Een paar vraagjes ivm cat A

tom
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 okt 2005, 00:00

Een paar vraagjes ivm cat A

Bericht door tom »

Hallo,
ik heb een paar vraagjes en die gaan als volgt
1: mag ik op een rond punt inhalen?
2: 180/55 17 ZR (73w)? Een beetje uitleg aub.
3: moet men, als een voetganger zich op het zebrapad bevind, altijd voorrang verlenen?

Alvast bedankt en de groetjes!!!
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Quote: mag ik op een rond punt inhalen
Je bedoelt vermoedelijk een rotonde.
JA
Quote: moet men, als een voetganger zich op het zebrapad bevind, altijd voorrang verlenen
JA
Quote: 180/55 17 ZR (73w)? Een beetje uitleg aub
Graag wat uitleg over uw vraag.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Hallo Tom,
Quote: 3: moet men, als een voetganger zich op het zebrapad bevind, altijd voorrang verlenen?
Ja en niet alleen dat, maar ook als hij aanstalten maakt om op een zebrapad te gaan oversteken

Behalve als er verkeerslichten staan die de voetganger op rood staan of als er zich een bevoegd persoon bevindt die de voetganger tegenhoudt.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
tom
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 okt 2005, 00:00

Bericht door tom »

Van harte bedankt voor jullie antwoorden op mijn vragen. Die hebben weer een paar twijfels geëlimineerd bij mij...
Nu nog wat blokken voor mijn theoretisch examen en hopen dat ik erdoor geraak!
Groetjes!!
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

toom schreef: 180/55 17 ZR (73w)? Een beetje uitleg aub.
Dit zijn aanduidingen die op de flank van een autoband voorkomen.

180 = breedte van de band in millimeter
55 = verhouding hoogte/breedte
Dit is een band met zogenaamd laag profiel: de hoogte bedraagt slechts 55% van de breedte (oorspronkelijk was dit 80%)
17 = velgdiameter in inches (1 inch = 25,4 mm)
ZR = snelheidsaanduiding voor een band die geschikt is voor snelheden van meer dan 240 km/h

Voor een volledig overzicht verwijs ik je graag naar VAB - Personenwagenbanden.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Vandaar dat ik schreef:
Quote: In ieder geval goed dat u al deze noodzakelijke bedenkingen nog even duidelijk geformuleerd hebt.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Inderdaad een zeer volledige, duidelijke en correcte uiteenzetting van onze Speciale Gast.

Ik hoop nog verder op jouw gewaardeerde medewerking aan dit forum te mogen rekenen.
Speciale gast

Bericht door Speciale gast »

eugeen schreef:
Quote: mag ik op een rond punt inhalen
Je bedoelt vermoedelijk een rotonde.
JA
Ik zou het antwoord met aandrang iets genuanceerder willen stellen, want men ziet nogal eens zware overtredingen gebeuren op rotondes waarbij mensen niet nadenken over de mogelijke gevolgen. Inhalen is toegestaan als men daarmee de wettelijke bepaling van "inhalen" bedoelt.

Gelet:

- inhalen geldt ten opzichte van bestuurders die in beweging zijn (art.16.1),
- buiten de bebouwde kommen (art.9.4),
- wanneer het verkeer niet in file geschiedt (art.9.5),
- wanneer er geen borden F13 en F15 opgevolgd worden (art.16.2),
- met uitzondering van wanneer de in te halen bestuurder stopt voor een oversteekplaats voor voetgangers of een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen of deze oversteekplaatsen nadert op plaatsen waar het verkeer niet geregeld wordt door een bevoegd persoon of door verkeerslichten (art. 17.2.5°),

kan men stellen dat wanneer men een rotonde heeft waar voornoemde punten niet van toepassing zijn, men mag inhalen als het langs links is.

Om het met een eenvoudig voorbeeld te stellen: wanneer een auto met een slakkegangetje op de linkerrijstrook van de rotonde blijft hangen, mag je deze dus niet langs rechts inhalen via de rechterrijstrook wanneer de voornoemde toepassingen van de wettelijke term “inhalenâ€Â
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Beste,

Uiteraard heb je gelijk. Maar op dit forum, dat een extra aanvulling is op de theorie, ga ik ervan uit dat iemand die een vraag stelt de juiste terminologie gebruikt.

Wanneer de gebruiker vraagt of men op een rotonde mag 'inhalen', dan veronderstel ik dus dat hij echt 'inhalen' bedoelt en niet 'voorbijrijden' of een van de elementen waarbij men niet spreekt over 'inhalen' zoals bijvoorbeeld wanneer men in twee files rijdt en het verkeer op de ene rijstrook iets sneller verloopt dan op de andere.

Vandaar mijn bondig antwoord JA.

In ieder geval goed dat u al deze noodzakelijke bedenkingen nog even duidelijk geformuleerd hebt.
Speciale gast

Bericht door Speciale gast »

eugeen schreef: Maar op dit forum, dat een extra aanvulling is op de theorie, ga ik ervan uit dat iemand die een vraag stelt de juiste terminologie gebruikt.
Uitgaande van het feit dat dit m.i. een website is voornamelijk bedoeld voor kandidaat-rijbewijshouders die volop bezig zijn hun kennis en ervaring op te doen in de moeilijke en steeds wijzigende verkeerswetgeving,

rekening houdende met het desbetreffende subforum met als titel "Moeilijke examenvragen",

vermoedende dat dit een draad is van iemand die vragen heeft tijdens de voorbereiding van zijn theoretische examen,

ben ik de mening toegedaan dat men juist niet zo zeker mag zijn dat de draadstarter de juiste wettelijke betekenis kent van het moeilijke begrip "inhalen", zonder daarbij de verkeerskennis van iemand in twijfel te willen stellen.

Vandaar mijn bijdrage. Zelfs indien de draadstarter deze zaken (reeds) zou weten, kan dit mogelijk voor anderen een nuttige bijdrage of een opfrissing betekenen. Het is mijn ervaring dat er tegen de juiste inhoud van het begrip "inhalen" nogal eens gezondigd wordt, zowel onder burgers, rij-instructeurs, examinatoren, magistraten als politieambtenaren.
Plaats reactie