Op- en afritten : 50 km/u !?!?

Punten van discussie.
oederdekoe
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 sep 2010, 10:25

Op- en afritten : 50 km/u !?!?

Bericht door oederdekoe »

Eigenlijk vond ik dit thuishoren in "discussies", maar deze is gelocked zag ik.

Het viel mij op dat er op heel wat op-en afritten slechte/verkeerde snelheidsbeperkingen aangeduid staan.

Zo zijn er tal van OPritten waar volgens het bord een snelheid van 50 km/u geldt. Zeg nu zelf, zoiets kan toch niet !?
Zelf tegen 50 km/u naar een autosnelweg toerijden, waar m'n tegen 90 à 120 km/u rijdt !?
Ik kan niet zo gauw een afbeelding van zo'n bord terugvinden. Het hangt een onderbord onder met een pijl op.
Ik - brave burger die altijd de snelheidsbeperkingen opvolg - heb meermaals een bijna-aanrijding gehad door deze geweldig geplaatste borden ! Het is gewoonweg gevaarlijk zo'n snelheid op een oprit! Plus, vervalt die snelheid dan bij het invoegen op de snelweg? Of moet je dan ook nog gezellig 50 op de snelweg blijven rijden tot een nieuw bord of de volgende afrit ?

Er zijn ook maar zelden chauffeurs die deze borden opmerken bij AFritten. Blind? Bewust negeren?
Bijvoorbeeld deze situatie aan de N16. (zie foto)
Afbeelding
Afbeelding
Daar waar de baan naar rechts gaat staat zeer duidelijk een bord van 50 met zo'n pijl onder die aanduid dat deze snelheid enkel op dat rijvak van toepassing is. Ik heb daar nog nooit nimmer ever een auto 50 weten rijden. Niemand ziet dat bord? Of iedereen negeert dat bord? Telkens opnieuw wordt ik daar voorbijgereden met een boze blik en toeter of ander debiel gedrag. Terwijl ik mij toch maar doodgewoon aan de verkeersregels hou, en de anderen zware overtredingen maken! 90 rijden op een plaats waar je 50 mag = rijbewijs inleveren toch?

Anderzijds begrijp ik wel dat dit bord van 50 gewoonweg belachelijk is. Je kan er gerust 70 rijden. 90 kan ook nog, maar vind ik persoonlijk toch iets té in die bocht.
De weg is voor een lange tijd 50, en na een tijd staat er plots een bord van 90. Ik vermoed dat er ooit ergens een bord van 70 had moeten staan.

GROTE VRAAG IS NU Wie o wie moet ik aanspreken ivm met zulke situaties? Welke instantie houd zich bezig met deze verkeersborden??
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Op- en afritten : 50 km/u !?!?

Bericht door Inazuma »

Je foto's komen er niet door, ook in andere topics niet.


Wat je ziet is een aanfluiting van de reglementering door de overheid zelf.

Het is nadrukkelijk verboden snelheidsbeperkingen te plaatsen wanneer de plaatsgesteldheid (bvb een bocht) een duidelijke snelheidsvermindering vereist.
Evengoed is het verboden een snelheidsbeperking te plaatsen indien een gevaarsbord kan gebruik worden.
Afbeelding

http://wegcode.be/secties/mb/mb-111076/864-hs2art9" target="_blank
9.9. Verkeersbord C43. Vanaf het verkeersbord tot het volgend kruispunt, verbod te rijden met een grotere snelheid dan deze die is aangeduid.

Afbeelding

1° Dit verkeersbord mag niet gebruikt worden op plaatsen waar :

a) de bijzondere plaatsgesteldheid duidelijk een snelheidsvermindering oplegt;

b) waar een gevaarsbord kan gebruikt worden behalve wat betreft het gevaarsbord A23 wanneer het gevoegd is bij een verkeersbord F4a, gebeurlijk met veranderlijke informatie, conform het artikel 2.37 van het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg en behalve wat betreft het gevaarsbord A51 wanneer het gevoegd is bij een verkeersbord F4a of zonale C43 met de vermelding 50 of zonale C43 met de vermelding 70 .



Aanspreekpunt is de verantwoordelijke wegbeheerder - doorgaans de gemeente ofwel de Vlaamse overheid voor de gewestwegen.
Verwacht niet teveel respons.
Plaats reactie