vraagje

Punten van discussie.
hajimenoinu
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 jun 2010, 21:43

vraagje

Bericht door hajimenoinu »

Afbeelding


Kruispunt met een verhoogde inrichting.
Auto's 'A' , 'B' , 'C' en fietser 'D' zijn in beweging.
In welke volgorde mogen zij het kruispunt oprijden?

A/ 'B' - 'D' - 'C' - 'A'.
B/ 'D' - 'B' - 'C' - 'A'.
C/ 'D' - 'C' - 'B' - 'A'.

antwoord B

Ik snap niet goed waarom D eerst mag, voetganger heeft toch enkel maar voorrang op zebrapad of is dit een zebrapad?


en hier

Afbeelding
In het midden van het kruispunt staat een agent met beide armen horizontaal gestrekt.
Wie mag als eerste verder rijden?

A/ 'B' en 'A' tegelijkertijd.
B/ 'C'.
C/ De fietser.

antwoord c

Is het omdat de fietser rechtdoor moet?
Eerlijk gezegd dacht ik omdat het geen echt fietspad was dat ie ze'n voorrang verloor.
Dus dacht enkel A
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: vraagje

Bericht door bert.covens »

Vraag 1:
Voertuigen B en C hebben voorrang op dit kruispunt. Voertuig A moet dus sowieso voorrang verlenen, indien nodig stoppen. Hij heeft immers de omgekeerde driehoek.

Hoe zit dan de situatie? Onderling tussen B en C, heeft voertuig B voorrang. Voertuig C gaat immers linksaf slaan, en moet daarbij zijn tegenligger (voertuig B) voorrang verlenen.

Maar omdat voertuig B rechtsaf draait, moet voertuig B voorrang verlenen aan de fietser die rechtdoor wil.

Reden:

artikel 19.5 De bestuurder die van richting verandert, moet voorrang verlenen aan de voetgangers die de rijbaan oversteken die hij gaat oprijden
.

De juiste volgorde is dus:

* eerst de fietser D, die rechtdoor wil
* dan voertuig B, die rechtsaf slaat (en voorrang heeft op dit kruispunt, maar wel eerst de voetganger moet doorlaten)
* dan voertuig C die linksaf slaat (en voorrang heeft op dit kruispunt, net als zijn tegenligger B, dus tegenligger B heeft voorrang tov C)
* tenslotte voertuig A, want die moet voorrang verlenen, indien nodig stoppen (omgekeerde driehoek)

Die wegmarkeringen duiden inderdaad geen zebrapad aan. Deze wegmarkeringen hier, duiden enkel het begin/einde van de verhoogde inrichting aan. In dit geval dus een verhoogd kruispunt. (eigenlijk is "oversteekplaats voor voetgangers" de juiste benaming ipv zebrapad)


Vraag 2:

Voertuigen B en C moeten allebei STOPPEN op basis van het bevel van de agent. Voertuig A draait rechtsaf. En op basis van 't feit dat dit voertuig rechtsaf draait, moet hij ook voorrang verlenen aan de fietser die rechtdoor wil.

Reden:

artikel 19.4 De bestuurder die van richting verandert moet voorrang verlenen aan de bestuurders en aan de voetgangers die de andere delen van dezelfde openbare weg volgen.


Dus eerst fietser D, dan voertuig A. De andere twee voertuigen zullen moeten wachten totdat de agent hen toelaat om door te rijden.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: vraagje

Bericht door Inazuma »

Ik neem aan dat het in beide gevallen om een fietspad gaat waar de fietser op rijdt (is niet echt duidelijk), en dan geldt in beide gevallen Art 19.4 (niet 19.5 zoals aangehaald voor de eerste vraag.)
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: vraagje

Bericht door bert.covens »

Inazuma schreef:Ik neem aan dat het in beide gevallen om een fietspad gaat waar de fietser op rijdt (is niet echt duidelijk), en dan geldt in beide gevallen Art 19.4 (niet 19.5 zoals aangehaald voor de eerste vraag.)
Daar zat ik ook een beetje aan te twijfelen, moet ik toegeven. Hoe dan ook, op basis van 't feit dat de auto rechtsaf draait, heeft de voetganger die rechtdoor wil, voorrang op die auto.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: vraagje

Bericht door Inazuma »

Er is geen voetganger, wel een fietser.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: vraagje

Bericht door bert.covens »

hajimenoinu schreef: Ik snap niet goed waarom D eerst mag, voetganger heeft toch enkel maar voorrang op zebrapad of is dit een zebrapad?
@ INAZUMA,

In de vraagstelling gaat het eerst over een fietser, en hier is dan weer sprake van een voetganger :wink:
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Plaats reactie