voorrang van rechts?!?

Eef
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 dec 2006, 00:00

voorrang van rechts?!?

Bericht door Eef »

de situatie: mijn moeder kwam onlangs in een nogal vreemde situatie terecht, ze kwam bij een kruispunt waar vier straten bij mekaar komen en waar je gewoon voorrang van rechts moet geven, er staan geen extra borden ofzo, en ze kwam daar op dezelfde moment aan als drie andere bestuurders, dus in elke straat één, iedereen kwam op exact dezelfde moment aan! nu is mijn vraag (en die van mijn moeder): wie heeft er voorrang?? in welke volgorde mogen ze het kruispunt oprijden als er nog niemand gestopt is?
alvast bedankt!

Eef
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: voorrang van rechts?!?

Bericht door Inazuma »

Eef schreef: wie heeft er voorrang??
Niemand.
Iedereen komt van rechts, maar iedereen moet ook voorrang aan rechts verlenen ...
Dat is een Catch 22 situatie waarin je er met de huidige wegcode niet uitkomt - maar met een beetje gezond verstand wel.


Let er wel op dat bvb de aanwezigheid van een fietspad - of een zebrapad met voetgangers die wensen over te steken - de hele situatie kan omgooien.
Bertje
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00
Locatie: Lier

Re: voorrang van rechts?!?

Bericht door Bertje »

Informatici noemen dit een deadlock situatie: iedereen wacht op de rest.
Eef schreef: wie heeft er voorrang??
De ongeduldigste . Hij heeft géén voorrang, maar hij zal wel als eerste vertrekken, daarna kan je dan gewoon terug de voorrang van rechts toepassen. Uiteraard wel rekening houdend met andere weggebruikers op of nabij oversteekplaatsen.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Wat is dat nu voor flauwekul Jozef?
Van de 4 mensen is er echt altijd wel ééntje die haantje de voorste is. Laat hem maar vertrekken. Je staat er dus ook echt geen 7 jaar en ook geen 70 seconden. Als jij het risico wilt nemen prima maar zeg niet dat mijn advies kant noch wal raakt. Bovendien zogauw jij stilstaat en weer terug op gang komt (wat een rare regel, he) geef jij je voorrang op. Dat lijkt mij nog het slimste. Jij die zo verstandig bent om jouw voorrang op te geven en iedereen kan veilig doorrijden.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

BBB schreef: Wat is dat nu voor flauwekul Jozef?
Bedankt voor jouw respectvolle bejegening van mijn mening, BBB.
Quote: Van de 4 mensen is er echt altijd wel ééntje die haantje de voorste is.
Juist. En waarom zou jij dat dan niet mogen zijn?
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Quote: Bedankt voor jouw respectvolle bejegening van mijn mening, BBB.
Zeggen dat mijn advies kant noch wal raakt is even respectvol alleen op een meer gesublimeerde manier. Ik wil jouw eventjes laten merken dat dat geen prettige manier van doen is. Ik zal het nu niet meer doen, hopelijk jij ook niet.
Quote: Juist. En waarom zou jij dat dan niet mogen zijn?
Omdat ik niet in een rolstoel wil belanden. Als er 2 haantjes zijn, wel...
dan ontstaat er een hanengevecht
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Mijn advies: Vertrek niet zelf als eerste. Wel zo veilig.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

BBB schreef: Mijn advies: Vertrek niet zelf als eerste. Wel zo veilig.
Je begrijpt ook wel dat dit advies kant noch wal raakt, hé BBB. Als elke betrokkene dit toepast, staan jullie daar immers over 7 jaar nog.

Neem gerust het initiatief om als eerste te vertrekken, maar let daarbij zorgvuldig op de reacties van de andere bestuurders. Als er een moedwilligaard bij is, geef je hem voorrang. Meestal krijg je zo de situatie gedeblokkeerd.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

BBB schreef: Mijn advies: Vertrek niet zelf als eerste. Wel zo veilig.
De eerste die vertrekt is eigenlijk het beste af ...
Die heeft zijn maneuver (vertrekken) dan al gedaan , de rest moet dan nog steeds voorrang geven aan alle andere weggebruikers
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Inazuma schreef: De eerste die vertrekt is eigenlijk het beste af ...
Die heeft zijn maneuver (vertrekken) dan al gedaan , de rest moet dan nog steeds voorrang geven aan alle andere weggebruikers
De eerste heeft daarentegen wel de grootste kans dat er op hetzelfde ogenblik tevens een andere bestuurder vertrekt ...

Doen alsof je gaat vertrekken (auto 10 cm vooruitrijden), en als de anderen blijven staan, verder rijden.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Een ander als eerste laten vertrekken is toch het veiligst hoe je het ook wendt of keert.
Bertje
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00
Locatie: Lier

Bericht door Bertje »

Jozef is een informaticus he maar hij vergeet dat niet iedereen hetzelfde algoritme in zijn hoofd heeft steken.
Eigenlijk is deze situatie vergelijkbaar met het collision resolving systeem dat in Aloha en Ethernet netwerken wordt gebruikt: bij een conflict wacht elke partij een willekeurige tijd en probeert daarna opnieuw. Gezien Ethernet vrij succesvol is, is dit blijkbaar geen slechte methode en kan je het ook toepassen in het verkeer: bij een conflict (Collision Detect) wacht je gewoon even en probeer je daarna door te rijden (Medium Access), is er op dat moment al iemand doorgereden (Carrier Sense), dan blijf je gewoon nog even staan. Ziedaar CSMA/CD in het verkeer .
Bertje
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00
Locatie: Lier

Bericht door Bertje »

Eigenlijk is het CSMA/CA natuurlijk (= Collision Avoidance), zoals in wireless Ethernet wordt gebruikt.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Een beetje onthaasten zou voor veel mensen nochtans ook wel goed zijn, zeker aangezien de meesten van ons bepaald niet onmisbaar zijn.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

BBB schreef: Een ander als eerste vertrekken is toch het veiligst hoe je het ook wendt of keert.
En ook het ideale om de situatie geblokkeerd te houden.
Plaats reactie