles zwart op wit te zeggen, dat het geen plaats meer was, dat mijn buren hun pv werd ongedaan gemaakt toen zij naar de politie een brief schreven en dat ik als verpleegster trouwens nooit op een mindervalideplaats zou gaan staan. En gisteren kreeg ik een brief van het openbaarministerie dat er voldoende bezwaren zijn om me te vervolgen. Heb al een mail naar de gemeente gestuurd om aan te vragen of ik het papier mag zien dat die plaats werd geschrapt, maar heb nog geen antwoord. Je hebt dus alles heel goed begrepen... Alvast bedankt voor je antwoord en je steun!

Groetjes
Cspeciale
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 jan 2013, 20:44

Re: Parkeerplaats

Bericht door Cspeciale »

Ik zie dat u in hemiksem woont... Ik ben van reet, dan ken je de straat misschien zelfs.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Parkeerplaats

Bericht door bert.covens »

Cspeciale schreef:Je hebt het juist begrepen. En ik had een pv gekregen en heb die bij de politie aangeklaagd door alles zwart op wit te zeggen, dat het geen plaats meer was, dat mijn buren hun pv werd ongedaan gemaakt toen zij naar de politie een brief schreven en dat ik als verpleegster trouwens nooit op een mindervalideplaats zou gaan staan. En gisteren kreeg ik een brief van het openbaarministerie dat er voldoende bezwaren zijn om me te vervolgen. Heb al een mail naar de gemeente gestuurd om aan te vragen of ik het papier mag zien dat die plaats werd geschrapt, maar heb nog geen antwoord. Je hebt dus alles heel goed begrepen... Alvast bedankt voor je antwoord en je steun!

Groetjes
Aie, niet slim. Best niet aanklagen bij de politie zelf. Zij zouden nog in staat zijn om een aanvullend PV op te stellen, met daarin een correctie naar dat huisnummer. En beweren dat je geparkeerd hebt op die ene plek waar wél nog zo'n bord staat. Daar gaat je verdediging dan. Geef op dat antwoordformulier aan, dat je het Pv betwist, zonder meer. De kans bestaat anders dat het parket aan de verbalisanten om bijkomende inlichtingen gaat vragen. Dan heb je dus weer die slapende honden gewekt. Hou je pleidooi liever voor achteraf, in de rechtbank. En laat vooraf niet teveel in je kaarten kijken.

Verzamel intussen het bewijsmateriaal van je onschuld, en doe je verhaal voor de politierechter. Als je met sluitend bewijsmateriaal je onschuld kan bewijzen, gaat die man/vrouw je heus niet opeten. Kijk mss al eens na, of je niet verzekerd bent met rechtsbijstand. Of heb je het PV intussen al betaald?
Cspeciale schreef:Ik zie dat u in hemiksem woont... Ik ben van reet, dan ken je de straat misschien zelfs.
Zou kunnen. Maar als ik je een goede raad mag geven. Hou het best hier zo vaag mogelijk. Best niet teveel details prijsgeven aangaande de datum, plaats etc. Iedereen kan hier zonder in te loggen meelezen. Je weet nooit wie hier anoniem over onze schouder zit mee te lezen. Slapende honden, weet je wel ....
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Cspeciale
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 jan 2013, 20:44

Re: Parkeerplaats

Bericht door Cspeciale »

Hey, ik betaal niets als ik het niet verdiend heb, hoor... Ik zal idd alles bij mekaar zoeken. Heb al fotos en zo en heb het op de gemeente al nagevraagd. Ze gaan er werk van maken. Bedankt voor je raad!

Groetjes
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Parkeerplaats

Bericht door bert.covens »

Cspeciale schreef:Hey, ik betaal niets als ik het niet verdiend heb, hoor...
Dan zal je voor de rechter toch je onschuld moeten bewijzen. Anders wordt het helaas toch betalen ....
Cspeciale schreef: Ik zal idd alles bij mekaar zoeken. Heb al fotos en zo en heb het op de gemeente al nagevraagd. Ze gaan er werk van maken. Bedankt voor je raad!
In onze gemeente, verschijnen beslissingen mbt bouwvergunningen etc. ook in het gemeentelijk infoblaadje dat maandelijks huis aan huis bedeeld wordt, en waarvan ook een online versie bestaat. Ook zulke beslissingen, mbt aanbrengen of verwijderen van zo'n parkeerplaats staan daar in. Nadeeltje hier is dan wel, dat je moet weten wanneer ongeveer dat beslist geweest is. Anders is het zoeken in een oneindige stapel infoblaadjes.

Ik dacht overigens dat gemeenteraadsbeslissingen openbaar zijn. Dus in principe, zou de technische dienst van je gemeente je morgen moeten kunnen antwoorden wanneer de beslissing (datum gemeenteraad) genomen werd om die plaats weer op te heven, en wanneer het bord ook daadwerkelijk weggenomen is.

Dat de verf op het wegdek er nog ligt, doet niets terzake. In onze gemeente bvb, werd al beslist dat er niks meer op het wegdek geschilderd wordt. Primo omdat het bord (en niet de verf op de grond) er een parkeerplaats voor personen met een handicap van maakt. Secundo, omdat het niet altijd even eenvoudig is die verf weer te verwijderen. En ook hier, is het al voorgevallen dat de de verf nog nat is, wijl de aanvrager van zo'n parkeerplaats intussen overleden of verhuisd is. (let wel: het betreft zeker geen privé-parkeerplaats!). En asfalt-verhardingen, kan men de wegmarkering weghalen door te overschilderen met zwarte pek. Bij sommige soorten wegverharding, zou het helaas moeilijker (lees: duurder) zijn om die verf weer te verwijderen. Er bestaat wel verf, die gemakkelijk te verwijderen is, maar die is dan helaas nogal duur uitgevallen .... Ik haal hier maar een aantal redenen aan, die het aannemelijk kunnen maken dat er nog iets op het wegdek geschilderd is, wijl er helemaal geen sprake meer is van een parkeerplaats voor personen met een handicap. Nu nog dat laatste bewijzen....
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Plaats reactie