EENrichting! Of niet?!
EENrichting! Of niet?!
Hallo!
ik heb een dringend vraagje!
Ik deed de reeksen van het proefexamen op deze site,
en kreeg de volgende vraag met de volgende afbeelding:
De bestuurder van de bruine auto wil rechts afslaan.
Hij mag dat.
Dit is verboden.
Waarom MAG dit? is de pijl niet bedoelt dat de bestuurder enkel die richting mag volgen!?
Help?!
Alvast bedankt.
[mod xantingo: verplaatst]
ik heb een dringend vraagje!
Ik deed de reeksen van het proefexamen op deze site,
en kreeg de volgende vraag met de volgende afbeelding:
De bestuurder van de bruine auto wil rechts afslaan.
Hij mag dat.
Dit is verboden.
Waarom MAG dit? is de pijl niet bedoelt dat de bestuurder enkel die richting mag volgen!?
Help?!
Alvast bedankt.
[mod xantingo: verplaatst]
-
- Medewerker
- Berichten: 8352
- Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
- Contacteer:
Dat geldt ook voor een C1
We gaan er vanuit dat een verboden richting geldt vanaf het bord.
(maar echt duidelijk wordt het niet gesteld in de wegcode. Probleempje... )
We gaan er vanuit dat een verboden richting geldt vanaf het bord.
(maar echt duidelijk wordt het niet gesteld in de wegcode. Probleempje... )
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
-
- Administrator
- Berichten: 4321
- Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
- Locatie: Wechelderzande
-
- Medewerker
- Berichten: 8352
- Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
- Contacteer:
Dat is eerder een onderwerp voor:
Wegcode geeft geen duidelijk antwoord
Wegcode geeft geen duidelijk antwoord
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
-
- Administrator
- Berichten: 4321
- Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
- Locatie: Wechelderzande
Dan verplaatsen we het toch gewoon ?
Volgens het Team-W is het antwoord op de eerste tekening inderdaad dat het voertuig mag afslaan.
Voor de tweede tekening geldt dat het voertuig in de straat rechts mag inrijden, maar niet in de straat naar links.
Een verbod om die straat in te rijden is op zich niet nodig, het kan bijvoorbeeld gaan om een maatregel die de verkeersdoorstroming bevordert.
Volgens het Team-W is het antwoord op de eerste tekening inderdaad dat het voertuig mag afslaan.
Voor de tweede tekening geldt dat het voertuig in de straat rechts mag inrijden, maar niet in de straat naar links.
Een verbod om die straat in te rijden is op zich niet nodig, het kan bijvoorbeeld gaan om een maatregel die de verkeersdoorstroming bevordert.
Laatst gewijzigd door Stefan Peeters op 20 jul 2009, 23:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit (J. Cruijff)
-
- Medewerker
- Berichten: 8352
- Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
- Contacteer:
fig. 1 je mag nog rechts afslaan
fig. 2 je moet rechtdoor
fig. 2 je moet rechtdoor
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
-
- Medewerker
- Berichten: 8352
- Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
- Contacteer:
Is er niet. Probleempje!Juridische onderbouwing graag.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
-
- Administrator
- Berichten: 4321
- Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
- Locatie: Wechelderzande
-
- Medewerker
- Berichten: 8352
- Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
- Contacteer:
Mijn stelling is dat de D1 (verplichte richting) geldt vanaf waar het geplaatst is, als je er voorbij gereden bent..69.1. De gebodsborden worden aangebracht op de plaats waar zij het best zichtbaar zijn.
D1: Verplichting de door de pijl aangeduide richting te volgen.
De plaatsgesteldheid bepaalt de stand van de pijl.
Wanneer het verkeersbord dat een niet-gebogen pijl voorstelt, op een hindernis geplaatst is, betekent het dat langs de door de pijl aangeduide richting moet voorbijgereden worden.
Ook voor een C1 wordt negens bepaald vanaf waar het geldt en toch gaan we er vanuit dat je vanaf waar de C1 geplaatst is je het niet mag voorbijrijden.
Op een T-kruipunt staat de D1 vaak aan de overkant van de straat en dan geldt:
Vaak geplaatst tegen een gevel, soms een grasperkje, een vangrail, een middenberm, een hek, voor een weide op de berm of de beek, een kanaal, enz... hetgeen in dat geval de hindernis is.Wanneer het verkeersbord dat een niet-gebogen pijl voorstelt, op een hindernis geplaatst is, betekent het dat langs de door de pijl aangeduide richting moet voorbijgereden worden.
In dat geval ben je de D1 nog niet voorbij gereden maar staat wel op de plaats waar het best zichtbaar is.
Dus als het om een hindernis gaat waarlangs een bepaalde richting moet gereden worden, hoeven (kunnen) we de D1 niet voorbij te rijden.
Is er geen hindernis dan geldt de verplichte richting vanaf het bord D1.
De wegcode heeft misschien de plaatsing bewust vaag gehouden om een zekere flexibiliteit te kunnen voorzien tussen hindernis of geen hindernis.
Volg gewoon de richting van de logica...
ps:
fig. 1 Waarom staat de D1 daar eigenlijk? Lijkt mij overbodig.
fig. 2 Moet de zijstraat links niet voorzien worden van een C1?
Laatst gewijzigd door de rijprof op 21 jul 2009, 09:27, 5 keer totaal gewijzigd.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden