Rond punt

Punten van discussie.
Pietjepuk
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 jun 2012, 00:05

Rond punt

Bericht door Pietjepuk »

Hallo,

Ik begrijp nog steeds niet goed hoe het zit met ronde punten die meer dan één rijvak hebben.
Als ik het binnenste rijvak kies en ik wil afslaan, heb ik dan voorrang op deze die op het buitenste vak rijden of moet ik hen laten voorgaan? Of is dit gewoon wat hoffelijk zijn en is er geen voorrangsregel hier?
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Rond punt

Bericht door bert.covens »

Jullie rijden dus beiden op die rotonde., En jij wil van de binnenste rijstrook veranderen naar de buitenste rijstrook. Dan voer je een maneuver uit:

12.4. De bestuurder die een maneuver wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.

Worden inzonderheid als manoeuvres beschouwd :
van rijstrook of van file veranderen, de rijbaan oversteken, een parkeerplaats verlaten of oprijden, uit een aanpalende eigendom komen, keren of achteruitrijden.

Wordt niet als manoeuvre beschouwd : zich op het einde van een fietspad op de rijbaan begeven om rechtdoor te rijden.



Jij moet dus eerst de andere voorrang verlenen.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Rond punt

Bericht door Benny Stinkens »

Pietjepuk schreef:Hallo,

Ik begrijp nog steeds niet goed hoe het zit met ronde punten die meer dan één rijvak hebben.
Als ik het binnenste rijvak kies en ik wil afslaan, heb ik dan voorrang op deze die op het buitenste vak rijden of moet ik hen laten voorgaan? Of is dit gewoon wat hoffelijk zijn en is er geen voorrangsregel hier?
Vergeet aub niet dat het naar rechts afslaan van op het binnenste rijvak verboden is :!:
M.a.w. je moet eerst naar het buitenste rijvak en dan mag je pas afslaan. :idea:

Vandaar dat Bert art 12.4 er bij gehaald heeft.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Plaats reactie