EENrichting! Of niet?!

Punten van discussie.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

eugeen schreef:Hier zijn net voorbij het kruispunt wegenwerken. Voertuigen moeten links voorbij de werken rijden.
Signalisatie van werken gebeurt volgens een apart MB
http://wegcode.be/wet.php?wet=60
Hierin is de plaatsing van D1's voorzien onder een hoek van 45° naar beneden , die ook in het MB over de plaatsingsvoorwaarden terugkomt voor hindernissen.
Mag een bestuurder die aangereden komt dan ook niet rechts de straat inrijden. Hij ziet het bord immers duidelijk voor het kruispunt al staan.
De D1's geplaatst op hindernissen, staan onder een hoek van 45° naar beneden gericht.

Wat zegt de wegcode :
Wanneer het verkeersbord dat een niet-gebogen pijl voorstelt, op een hindernis geplaatst is, betekent het dat langs de door de pijl aangeduide richting moet voorbijgereden worden.

Waarmee bedoeld wordt dat de hindernis langs die kant voorbijgereden dient te worden.

Bovendien :
Om een zodanig gesignaleerde hindernis te ontwijken, ga je de D1 toch ook al van ruim vooraf moeten toepassen :?:
Maar ergens moet toch bepaald worden vanaf waar het bord begint te tellen.
Niet in de wegcode, niet in de plaatsingsvoorwaarden voor de verkeerstekens ...
Iemand met goede ogen ziet het bord goed staan op 100 meter en iemand met slechte ogen op 50 meter.
Het kan toch niet dat voor de ene het bord dan telt vanaf 100 meter voor het bord en voor de andere vanaf 50 meter voor het bord?
Neen.
Voor een situatie die een eind verderop ligt, is een veel eerder geplaatst gebodsbord dan ook niet geplaatst op de plaats waar het het best zichtbaar is.

Gebodsborden staan blijkbaar bij de verkeerssituatie waarop ze betrekking hebben - en dus geen eind vooraf - al vind je dat evenmin terug in de verkeersegelgeving ...
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

@ Inazuma

Dank voor de uitleg i.v.m. de hindernis.

Graag ook nog even jouw visie op mijn eerste vraag
Afbeelding

Het bord 'verplicht te volgen rijrichting' staat hier voor het kruispunt, om bestuurders duidelijk te maken dat ze niet linksaf mogen slaan.
Eenmaal voorbij het kruispunt staat een tweede bord dat aangeeft dat men in een weg met eenrichtingsverkeer rijdt.

@Inazuma.

De wegbeheerder zou dus volgens jou evengoed het eerste bord op de paal van het tweede bord kunnen gehangen hebben en bestuurders zouden dan sowieso ook niet linkssaf mogen slaan.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

Afbeelding
Ik denk dat fig.1 nauwelijks of niet voorkomt in het werkelijke verkeer.
Ik heb het toch nog niet gezien.
Als het de bedoeling is om verplicht rechtdoor te rijden aan een kruispunt, plaatst men de D1 vóór het kruispunt.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

We stellen ons dus vragen over iets dat niet voorkomt in het verkeer...
Graag jullie reacties?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Afbeelding

@ Rijprof

Laten we er dan voorlopig van uitgaan dat de tweede tekening bij de vraag hoort.

De D1 staat dus voorbij het eerste kruispunt en voor het tweede.

Vraag: mag de auto op het eerste kruispunt naar rechts afslaan?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

Ook hier stel ik mij de vraag of deze situatie voorkomt in het verkeer.
Er is verwarring mogelijk.
Zonder zijstraat rechts is zoals uw foto, dat kan nog.
Mét zijstraat rechts en een D1 er juist voorbij, heb ik nog niet gezien.

Ik denk dat in de realiteit er eerder een:
Afbeelding
en aan de straat links een:
Afbeelding
zal geplaatst worden.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

eugeen schreef:De wegbeheerder zou dus volgens jou evengoed het eerste bord op de paal van het tweede bord kunnen gehangen hebben en bestuurders zouden dan sowieso ook niet linkssaf mogen slaan.
Er is niets in de nationale regelgeving (wegcode en plaatsingsvoorwaarden verkeerstekens) dat de wegbeheerder dat verbiedt, als het gebodsbord maar op de best zichtbare plaats staat.

En er is niets in de wegcode dat stelt dat gebodsborden niet moeten opgevolgd te worden omdat ze aan de overzijde van een kruispunt staan.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

En er is niets in de wegcode dat stelt dat gebodsborden niet moeten opgevolgd te worden omdat ze aan de overzijde van een kruispunt staan.
Toon eens een plaats waar je zo'n situatie tegenkomt zoals fig. 1 en fig. 2?
Het bestaat niet, voor zover ik weet.

Ik denk dat er ook een onderscheid moet gemaakt worden tussen een opstaande pijlen (voorbijrijden) en een liggende pijl (langsheen rijden).
Het staat nergens in de wegcode maar het lijkt mij meer dan logisch.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

De Rijprof schreef: Toon eens een plaats waar je zo'n situatie tegenkomt zoals fig. 1 en fig. 2?
Het bestaat niet, voor zover ik weet.
Dat het niet bestaat, daar durf ik mijn hand niet voor in het vuur steken.

De aanbeveling voor wegbeheerders is wel om de D1s te plaatsen voor een kruispunt, maar zoals je ziet slaagt niemand er in een dergelijke verplichting terug te vinden in de Belgische verkeerswetgeving ...

Bij die aanbevelingen vindt je ook de waarschuwing terug om een D1 Afbeelding zeker niet als nep-F19 Afbeelding te gebruiken ...

Ik denk dat er ook een onderscheid moet gemaakt worden tussen een opstaande pijlen (voorbijrijden) en een liggende pijl (langsheen rijden).
Het staat nergens in de wegcode maar het lijkt mij meer dan logisch.
De wegcode maakt nergens een onderscheid tussen vertikale en liggende D1s .
1° De plaatsgesteldheid bepaalt de stand van de pijl. en dat is het dan

Het is zeer gevaarlijk om wat je logisch vindt, ook als reglementering te gaan beschouwen en zelf uitzonderingen te gaan bedenken.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

Bij gebrek aan duidelijke wegcode tracht ik een logica te vinden waarbij ik er uitdrukkelijk bij zeg dat het niet in de wegcode staat.
Geen sprake dus van een eigen reglementering.

Het is louter een vrije denkoefening.
Mij lijkt het althans logisch:
Een pijl rechtop = verplichte richting rechtdoor (geldt vanaf de pijl).
Een liggende pijl = verplicht de richting van de pijl te volgen (langheen de pijl).
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie