Tripleren met motor

pieter
Berichten: 12
Lid geworden op: 30 jun 2006, 00:00

Tripleren met motor

Bericht door pieter »

een van mijn 2 fouten was hetvolgende:

je ziet 2 rijstroken. Rechts rijdt een auto, deze wordt ingehaald door een moto, en dan is de vraag: Mag ik deze motorfiets inhalen? Dat mocht dus, hoewel het op de foto redelijk gevaarlijk leek.. Ook zag je niet of de 2 rijstroken in dezelfde richting waren of niet (maar dat maakt wrs niets uit?).

'k Zou het persoonlijk nooit doen, maar het mag dus blijkbaar.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Tripleren met motor

Bericht door Inazuma »

Pieter schreef: een van mijn 2 fouten was hetvolgende:

je ziet 2 rijstroken. Rechts rijdt een auto, deze wordt ingehaald door een moto, en dan is de vraag: Mag ik deze motorfiets inhalen? Dat mocht dus, hoewel het op de foto redelijk gevaarlijk leek.. Ook zag je niet of de 2 rijstroken in dezelfde richting waren of niet (maar dat maakt wrs niets uit?).
Dat is één van de gaten in de wegcode.

Hier is waarom je denkt dat het niet mag :

17.2. Het links inhalen van een gespan of van een voertuig met meer dan twee wielen is verboden:
4° wanneer de in te halen bestuurder zelf een ander voertuig dan een fiets, een tweewielige bromfiets of een tweewielige motorfiets inhaalt, behalve wanneer de rijbaan drie of meer rijstroken heeft die bestemd zijn voor het verkeer in de gevolgde rijrichting

Maar de reden waardoor het wel mag staat al in de titel van Art 17.2
Je haalt zelf immers een tweewielig voertuig, een motorfiets in.
Jaydee

Bericht door Jaydee »

Ja,

Ik heb ook deze vraag gekregen en waarschijnlijk ook hetzelfde geantwoord.
Maar het is inderdaad een dubieus geval, wanneer je de motor moet inhalen en ruimte moet maken van 1m tussen elkaar, dan moet je volgens de foto op het examen de volle middenlijn van de rijbaan overschrijden, wat zeker niet mag.
Persoonlijk zou ik dit zeker niet doen in de praktijk als er niet genoeg ruimte is, ongeacht of je mag of niet.

Jd.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Quote: en ruimte moet maken van 1m tussen elkaar
Ik denk niet dat de 1 meter van toepassing is bij motorfietsen die elkaar inhalen of die een auto inhalen.

1 meter slaat op zwakke weggebruikers
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Is een motor dan geen zwakke weggebruiker?
Per definitie mischien niet maar persoonlijk reken ik ze er toch bij.
Behalve de snelheid die kan ontwikkeld worden is er toch maar weinig verschil.
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

Eugeen heeft gelijk, maar 1m of niet, op de foto op het examen is er duidelijk een witte ononderbroken witte lijn te zien en als je de motorrijder wilt inhalen ben je in de situatie zoals op de foto duidelijk verplicht om er over te rijden.

In ieder geval weten de anderen nu wat te antwoorden lol.

Jd
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Quote: In ieder geval weten de anderen nu wat te antwoorden
Zeker al op die vraag.
Samhain

Bericht door Samhain »

Ik had beter voor het examen in dit forum komen kijken want ik heb deze vraag ook gekregen en inderdaad het mag! Ik heb nee gezegd want het zag er echt wel gevaarlijk uit. Enfin, ik dit echt een smerige instinker. Gelukkig was ik er (nipt) door.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Re: Tripleren met motor

Bericht door BBB »

Pieter schreef: een van mijn 2 fouten was hetvolgende:

je ziet 2 rijstroken. Rechts rijdt een auto, deze wordt ingehaald door een moto, en dan is de vraag: Mag ik deze motorfiets inhalen? Dat mocht dus, hoewel het op de foto redelijk gevaarlijk leek.. Ook zag je niet of de 2 rijstroken in dezelfde richting waren of niet (maar dat maakt wrs niets uit?).

'k Zou het persoonlijk nooit doen, maar het mag dus blijkbaar.
Ik was er ook op mijn examen ingestonken bij deze vraag, juist omdat het gevaarlijk is en ik verondersteld dat dat toch wel goed geregeld zou zijn in de wet.
Naïef van mij
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Tripleren met motor

Bericht door Jozef »

BBB schreef: Ik was er ook op mijn examen ingestonken bij deze vraag, juist omdat het gevaarlijk is en ik verondersteld dat dat toch wel goed geregeld zou zijn in de wet.
Naïef van mij
Inderdaad, naïef om het examen af te leggen met veronderstellingen over de wet in plaats van kennis ervan!
mercedes
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 dec 2008, 16:02
Locatie: Geel

Bericht door mercedes »

het artikel is al terug veranderd

17.2. Het links inhalen van een gespan, van een tweewielig motorvoertuig of van een voertuig met meer dan twee wielen is verboden:
ik wil alles weten
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re:

Bericht door Inazuma »

eugeen schreef:
Quote: en ruimte moet maken van 1m tussen elkaar
Ik denk niet dat de 1 meter van toepassing is bij motorfietsen die elkaar inhalen of die een auto inhalen.
Inderdaad.

Tussen alle bestuurders geldt

16.5. Elke inhalende bestuurder moet zich zo ver als nodig is van de in te halen bestuurder verwijderen; wanneer het inhalen wegens de breedte van de rijbaan niet gemakkelijk kan uitgevoerd worden, mag de bestuurder de gelijkgrondse berm volgen, op voorwaarde dat hij de weggebruikers die zich daar bevinden, niet in gevaar brengt.


De verplichte zijdelingse afstand van tenminste 1m geldt maar tov voetgangers en (brom)fietsers.
Steveh
Berichten: 19
Lid geworden op: 31 jan 2010, 10:30
Locatie: wondelgem /borsbeek

Re: Re:

Bericht door Steveh »

Inazuma schreef:
eugeen schreef:
Quote: en ruimte moet maken van 1m tussen elkaar
Ik denk niet dat de 1 meter van toepassing is bij motorfietsen die elkaar inhalen of die een auto inhalen.
Inderdaad.

Tussen alle bestuurders geldt

16.5. Elke inhalende bestuurder moet zich zo ver als nodig is van de in te halen bestuurder verwijderen; wanneer het inhalen wegens de breedte van de rijbaan niet gemakkelijk kan uitgevoerd worden, mag de bestuurder de gelijkgrondse berm volgen, op voorwaarde dat hij de weggebruikers die zich daar bevinden, niet in gevaar brengt.


De verplichte zijdelingse afstand van tenminste 1m geldt maar tov voetgangers en (brom)fietsers.
dus als ikhet goed begrijp, als ik op een 2vaksbaan rijd 1heen|1terug.
gescheiden voor een volle witte lijn.
en er rijd een bromfiets of een landbouwvoertuig.
mag ik die volle witte lijn overschijden om deze voorbij te steken?

mvg
audi 80 bj 1976 my pride.

al 1500 km gebold met begeleider
second car, Honda CRV V-tech
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Tripleren met motor

Bericht door bert.covens »

Ik vrees dat je nu twee dingen door elkaar haalt. Een volle (doorlopende) witte lijn mag je NOOIToverschrijden....
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Tripleren met motor

Bericht door Stefan Peeters »

Een doorlopende witte lijn mag je inderdaad nooit overschrijden. Dat is trouwens een 3de graads overtreding die je meteen 150 euro kan kosten...

Om alle verwarring te vermijden, dit topic dateert uit 2006 en de wetgeving is sindsdien gewijzigd. Om die reden ga ik dit topic dan ook afsluiten.
Indien er nog vragen zijn omtrent dit onderwerp mag vanzelfsprekend een nieuw topic aangemaakt worden.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Gesloten