EENrichting! Of niet?!

Punten van discussie.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Er wordt voor geen enkel verkeersbord in de wegcode bepaald dat het geldigheid heeft voor of na het bord.

Voor bepaalde borden is voorzien dat ze verplicht rechts van de rijbaan geplaatst moeten worden. Dat is het geval voor de gevaarsborden, de verbodsborden en de borden betreffende de voorrang.
Voor de gebodsborden werd dit niet voorzien, maar ze mogen geplaatst worden waar zij het best zichtbaar zijn.

Er wordt bv. voor de verkeersborden betreffende de voorrang niet bepaald of het voor dan na het kruispunt geplaatst moet worden. Nochtans is het voor iedereen duidelijk dat een B17 na een kruispunt weinig zinvol is, en dat hij dus voor het kruispunt moet staan.

Deze redenering kan je mijns inziens eveneens doortrekken naar de gebodsborden. Je kan immers moeilijk een bord opvolgen dat je nog niet gepasseerd bent...
De Rijprof schreef:Op een T-kruipunt staat de D1 vaak aan de overkant van de straat en dan geldt:
Wanneer het verkeersbord dat een niet-gebogen pijl voorstelt, op een hindernis geplaatst is, betekent het dat langs de door de pijl aangeduide richting moet voorbijgereden worden.
Vaak geplaatst tegen een gevel, soms een grasperkje, een vangrail, een middenberm, een weide, enz... hetgeen in dat geval de hindernis is.
In dat geval ben je de D1 nog niet voorbij gereden maar staat wel op de plaats waar het best zichtbaar is.
Het is op die plaats dan ook onmogelijk om het bord voorbij te rijden (of je moet het ondersteboven rijden).
Net zo voor een D1 op een verkeersgeleider: hij geldt op het ogenblik dat je er voorbijrijdt. Niet 10 meter eerder.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

xantingo schreef:
Inazuma schreef:Juridische onderbouwing graag.
Graag ook voor jouw stelling...
69.1. De gebodsborden worden aangebracht op de plaats waar zij het best zichtbaar zijn.

Er is geen enkele bepaling in de wegcode noch in de plaatsingsvoorwaarden die stelt dat een gebodsbord pas geldt vanaf het bord.
En bijkomend geen enkele verplichting om gebodsborden te plaatsen voor het kruispunt waarop ze zouden moeten gelden.

Er is ook geen enkele bepaling in de wegcode die toelaat een gebodsbord niet op te volgen wanneer het zeer duidelijk zichtbaar, maar aan de overkant van een kruispunt staat.


In de praktijk worden gebodsborden overigens zeker niet altijd voor een kruispunt geplaatst.
D1s Afbeelding en D7s Afbeelding worden thv zijstraten zeer vaak geplaatst tegen een gevel, een afsluiting, ... en met de voorkant van het bord gericht naar de zijstraat.
Wie naar het bord toerijdt, kan het nooit voorbijrijden.
Toch geldt dit bord onverkort voor deze bestuurders.

En een rij huizen e.d. buiten de openbare weg is geen hindernis op die openbare weg ...


D5 Afbeelding op het middeneiland van een rotonde, die rij je ook niet echt voorbij.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

xantingo schreef:Er wordt voor geen enkel verkeersbord in de wegcode bepaald dat het geldigheid heeft voor of na het bord.
1 had volstaan om die stelling onderuit te halen, maar hier is een snel en onvolledig lijstje :

C33 Vanaf het verkeersbord tot het volgend kruispunt, verbod te keren.

C35 Vanaf het verkeersbord tot het volgend kruispunt, verbod een gespan of een voertuig met meer dan twee wielen, links in te halen.

C39 Vanaf het verkeersbord tot het volgend kruispunt, verbod voor bestuurders van voertuigen of slepen gebruikt voor het vervoer van zaken, waarvan de maximale toegelaten massa meer dan 3.500 kg bedraagt, een gespan of een voertuig met meer dan twee wielen links in te halen.

C43 Vanaf het verkeersbord tot het volgend kruispunt, verbod te rijden met een grotere snelheid dan deze die is aangeduid.
- De vermelding "km" op het verkeersbord is facultatief.
- Wanneer op een onderbord een bepaalde massa is aangeduid, is het verbod slechts van toepassing op voertuigen waarvan de maximale toegelaten massa hoger is dan de aangeduide.
Het verkeersbord C43 met de vermelding 30 km per uur, geplaatst boven het verkeersbord F1 is van toepassing op alle openbare wegen binnen de bebouwde kom.

C48 Vanaf het verkeersbord tot het volgend kruispunt, verbod de cruise control of kruissnelheidsregelaar te gebruiken.
Een opschrift op een onderbord beperkt het verbod tot de bestuurders van voertuigen waarvan de maximale toegelaten massa hoger is dan de aangeduide massa.


66.2. Met uitzondering van de verkeersborden A45 en A47 die aan of in de onmiddellijke nabijheid van de overweg geplaatst worden, worden de gevaarsborden aangebracht op ongeveer 150 m afstand van de gevaarlijke plaats.


70.2.2. Geldigheid van de verkeersborden E1, E3, E5, E7 en E9a tot E9g.
1° De verkeersborden E1, E3, E5, E7 en E9a tot E9g gelden langs de kant van de openbare weg waar zij geplaatst zijn en vanaf het verkeersbord tot het volgende kruispunt.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Inazuma schreef: 69.1. De gebodsborden worden aangebracht op de plaats waar zij het best zichtbaar zijn. Er is geen enkele bepaling in de wegcode noch in de plaatsingsvoorwaarden die stelt dat een gebodsbord pas geldt vanaf het bord.
En bijkomend geen enkele verplichting om gebodsborden te plaatsen voor het kruispunt waarop ze zouden moeten gelden.
Dan geldt die redenering ook voor de andere borden?
71.1. De aanwijzingsborden worden aangebracht op de plaatsen die, gelet op de aard van de verstrekte aanduiding, geschikt zijn.
Dus geldt een F1 ook van waar je hem kan zien, en niet vanaf het punt waar je hem passeert?
Inazuma schreef:Er is ook geen enkele bepaling in de wegcode die toelaat een gebodsbord niet op te volgen wanneer het zeer duidelijk zichtbaar, maar aan de overkant van een kruispunt staat.
Er is ook geen enkele bepaling die stelt dat je hem moet opvolgen wanneer je hem niet passeert.
Inazuma schreef:In de praktijk worden gebodsborden overigens zeker niet altijd voor een kruispunt geplaatst.
D1s Afbeelding en D7s Afbeelding worden thv zijstraten zeer vaak geplaatst tegen een gevel, een afsluiting, ... en met de voorkant van het bord gericht naar de zijstraat.
Wie naar het bord toerijdt, kan het nooit voorbijrijden.
Dat klopt, je kan ook tegen de muur rijden...
Je kan niet anders dan het bord op een of andere manier te passeren...
Inazuma schreef:D5 Afbeelding op het middeneiland van een rotonde, die rij je ook niet echt voorbij.
Daar stelt de wegcode duidelijk dat een rotonde wordt aangeduid door het bord F5 op het middeneiland...
2.39. "Rotonde" : weg waarop het verkeer in één richting geschiedt rond een aangelegd middeneiland en gesignaleerd met verkeersborden D5 en waarvan de toegangswegen voorzien zijn van verkeersborden B1 of B5.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Inazuma schreef:
xantingo schreef:Er wordt voor geen enkel verkeersbord in de wegcode bepaald dat het geldigheid heeft voor of na het bord.
1 had volstaan om die stelling onderuit te halen, maar hier is een snel en onvolledig lijstje :
Daar was ik inderdaad onzorgvuldig in mijn bewoordingen. :oops:
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

xantingo schreef:Er wordt bv. voor de verkeersborden betreffende de voorrang niet bepaald of het voor dan na het kruispunt geplaatst moet worden.
B1.
1° Dit verkeersbord wordt geplaatst in de onmiddellijke nabijheid van de plaats waar de bestuurders voorrang moeten verlenen.

B5
Dit verkeersbord wordt geplaatst in de onmiddellijke nabijheid van de plaats waar de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen.

Beide plaatsen dan vaak nog precies aangegeven met wegmarkeringen.


En dat er geen voorrang meer verleend kan worden als je het kruispunt al op of over gereden bent terwijl je moest stoppen, is nogal logisch.
Maar een gebodsbord kan je perfect toepassen ook al staat het aan de overkant van het kruispunt ...


B9
1° Dit verkeersbord wordt geplaatst bij het begin van de voorrangsweg en herhaald na elk kruispunt.

Indien de plaatsgesteldheid het rechtvaardigt, mag bovendien een identiek verkeersbord geplaatst worden vóór of op het kruispunt.


B11
Dit verkeersbord wordt geplaatst bij het naderen van het kruispunt waar de voorrangsweg dit karakter verliest,


B15
1° Dit verkeersbord wordt geplaatst in de onmiddellijke nabijheid van de plaats waar de bestuurders voorrang genieten.

B21. Smalle doorgang.
Het verkeersbord B19 mag vóór een smalle doorgang slechts geplaatst worden indien
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

xantingo schreef:Dus geldt een F1 ook van waar je hem kan zien, en niet vanaf het punt waar je hem passeert?
Een F1 geeft het begin van de bebouwde kom aan. "Hier begint het"
Meer niet.

Er is ook geen enkele bepaling die stelt dat je hem moet opvolgen wanneer je hem niet passeert.
Dat gebod legt het bord zelf op.
Inazuma schreef:Wie naar het bord toerijdt, kan het nooit voorbijrijden.
Dat klopt, je kan ook tegen de muur rijden...
Neen, ik kan perfect de andere dan de opgelegde kant uitrijden, maar het mag niet.

Daar stelt de wegcode duidelijk dat een rotonde wordt aangeduid door het bord F5 op het middeneiland...
Neen, dat doet ze niet, en de plaatsingsvoorwaarden doen dat al evenmin.
Er staat dat de rotonde gesignaleerd wordt met o.a. een D5, niet dat het middeneiland daarmee gesignaleerd wordt.
De D5 kan perfect voor de rotonde geplaatst worden - in dat geval meestal bij op dezelfde paal als de B1 of B5 borden - maar kan dus net zo goed op het middeneiland staan.
Omdat het niet uitmaakt, als het gebodsbord maar duidelijk te zien is ...
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Afbeelding

Het bord 'verplicht te volgen rijrichting' staat hier voor het kruispunt, om bestuurders duidelijk te maken dat ze niet linksaf mogen slaan.
Eenmaal voorbij het kruispunt staat een tweede bord dat aangeeft dat men in een weg met eenrichtingsverkeer rijdt.

@Inazuma.

De wegbeheerder zou dus volgens jou evengoed het eerste bord op de paal van het tweede bord kunnen gehangen hebben en bestuurders zouden dan sowieso ook niet linkssaf mogen slaan.

In vind in mijn fotoarchief nergens een foto van het bord 'verplicht te volgen rijrichting', waar het al geldig is van voor de plaats waar het staat.
Weet iemand een plaats waar dit wel zo is?
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Afbeelding

@Inazuma.

Hier zijn net voorbij het kruispunt wegenwerken. Voertuigen moeten links voorbij de werken rijden.

Mag een bestuurder die aangereden komt dan ook niet rechts de straat inrijden. Hij ziet het bord immers duidelijk voor het kruispunt al staan.

Ik neem aan dat het bord moet geplaatst worden op de plaats waar het het meest zichtbaar is en het best kan aangebracht worden.

Maar ergens moet toch bepaald worden vanaf waar het bord begint te tellen. Iemand met goede ogen ziet het bord goed staan op 100 meter en iemand met slechte ogen op 50 meter.
Het kan toch niet dat voor de ene het bord dan telt vanaf 100 meter voor het bord en voor de andere vanaf 50 meter voor het bord?
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

eugeen schreef:In vind in mijn fotoarchief nergens een foto van het bord 'verplicht te volgen rijrichting', waar het al geldig is van voor de plaats waar het staat.
Er zijn talloze situaties waar een gebodsbord aan de overkant van een kruispunt staat.

Die zouden dan allemaal niet gelden :?:

eugeen schreef:Maar ergens moet toch bepaald worden vanaf waar het bord begint te tellen.
Dat is voor de gebodsborden dus niet bepaald.
Er is enkel bepaald dat ze geplaatst worden waar ze het best zichtbaar zijn.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Ook even een paar tekeningetjes gemaakt .

Volg ik jullie stelling, dan :

Zou de D1 hier wel moeten nageleefd worden hoewel men dit bord aan de overkant van kruispunt staat, en men het bord uiteindelijk niet voorbijrijdt :
Afbeelding


Maar in de situatie waarmee deze draad begonnen is, zou dat dan plots niet meer moeten, en zou men wel rechtsaf mogen ondanks de D1 aan de overzijde van het kruispunt :
Afbeelding


Ik ben zeer benieuwd naar de uitleg hiervoor, en vooral naar waar ik die uitleg terugvind in de wegcode ...
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Antwoord op de twee vragen van Inazuma:

Antwoord naar mijn mening, want de wegcode schittert blijkbaar weer van duidelijkheid.

Vraag 1: JA de D1 moet nageleefd worden.
Vraag 2: NEEN de D1 moet niet nageleefd worden.

Mag ik ook jouw antwoord kennen op mijn twee vragen?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

69.1. De gebodsborden worden aangebracht op de plaats waar zij het best zichtbaar zijn.

D1: Verplichting de door de pijl aangeduide richting te volgen.
De plaatsgesteldheid bepaalt de stand van de pijl.
Wanneer het verkeersbord dat een niet-gebogen pijl voorstelt, op een hindernis geplaatst is, betekent het dat langs de door de pijl aangeduide richting moet voorbijgereden worden.
Inazuma schreef:Zou de D1 hier wel moeten nageleefd worden hoewel men dit bord aan de overkant van kruispunt staat, en men het bord uiteindelijk niet voorbijrijdt :
Op een T-kruispunt kun je niet rechtdoor want er staat een hindernis. Een rij huizen, een kanaal, een middenberm, enz. en dat betekent dat de hindernis langs de door de pijl aangeduide richting moet voorbijgereden worden. De best zichtbare plaats is dan vóór de hindernis.
Je rijdt dan langs de door de pijl aangeduide richting voorbij.

Als er geen hindernis is en ook geen verboden richting (C1) , is de best zichtbare plaats daar waar je het bord moet voorbijrijden.
Je kunt steeds rechtdoor.
Je rijdt er dan voorbij.

Volgens mij is de plaatsing om best zichtbaar te zijn afhankelijk of er al dan niet een hindernis is.

@ Inazuma: ik kom er even tussen maar vergeet niet op Eugeen zijn vraag te antwoorden.
Laatst gewijzigd door de rijprof op 21 jul 2009, 23:13, 1 keer totaal gewijzigd.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

De Rijprof schreef: Op een T-kruispunt kun je niet rechtdoor want er staat een hindernis. Een rij huizen, een kanaal, enz.
Dat zijn geen hindernissen in de zin van de wegcode.
Bovendien liggen ze buiten de openbare weg.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

Tja, hier heb je wel een punt, Inazuma.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie