Einde snelheidsbeperking Autostrades

Punten van discussie.
rublic
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 jun 2010, 20:01

Einde snelheidsbeperking Autostrades

Bericht door rublic »

Hoi,

Op de ring van Antwerpen mag je maar 100 km/u rijden zoals aangegeven door de variabele borden. Net na de kennedytunnel begint iedereen echter terug 120/u te rijden. Er staat helemaal geen bord C45 da het einde van de beperking aangeeft of een bord dat je toelaat om 120/u te rijden. Het duurt nog een hele afstand voor er een bord van 120 km/u staat.

Rijdt iedereen daar dan te snel? of mag je daar wel degelijk 120 per uur rijden. De gps zegt van wel maar daar kan je niet mee afkomen bij de politie...

Tweede voorbeeld: Nabij gent heb je de brug waar je maar 90 mag, met de geel-roze gekleurde golfjes langs de kant. Deze bestaat uit twee delen. gescheiden door een oprit als ik me niet vergis; Bij het tweede deel begint iedereen ook steeds weer te versnellen naar 120/u zonder enige vermelding van 'einde snelheidsbeperking'.

Is het dan zo dat bij een oprit/afrit de snelheidsbeperking vervalt en het maximum terug wordt gesteld op 120/u behalve als er een bord staat, of hoe zit dat nu eigenlijk?

Ik weet hoe het zit op gewone wegen met kruispunten en dergelijke maar op autostrades is het ingewikkelder want daar heb je niet echt 'kruispunten'.

Bedankt voor het antwoord,

Sam
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Einde snelheidsbeperking Autostrades

Bericht door Inazuma »

rublic schreef: Op de ring van Antwerpen mag je maar 100 km/u rijden zoals aangegeven door de variabele borden. Net na de kennedytunnel begint iedereen echter terug 120/u te rijden. Er staat helemaal geen bord C45 da het einde van de beperking aangeeft
Zolang niets de door variabele borden C43 opgelegde snelheidsbeperking opheft, moet je ze blijven opvolgen.
Soms staat er wel een C45 vlak achter de Kennedytunnel.
of een bord dat je toelaat om 120/u te rijden. Het duurt nog een hele afstand voor er een bord van 120 km/u staat.
Toch mee uitkijken.
Als je dit op wegcode.be vraagt, zal men daar stellen dat de hogere C43 een eerdere lagere C43 opheft.
Maar er is geen juridische zekerheid dat een C43 met een hogere snelheid inderdaad een eerder verbodsbord C43 met een lagere snelheid opheft. In de wegcode staat namelijk niets in die zin.
Daar staat dat een C43 geldt tot het volgende kruispunt ...
In rechtspraak ten gronde ben ik de stelling van wegcode nog niet tegengekomen.
En niemand heeft me ooit dergelijke rechtspraak getoond ...

Tweede voorbeeld: Nabij gent heb je de brug waar je maar 90 mag, met de geel-roze gekleurde golfjes langs de kant. Deze bestaat uit twee delen. gescheiden door een oprit als ik me niet vergis;
Doorgaans beschouwt men een oprit van een autosnelweg als een "kruispunt" - hoewel het er geen is - dat de voordien geldende verbodsbepalingen opheft.
Ook dit staat niet in de wegcode ...

Punt is wel dat bestuurders die de oprit gebruikt hebben, uiteraard niet kunnen weten welke verboden er aan het verkeer op de doorgaande rijstrook opgelegd werden.
Stellen dat de verbodsbepalingen blijven gelden, betekent dan dat ze voor sommige bestuurders opgelegd zijn, en aan anderen die de oprit genomen hebben dan weer niet. Dat is onwerkbaar uiteraard.


Als je nog eens leest dat de wegcode dringend aangepast moet worden ... dit zijn mede de redenen daarvoor.
Is het dan zo dat bij een oprit/afrit de snelheidsbeperking vervalt en het maximum terug wordt gesteld op 120/u behalve als er een bord staat, of hoe zit dat nu eigenlijk?
Dat is wat men er bij een oprit in de praktijk van maakt, maar wat dus niet in de wegcode staat.

Bij een afrit gaat dit echter niet op, daar kregen alle bestuurders immers de verbodsbepaling opgelegd.
rublic
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 jun 2010, 20:01

Re: Einde snelheidsbeperking Autostrades

Bericht door rublic »

Inazuma schreef: Punt is wel dat bestuurders die de oprit gebruikt hebben, uiteraard niet kunnen weten welke verboden er aan het verkeer op de doorgaande rijstrook opgelegd werden.
Stellen dat de verbodsbepalingen blijven gelden, betekent dan dat ze voor sommige bestuurders opgelegd zijn, en aan anderen die de oprit genomen hebben dan weer niet. Dat is onwerkbaar uiteraard.
Het kan natuurlijk wel zijn dat er vlak op de oprit een beperking wordt opgelegd aan de 'nieuwe' bestuurders. En als doorrijdend verkeer kan ik dus niet weten of die weten van de beperking of niet...

Maar goed, dus als algemene regel: snelheidsbeperking geldt tot aan een oprit, en kan ervoor enkel worden 'opgeven' door een bord dat dit specifiek zegt?

Zou het raar overkomen als ik deze vraag stel aan mijn exameninstructeur tijdens mijn praktijkexamen? Want in principe zouden dme dat wel moeten weten maar misschien kom ik dan incompetent over ofzo...

Bedankt voor je antwoord,

Sam
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Einde snelheidsbeperking Autostrades

Bericht door bert.covens »

rublic schreef:Het kan natuurlijk wel zijn dat er vlak op de oprit een beperking wordt opgelegd aan de 'nieuwe' bestuurders. En als doorrijdend verkeer kan ik dus niet weten of die weten van de beperking of niet...
En hoe weten bestuurders op de oprit dan of doorrijdend verkeer ook die beperking te zien heeft gekregen? :roll: :lol: Nee, efkes ernstig. Zo kan je bezig blijven.
Laatst gewijzigd door bert.covens op 22 jun 2010, 22:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Einde snelheidsbeperking Autostrades

Bericht door bert.covens »

rublic schreef:Maar goed, dus als algemene regel: snelheidsbeperking geldt tot aan een oprit, en kan ervoor enkel worden 'opgeven' door een bord dat dit specifiek zegt?
Voilà. Dan kan men je mijns inziens weinig verwijten qua absolute snelheidsbeperking. Blijf natuurlijk wel altijd je snelheid aanpassen alnaargelang de omstandigheden....
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Einde snelheidsbeperking Autostrades

Bericht door bert.covens »

rublic schreef:Zou het raar overkomen als ik deze vraag stel aan mijn exameninstructeur tijdens mijn praktijkexamen? Want in principe zouden dme dat wel moeten weten maar misschien kom ik dan incompetent over ofzo..
Niet doen hé :!: Als je instructeur ook maar 1 keer zijn mond opendoet om jou te helpen, is je examen al afgelopen.

Een rijschoolinstructeur weet dat natuurlijk wel, maar breng jezelf niet stomweg in moeilijkheden.
Laatst gewijzigd door bert.covens op 22 jun 2010, 22:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
rublic
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 jun 2010, 20:01

Re: Einde snelheidsbeperking Autostrades

Bericht door rublic »

ok bedankt voor het antwoord. Dan weet ik waar ik vanaf nu op ga letten. :D
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Einde snelheidsbeperking Autostrades

Bericht door Inazuma »

bert.covens schreef:
rublic schreef:Het kan natuurlijk wel zijn dat er vlak op de oprit een beperking wordt opgelegd aan de 'nieuwe' bestuurders. En als doorrijdend verkeer kan ik dus niet weten of die weten van de beperking of niet...
En hoe weten bestuurders op de oprit dan of doorrijdend verkeer ook die beperking te zien heeft gekregen? :roll: :lol: Nee, efkes ernstig. Zo kan je bezig blijven.
Het is wel een ernstig punt Bert.
Elke werkdag te zien op de Antwerpse Ring waar ook op de oprit Merksem (richting NL) variabele snelheidsbeperkingen hangen.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Einde snelheidsbeperking Autostrades

Bericht door bert.covens »

Bedoel je op de oprit Groenendaallaan? Aan beide kanten van de Groenendaallaan, dan? Hoe de situatie daar nu precies is, weet ik niet. Maar vroeger kon je in elk geval aan weerskanten van de Groenendaallaan de E19 op, richting Breda (dus verkeer stadinwaarts als staduitwaarts).

Nou breekt in ieder geval m'n klomp. Eerst heb je dus die oprit Groenendaallaan voor de E19 richting Breda. Dan heb je daar nog verkeer dat de Antwerpse Ring verlaat, richting Bergen Op Zoom A12, en vervolgens verkeer komende van de A12 Bergen Op Zoom dat de E19 richting Breda op wil, en tenslotte de afrit/oprit Kleine Barreel.

Twee keer een weefbeweging. Waar de ene vaart wil minderen, om de snelweg te verlaten, moet de andere net snelheid maken om te kunnen invoegen. (vandaar trouwens die dagelijkse files tussen Antwerpen Noord en Kleine Barreel, vooral 's avonds). De bottleneck werd destijds bij de heraanleg van de Ring wel weggewerkt (in zekere zin toch). Maar die weefbewegingen zijn gebleven, de files dus ook.

Blijft hier de cruciale vraag: tot waar gelden die snelheidsbeperkingen dan wel precies?
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Einde snelheidsbeperking Autostrades

Bericht door Jozef »

Inazuma schreef:Maar er is geen juridische zekerheid dat een C43 met een hogere snelheid inderdaad een eerder verbodsbord C43 met een lagere snelheid opheft. In de wegcode staat namelijk niets in die zin.
Daar staat dat een C43 geldt tot het volgende kruispunt ...
En wat doe je dan met een C45? Want als desondanks de C43 zou blijven gelden tot het volgende kruispunt, welke reden van bestaan heeft een C45 dan nog?

Bovendien is er nog dat arrest van het hof van cassatie volgens hetwelk, wanneer een C43 van meer dan 50 km/h nog vóór het volgende kruispunt gevolgd wordt door een F1, vanaf daar de maximum snelheid 50 km/h bedraagt, niettegenstaande dit regelrecht ingaat tegen de wegcode.
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Einde snelheidsbeperking Autostrades

Bericht door Inazuma »

Jozef schreef:En wat doe je dan met een C45? Want als desondanks de C43 zou blijven gelden tot het volgende kruispunt, welke reden van bestaan heeft een C45 dan nog?
Van de C45 is bepaald dat die een C43 opheft - net zoals van een kruispunt.
Van een andere C43 is dat nergens bepaald ...
Bovendien is er nog dat arrest van het hof van cassatie volgens hetwelk, wanneer een C43 van meer dan 50 km/h nog vóór het volgende kruispunt gevolgd wordt door een F1, vanaf daar de maximum snelheid 50 km/h bedraagt, niettegenstaande dit regelrecht ingaat tegen de wegcode.
Tegen de logica waarmee een weggebruiker de wegcode leest.
In de "logica" van het HvC geldt een C43 aangebracht buiten de BBK enkel buiten de BBK ...

De lagere snelheidsbeperkingen opgelegd door het verkeersbord C43 of voortvloeiend uit artikel 11.3. blijven van toepassing [buiten de BBK];

Want artikel 11.2 vangt aan met :
11.2. Buiten de bebouwde kommen is de snelheid beperkt :


Mij zou het niet verwonderen had dat arrest anders geluid indien de situatie andersom had geweest : lagere snelheid voor de BBK ...
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Einde snelheidsbeperking Autostrades

Bericht door Inazuma »

bert.covens schreef:Blijft hier de cruciale vraag: tot waar gelden die snelheidsbeperkingen dan wel precies?
Behalve in de situaties die duidelijk in de wegcode staan, geeft de wegcode daar geen antwoord op.

Daarbij komen nog een paar uitspraken te gronde die geen kat kent.
SGL
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 jan 2013, 19:40

Re: Einde snelheidsbeperking Autostrades

Bericht door SGL »

Beste,

In navolging op deze discussie heb ik nog een vraag. Als je van de E40 richting Brussel op het kruispunt met de E17 richting Antwerpen (en bv ook Gent Centrum of UZ) komt, rij je op een gegeven moment op een brug die uitkomt op de E17. Op de brug zelf geldt een snelheidsbeperking van 50 km/h (bord C43). Iets verderop komt er een oprit bij. Opnieuw een gelijkaardige vraag, zorgt deze oprit als 'kruispunt' voor een einde van de beperking van 50 km/h? Iets verderop moet je de E17 (in rechte lijn) oprijden, waar 120 geldt. Echter staat er voorbij de oprit, al vrij dicht bij de oprit zelf nog een bord C45 die alle snelheidsbeperkingen opheft (klein verborgen bordje). Vanaf waar rijd je op je praktisch examen dan best terug 120? Direct na de afrit, of pas voorbij het bord C45?

Nog een vraagje: Wanneer je op de E17 richting Antwerpen rijdt (in de buurt van Gent) en je wil afrijden aan Gent-Centrum (op de B401), rijd je een tijdje op een bruggen en verandert de snelheid eerst naar 90, dan naar 70, dan naar 50, dan verlaat je de autosnelweg (staat een beetje verborgen zelfs), maar er staat nergens dat je de bebouwde kom inrijdt. Hoeveel mag je dan rijden na de lichten voor Ledeberg? Dit moet uiteraard 50 zijn maar dat staat volgens mij nergens aangegeven.

Alvast bedankt voor een spoedig antwoord.

Mvg
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: Einde snelheidsbeperking Autostrades

Bericht door Wouter »

In het eerste geval zou ik tot aan het bord doen. Technisch gezien is een oprit zelfs geen kruispunt, en vervalt een snelheidsbeperking na een oprit dus niet per se! Jammer genoeg wordt dat in de praktijk soms wel zo gedaan...
Maar aangezien ze hier echt specifiek een bord gezet hebben, zal dat niet de bedoeling geweest zijn.

Dat tweede geval, bedoel je HIER (klik)? Want daar zie ik wel een bord begin bebouwde kom staan...
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
SGL
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 jan 2013, 19:40

Re: Einde snelheidsbeperking Autostrades

Bericht door SGL »

Dag Wouter,
Bedankt voor je antwoord. In het tweede geval bedoelde ik hier:
https://maps.google.com/maps?q=gent&hl= ... ,1.78&z=18" target="_blank
Ik heb me wss niet helemaal correct uitgedrukt in m'n beschrijving.
Groeten
Plaats reactie