voorrang van rechts?!?
voorrang van rechts?!?
de situatie: mijn moeder kwam onlangs in een nogal vreemde situatie terecht, ze kwam bij een kruispunt waar vier straten bij mekaar komen en waar je gewoon voorrang van rechts moet geven, er staan geen extra borden ofzo, en ze kwam daar op dezelfde moment aan als drie andere bestuurders, dus in elke straat één, iedereen kwam op exact dezelfde moment aan! nu is mijn vraag (en die van mijn moeder): wie heeft er voorrang?? in welke volgorde mogen ze het kruispunt oprijden als er nog niemand gestopt is?
alvast bedankt!
Eef
alvast bedankt!
Eef
Re: voorrang van rechts?!?
Niemand.Eef schreef: wie heeft er voorrang??
Iedereen komt van rechts, maar iedereen moet ook voorrang aan rechts verlenen ...
Dat is een Catch 22 situatie waarin je er met de huidige wegcode niet uitkomt - maar met een beetje gezond verstand wel.
Let er wel op dat bvb de aanwezigheid van een fietspad - of een zebrapad met voetgangers die wensen over te steken - de hele situatie kan omgooien.
Re: voorrang van rechts?!?
Informatici noemen dit een deadlock situatie: iedereen wacht op de rest.
De ongeduldigste . Hij heeft géén voorrang, maar hij zal wel als eerste vertrekken, daarna kan je dan gewoon terug de voorrang van rechts toepassen. Uiteraard wel rekening houdend met andere weggebruikers op of nabij oversteekplaatsen.Eef schreef: wie heeft er voorrang??
Wat is dat nu voor flauwekul Jozef?
Van de 4 mensen is er echt altijd wel ééntje die haantje de voorste is. Laat hem maar vertrekken. Je staat er dus ook echt geen 7 jaar en ook geen 70 seconden. Als jij het risico wilt nemen prima maar zeg niet dat mijn advies kant noch wal raakt. Bovendien zogauw jij stilstaat en weer terug op gang komt (wat een rare regel, he) geef jij je voorrang op. Dat lijkt mij nog het slimste. Jij die zo verstandig bent om jouw voorrang op te geven en iedereen kan veilig doorrijden.
Van de 4 mensen is er echt altijd wel ééntje die haantje de voorste is. Laat hem maar vertrekken. Je staat er dus ook echt geen 7 jaar en ook geen 70 seconden. Als jij het risico wilt nemen prima maar zeg niet dat mijn advies kant noch wal raakt. Bovendien zogauw jij stilstaat en weer terug op gang komt (wat een rare regel, he) geef jij je voorrang op. Dat lijkt mij nog het slimste. Jij die zo verstandig bent om jouw voorrang op te geven en iedereen kan veilig doorrijden.
Zeggen dat mijn advies kant noch wal raakt is even respectvol alleen op een meer gesublimeerde manier. Ik wil jouw eventjes laten merken dat dat geen prettige manier van doen is. Ik zal het nu niet meer doen, hopelijk jij ook niet.Quote: Bedankt voor jouw respectvolle bejegening van mijn mening, BBB.
Omdat ik niet in een rolstoel wil belanden. Als er 2 haantjes zijn, wel...Quote: Juist. En waarom zou jij dat dan niet mogen zijn?
dan ontstaat er een hanengevecht
-
- Medewerker
- Berichten: 3992
- Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
- Locatie: Schönau am Königssee (D)
Je begrijpt ook wel dat dit advies kant noch wal raakt, hé BBB. Als elke betrokkene dit toepast, staan jullie daar immers over 7 jaar nog.BBB schreef: Mijn advies: Vertrek niet zelf als eerste. Wel zo veilig.
Neem gerust het initiatief om als eerste te vertrekken, maar let daarbij zorgvuldig op de reacties van de andere bestuurders. Als er een moedwilligaard bij is, geef je hem voorrang. Meestal krijg je zo de situatie gedeblokkeerd.
-
- Medewerker
- Berichten: 3992
- Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
- Locatie: Schönau am Königssee (D)
De eerste heeft daarentegen wel de grootste kans dat er op hetzelfde ogenblik tevens een andere bestuurder vertrekt ...Inazuma schreef: De eerste die vertrekt is eigenlijk het beste af ...
Die heeft zijn maneuver (vertrekken) dan al gedaan , de rest moet dan nog steeds voorrang geven aan alle andere weggebruikers
Doen alsof je gaat vertrekken (auto 10 cm vooruitrijden), en als de anderen blijven staan, verder rijden.
Jozef is een informaticus he maar hij vergeet dat niet iedereen hetzelfde algoritme in zijn hoofd heeft steken.
Eigenlijk is deze situatie vergelijkbaar met het collision resolving systeem dat in Aloha en Ethernet netwerken wordt gebruikt: bij een conflict wacht elke partij een willekeurige tijd en probeert daarna opnieuw. Gezien Ethernet vrij succesvol is, is dit blijkbaar geen slechte methode en kan je het ook toepassen in het verkeer: bij een conflict (Collision Detect) wacht je gewoon even en probeer je daarna door te rijden (Medium Access), is er op dat moment al iemand doorgereden (Carrier Sense), dan blijf je gewoon nog even staan. Ziedaar CSMA/CD in het verkeer .
Eigenlijk is deze situatie vergelijkbaar met het collision resolving systeem dat in Aloha en Ethernet netwerken wordt gebruikt: bij een conflict wacht elke partij een willekeurige tijd en probeert daarna opnieuw. Gezien Ethernet vrij succesvol is, is dit blijkbaar geen slechte methode en kan je het ook toepassen in het verkeer: bij een conflict (Collision Detect) wacht je gewoon even en probeer je daarna door te rijden (Medium Access), is er op dat moment al iemand doorgereden (Carrier Sense), dan blijf je gewoon nog even staan. Ziedaar CSMA/CD in het verkeer .