bus verlaat de busstrook aan halte

Punten van discussie.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

bus verlaat de busstrook aan halte

Bericht door de rijprof »

Graag jullie menig?

Aan de busstrook is een halteplaats.
Er stopt een bus (A) en daarachter stopt nog een bus (B).
Bus A moet veel passagiers laten instappen en staat daar tamelijk lang.
Bus B moet slechts 1 passagier laten uitstappen en wil opnieuw vertrekken.
Om te kunnen vertrekken moet bus B uit de busstrook komen om voorbij bus A te geraken.
Bus B zet de linkerrichtingaanwijzers aan (binnen de bebouwde kom) en wil vertrekken.
Er komen nog auto's aangereden.

Wie moet voorrang verlenen?
Bus B of de auto?
Artikel 39: Gedrag tegenover autobussen en trolleybussen die hun halteplaatsen verlaten

Binnen de bebouwde kommen moet elke bestuurder die dezelfde richting volgt als een autobus of een trolleybus, die autobus- of trolleybusbestuurder gelegenheid laten zijn halteplaats te verlaten wanneer hij met de richtingsaanwijzers zijn voornemen kenbaar heeft gemaakt zijn voertuig opnieuw in beweging te brengen. Daartoe moet hij vertragen en, zo nodig, stoppen.

In dat geval en in afwijking van de bepalingen van artikel 12.4., moeten de autobus- en de trolleybusbestuurders geen voorrang verlenen aan de andere bestuurders die dezelfde richting volgen.
12.4. De bestuurder die een maneuver wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.

Worden inzonderheid als manoeuvres beschouwd : van rijstrook of van file veranderen, de rijbaan oversteken, een parkeerplaats verlaten of oprijden, uit een aanpalende eigendom komen, keren of achteruitrijden.
Wordt niet als manoeuvre beschouwd : zich op het einde van een fietspad op de rijbaan begeven om rechtdoor te rijden.
TITEL III: Verkeerstekens
HOOFDSTUK III: Wegmarkeringen

Artikel 72: Overlangse markeringen die de rijstroken aanduiden

72.5. Op een rijbaan met het verkeersbord F17, is de rijstrook die afgebakend is met brede onderbroken strepen en waarin het woord "BUS" is aangebracht, voorbehouden aan voertuigen van geregelde openbare diensten voor gemeenschappelijk vervoer en aan voertuigen bestemd voor het ophalen van leerlingen.
Het woord "BUS" en het verkeersbord F17 worden herhaald na ieder kruispunt.

De prioritaire voertuigen mogen in deze rijstrook rijden wanneer hun dringende opdracht het rechtvaardigt.

Taxi's mogen eveneens deze strook volgen.

De voertuigen bestemd voor het woon-werkverkeer die gesignaleerd zijn door het bord hierna afgebeeld en behorend tot de categorieën M2 en M3, bedoeld in het technisch reglement van de auto's, mogen deze rijstrook volgen wanneer het verkeersbord F17 aangevuld is met een gelijksoortig symbool. In dat geval mag het symbool eveneens op de rijstrook aangebracht worden.



Dit bord op het voertuig heeft een zijde van ten minste 0,40 m; de achtergrond ervan moet van retro-reflecterende producten voorzien zijn.
Dit bord moet goed zichtbaar op het linkergedeelte vooraan en achteraan op het voertuig aangebracht zijn; het moet verwijderd of afgedekt worden wanneer het voertuig niet gebruikt wordt voor woon-werkverkeer.

Wanneer de fietsers deze rijstrook mogen volgen, wordt het verkeersbord F17 aangevuld met het symbool van een fiets. In dit geval mag het symbool van de fiets aangebracht worden op de rijstrook.
De andere voertuigen mogen hierin slechts rijden om van richting te veranderen.
F17
Afbeelding
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Jari
Berichten: 237
Lid geworden op: 23 nov 2009, 22:02
Locatie: Antwerpen

Re: bus verlaat de busstrook aan halte

Bericht door Jari »

Ik ben een beetje lui om het allemaal te lezen :oops: maar als ik mij goed herinner moeten -binnen de bebouwde kom- de auto's de bus toch voorrang geven vanaf het moment dat zij aangeeft de busstrook te willen verlaten (dus pinkt)?
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: bus verlaat de busstrook aan halte

Bericht door Inazuma »

De Rijprof schreef:Wie moet voorrang verlenen?
Bus B of de auto?
Staat Bus B effectief aan de halteplaats :?:
Want voor of na de halteplaats geldt Art 39 niet - buiten de halteplaats moet de busbestuurder zelfs de deuren dichthouden ...

Art 39 is een afwijking op Art 12.4 (maneuvers).
Voertuig terug in beweging brengen is intussen geen maneuver meer, maar van rijstrook wisselen is dat wel , en daarbij heeft de bus dan voorrang.

Maar uiteraard is het gevaarlijk, want niemand verwacht dat een bus op een eigen busstrook ook nog eens Art 39 gaat gebruiken om een andere bus voorbij te rijden ...
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: bus verlaat de busstrook aan halte

Bericht door Benny Stinkens »

Jari schreef:Ik ben een beetje lui om het allemaal te lezen :oops: maar als ik mij goed herinner moeten -binnen de bebouwde kom- de auto's de bus toch voorrang geven vanaf het moment dat zij aangeeft de busstrook te willen verlaten (dus pinkt)?
Oppassen wat je schrijft Jari :!:
Een autobus heeft voorrang binnen en bebouwde kom als ze met de pinker aan een bushalte verlaat maar niet als ze een busstrook verlaat.

@ de Rijprof,
Als we het echt wettelijk bekijken zou ik zeggen dat deze bus de halte dus niet verlaat en dus ook geen recht op voorrang heeft, maar het zou me niet verbazen dat het "hof van casstratie" :wink: er weer iets anders van zou maken als het voor de rechtbank komt in de zin van: "de autobestuurder had het kunnen weten omdat beide bussen aan een halte stonden en het was dus te voorzien"
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Jari
Berichten: 237
Lid geworden op: 23 nov 2009, 22:02
Locatie: Antwerpen

Re: bus verlaat de busstrook aan halte

Bericht door Jari »

Hmmm ja sorry Benny, je hebt gelijk, ik bedoelde inderdaad de bushalte :) Ik stond er niet echt bij stil, ik kom ook niet zo vaak busstroken tegen eigenlijk.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: bus verlaat de busstrook aan halte

Bericht door bert.covens »

Ik zou als autobestuurder in ieder geval toch op mijn hoede zijn. Ik ben er bijna zeker van dat die buschauffeur 't laken wel naar zich toe zal weten te trekken als een evt aanrijdingsformulier dient ingevuld te worden....
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: bus verlaat de busstrook aan halte

Bericht door Stefan Peeters »

Ik denk wel dat men het onderscheid moet maken tussen een bus die een halte verlaat, en een bus die van de busstrook op de naastgelegen rijstrook gaat rijden.

Het veranderen van rijstrook blijft m.i. wel een manoeuvre, en dus moet de bus ook dan voorrang verlenen aan de andere bestuurders.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: bus verlaat de busstrook aan halte

Bericht door de rijprof »

Xantingo schreef:Het veranderen van rijstrook blijft m.i. wel een manoeuvre, en dus moet de bus ook dan voorrang verlenen aan de andere bestuurders.
Dat is nu net de vraag. Wordt een aparte busstrook ook als een rijstrook aanzien?
Is er sprake van veranderen van rijstrook of
veranderen van een ander, voorbehouden deel van de openbare weg?
wegcode schreef:In dat geval en in afwijking van de bepalingen van artikel 12.4., moeten de autobus- en de trolleybusbestuurders geen voorrang verlenen aan de andere bestuurders die dezelfde richting volgen.
Als het veranderen van rijstrook zou zijn, komt in dat geval het manoeuvre te vervallen.
Inazuma schreef:Staat Bus B effectief aan de halteplaats
Was moeilijk te zien, geen wegmarkeringen, misschien een haltebord, maar ik vermoed dat bus A, die ervoor stond, correct aan de halteplaats stond. Bus B waarschijnlijk niet.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: bus verlaat de busstrook aan halte

Bericht door Inazuma »

xantingo schreef:Het veranderen van rijstrook blijft m.i. wel een manoeuvre, en dus moet de bus ook dan voorrang verlenen aan de andere bestuurders.
Daarvan is de bus die onder de voorwaarden uit Art 39 vertrekt van aan haar halte nu net vrijgesteld ...
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: bus verlaat de busstrook aan halte

Bericht door Inazuma »

De Rijprof schreef:Is er sprake van veranderen van rijstrook of
veranderen van een ander, voorbehouden deel van de openbare weg?
Een busstrook volgens Art 72.5 is een rijstrook, weliswaar een voorbehouden rijstrook, maar een rijstrook ...
De wegcode stelt nergens dat de gewone regels inzake rijstroken, niet zouden gelden voor zo'n busstrook.
(Dit leidt ook tot het busstrook-voor-rotonde-probleem en de niet toegelaten linksgelegen busstrook om rechtsaf te gaan = overtreding 19.2 of 19.6 )
Inazuma schreef:Staat Bus B effectief aan de halteplaats
Was moeilijk te zien, geen wegmarkeringen, misschien een haltebord, maar ik vermoed dat bus A, die ervoor stond, correct aan de halteplaats stond. Bus B waarschijnlijk niet.
De vraag of de bus in dat geval al dan niet aan de halte stond, zal cruciaal zijn, en aan de rechter ...
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: bus verlaat de busstrook aan halte

Bericht door Stefan Peeters »

Er kunnen moeilijk 2 bussen tegelijkertijd op een deftige manier aan 1 halte staan.
Aangezien de voorste bus vanzelfsprekend eerst aan de halte staat, is die halte niet noodzakelijk voldoende zichtbaar voor bestuurders die op de rijstrook naast de busstrook rijden.

Op dat ogenblik kan m.i. niet langer sprake zijn van een bus die zijn halte verlaat, maar van een bus die van rijstrook verandert.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: bus verlaat de busstrook aan halte

Bericht door Inazuma »

xantingo schreef:Er kunnen moeilijk 2 bussen tegelijkertijd op een deftige manier aan 1 halte staan.
Aangezien de voorste bus vanzelfsprekend eerst aan de halte staat, is die halte niet noodzakelijk voldoende zichtbaar voor bestuurders die op de rijstrook naast de busstrook rijden.
Art 39 voorziet niet als een voorwaarde dat de halte voldoende zichtbaar moet zijn ...
De bus verbergt eender hoe het haltebord al zeker - en niet zelden ook de bijhorende (maar niet eens verplichte) wegmarkering.
Als Schouppe daar een officiëel verkeersbord van maakt, legt hij de bussen meteen ook een stilstaansverbod op op de halteplaatsen ...

Er zijn meerdere haltes waar 2 bussen achter elkaar kunnen staan, en waar er zelfs 2 halteborden staan ...
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: bus verlaat de busstrook aan halte

Bericht door Stefan Peeters »

Inderdaad.

Maar hoe dan ook; wanneer een bus een halte verlaat terwijl hij zich op een busstrook bevindt, lijkt het mij niet logisch dat die bus ook nog eens voorrang zou mogen nemen om dan naar de naastliggende rijstrook uit te wijken.
Het verlaten van de halteplaats kan immers perfect binnen de busstrook.

Ik kan me ook niet voorstellen dat een buschauffeur op een weg met 2 rijstroken in de gevolgde richting een halte zou verlaten, meteen doorsteken naar de linkse rijstrook, en daar dan ook nog voorrang zou hebben.

En de wegcode maakt op zich geen onderscheid tussen een busstrook en een gewone rijstrook.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: bus verlaat de busstrook aan halte

Bericht door Inazuma »

xantingo schreef:Maar hoe dan ook; wanneer een bus een halte verlaat terwijl hij zich op een busstrook bevindt, lijkt het mij niet logisch dat die bus ook nog eens voorrang zou mogen nemen om dan naar de naastliggende rijstrook uit te wijken.
Het lijkt misschien niet logisch, maar het is nu eenmaal wat de wegcode letterlijk stelt : de autobus die haar halte verlaat (in BBK, met pinkers op) is vrijgesteld van de voorrang bij maneuvers (12.4) en de andere weggebruikers moeten voorrang verlenen.

Er is geen beperking gesteld welke maneuvers daarbij slechts vrijgesteld zouden zijn.
Net zomin als er bepaald is hoe een maneuver dient te gebeuren, is er ook niet vastgesteld hoe het verlaten van een halte slechts mag gebeuren ...
Het verlaten van de halteplaats kan immers perfect binnen de busstrook.
Soms wel, soms niet ...
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: bus verlaat de busstrook aan halte

Bericht door de rijprof »

Net zomin als er bepaald is hoe een maneuver dient te gebeuren, is er ook niet vastgesteld hoe het verlaten van een halte slechts mag gebeuren ...
Inderdaad,
de auto die komt aangereden ziet pas de linkerrichtingaanwijzers op enkele meters vóór de bus, kan onmogelijk nog veilig stoppen, rijdt naast de bus die dan met veel zwier vertrekt. :shock:

Intussen is men in Brussel hard aan het nadenken over de wegcode... :roll:

Ergens zou er toch ook een bepaling moeten zijn die het gedrag regelt van de busbestuurder t.o.v. de aankomende bestuurders.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie