slepen op een autosnelweg

Punten van discussie.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: slepen op een autosnelweg

Bericht door GRO »

Dag Jozef,

Het probleem is dat de wegcode niet duidelijk aangeeft waar je moet rijden wanneer je een defect voertuig sleept tot de eerste afrit.
Vandaar dat er zoveel verschillende meningen zijn, gaande van de rechtbank in Bergen tot tegenstrijdige uitspraken van verkeerspolitie.

Wanneer in de wegcode één lijntje extra zou staan: "Tijdens het slepen tot de eerstvolgende afrit rijd je op ..." dan is het voor iedereen duidelijk.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: slepen op een autosnelweg

Bericht door Jozef »

Hey mijn goede vriend Eugeen,

Het verkeersreglement geeft wel degelijk zeer duidelijk aan waar je met een auto moet rijden: op de rijbaan, en niet op een gelijkgrondse berm (wat de "pechstrook" is).

Uiteraard is het buitengewoon gevaarlijk om op de rechtse rijstrook van een autosnelweg tegen maximum 25 km/h te rijden, en zou ik zelf wellicht ook liever een boete riskeren om op de pechstrook te rijden met een dergelijke snelheid.

Vanuit defensief rijgedrag had De Rijprof het dus bij het juiste eind, maar juridisch klopt het niet.
Een vonnis van een rechtbank in eerste aanleg heeft geen bindende waarde voor andere rechtbanken. Uitspraken van de verkeerspolitie uiteraard nog veel minder (jouw en mijn ervaringen hebben immers aangetoond dat dit zowat de minst betrouwbare bron inzake verkeersrecht is, maar ik had ook nooit iets anders dan dergelijk amateurisme verwacht van de Belgische politie, waarvan ook volgens het Comité P een gebrek aan professioneel optreden een hoofdkenmerk is).

Hieruit blijkt weer maar eens dat we de weggebruikers enerzijds correcte juridische informatie dienen te verschaffen, doch dat we anderzijds, met het oog op de verkeersveiligheid, niet mogen nalaten om hen erop te wijzen wanneer het naleven van het verkeersreglement onverantwoord is voor de verkeersveiligheid. En dat is het helaas in heel wat gevallen.

Ik vermoed dat we hiermee wel een gemeenschappelijk standpunt bereikt hebben. :D
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: slepen op een autosnelweg

Bericht door GRO »

Jozef schreef:Het verkeersreglement geeft wel degelijk zeer duidelijk aan waar je met een auto moet rijden: op de rijbaan,
Dit is inderdaad correct.
. Er is ook een verkeersregel die zegt dat je op de rijstroken minimum 70 km/uur moet rijden (behalve file, weersomstandigheden, ongeval, of verkeersbord dat andere snelheid oplegt.)
. Er is ook een verkeersregel die zegt dat je tijdens het slepen maximaal maar 25 km/uur mag rijden.
En in de wegcode staat niet welke van deze twee regels primeert. Vandaar de mogelijke discussies.

Er zouden geen discussies zijn als men in de wegcode had geschreven: "minimum snelheid op de rijstroken is 70 km/uur, uitgezonderd tijdens het slepen van een voertuig". Dan zouden lagere rechtbanken geen eigen interpretaties moeten uiten en zou het voor iedereen duidelijk zijn.

Mijn conclusie: (en dat geldt ook voor andere punten in de wegcode)
Soms kan men, met een zeer kleine aanpassing in de wegcode, iets duidelijker maken, zodat achteraf niet moet gediscussieerd worden.

Kan je daarmee akkoord gaan?
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: slepen op een autosnelweg

Bericht door Inazuma »

GRO schreef:Het probleem is dat de wegcode niet duidelijk aangeeft waar je moet rijden wanneer je een defect voertuig sleept tot de eerste afrit.
Het probleem is net dat de wegcode dat wel duidelijk zegt : op de rijbaan (Art 9.1.1)
En dat een lagere rechtbank zegt dat het slepen op de in de wegcode onbestaande pechstrook moet gebeuren.
Wanneer in de wegcode één lijntje extra zou staan: "Tijdens het slepen tot de eerstvolgende afrit rijd je op ..." dan is het voor iedereen duidelijk.
De nieuwe wegcode kan misschien al eens de "pechstrook" gaan definiëren, net als het toegelaten gebruik ervan ...
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: slepen op een autosnelweg

Bericht door Inazuma »

GRO schreef: Er zouden geen discussies zijn als men in de wegcode had geschreven: "minimum snelheid op de rijstroken is 70 km/uur, uitgezonderd tijdens het slepen van een voertuig". Dan zouden lagere rechtbanken geen eigen interpretaties moeten uiten en zou het voor iedereen duidelijk zijn.
Dat is geen punt.
De 70 km/u is zelfs geen "algemeen" snelheidsminimum op de snelwegen.
Je mag rustig minder dan 70 km/u rijden op de snelweg als de verkeersomstandigheden geen hogere snelheden toelaten.
Omstandigheden die de laatste dagen vaak van toepassing zijn ...

Er staat ook nergens dat de "pechstrook" geen deel zou uitmaken van de snelweg, en dat de 70 km/u regel er daarom niet zou gelden.

De 70 km/u minimumsnelheid is een algemene regel, waarvan in specifieke situaties afgeweken kan worden - zoals verplicht is bij het specifieke gaval van het slepen.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: slepen op een autosnelweg

Bericht door Inazuma »

GRO schreef: Mijn conclusie: (en dat geldt ook voor andere punten in de wegcode)
Soms kan men, met een zeer kleine aanpassing in de wegcode, iets duidelijker maken, zodat achteraf niet moet gediscussieerd worden.
Absoluut ...
Plaats reactie