doodlopende weg

Punten van discussie.
ludoagten
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 nov 2012, 11:22

doodlopende weg

Bericht door ludoagten »

Is het strafbaar je weg te vervolgen (als voetganger,fietser, motorbestuurder, autobestuurder, autobusbestuurder) voorbij een afsluiting (zoals amsterdammertjes)in een straat waar in het begin van de straat het bord F45 is aangebracht(voor de afluiting staat nog een bord B17 - achter de afsluiting is een kruispunt)? Indien ja, volgens welke artikelen? Of zie ik het juist dat dit bord enkel een aanwijzing is voor de weggebruiker, dat hem meedeelt dat de weg doodlopend is? Zoals; ik leg een chocotofcaramel op een doodskopafbeelding om aan te duiden dat de inname van de chocotofcaramel doodsbedreigend is. Mijn broer neemt die caramel en eet hem op. Ik had hem niet verboden ze op te eten. Ik heb hem dus niks te verwijten.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: doodlopende weg

Bericht door bert.covens »

ludoagten schreef:Is het strafbaar je weg te vervolgen (als voetganger,fietser, motorbestuurder, autobestuurder, autobusbestuurder) voorbij een afsluiting (zoals amsterdammertjes)in een straat waar in het begin van de straat het bord F45 is aangebracht(voor de afluiting staat nog een bord B17 - achter de afsluiting is een kruispunt)?


Neen, het voorbijrijden van een F45 is niet strafbaar. Het is dus op zich niet strafbaar een doodlopende weg in te rijden.
ludoagten schreef: Indien ja, volgens welke artikelen?


Zolang er bij die F45 geen verkeersbord staat, dat jou de doorgang verbiedt, mag je die voorbij rijden.
ludoagten schreef: Of zie ik het juist dat dit bord enkel een aanwijzing is voor de weggebruiker, dat hem meedeelt dat de weg doodlopend is?


Ja. Of het altijd even slim is, om zichzelf vast te rijden in een doodlopende weg is mss een andere zaak natuurlijk. :lol:

Maar er is bvb geen bezwaar om een doodlopende weg in te rijden, als je daar een parkeerplaatsje gevonden hebt. Althans, als er behalve de F45 geen borden staan die hier beperkingen of een verbod opleggen.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: doodlopende weg

Bericht door Stefan Peeters »

Met een fiets, bromfiets, motorfiets,... schept dat natuurlijk mogelijkheden om van een doodlopende weg een soort sluipweg te maken :wink:

Maar zoals Bert zegt, is het inderdaad niet verboden om het einde van een doodlopende straat uit te rijden wanneer dat kan.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: doodlopende weg

Bericht door Benny Stinkens »

Ik wil wel even benadrukken, dat je dit toch best niet doet op een examen. :arrow:

In het begin van je examen verteld je examinator je "dat je tot het doorgaand verkeer behoort"
In een doodlopende straat is er geen doorgaand verkeer mogelijk. :idea:

Wettelijk gezien doe je dus niets verkeerd, maar je examinator gaat toch niet tevreden zijn. :idea:
Op sommige plaatsen stuurt je examinator je zelfs in die straat, als hij dit doet is het geen enkel probleem.
Hij mag dit en jij mag er dan ook natuurlijk in rijden. (meestal is dit dan om te gaan keren)
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Plaats reactie