Ben vandaag geslaagd, met drie kleine foutjes. Bijna alle vragen waren op deze site terug te vinden, voor de specifieke motorvragen denk ik dat ze allemaal op de site stonden, behalve de volgende:
Je staat met je moto voor een ophaalbrug.
Vraag: moet je de motor stil leggen?
Antwoord: Ja
Bedankt voor het aanbieden van deze geweldige site!
Groetjes
Bart
Rijbewijs A
-
- Administrator
- Berichten: 6824
- Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
- Locatie: Dilsen
Ik zou graag eens willen weten sinds wanneer want we hebben hierover al eens een discussie gehad en toen waren we het allemaal eens dat dit niet moestQuote: Je staat met je moto voor een ophaalbrug.
Vraag: moet je de motor stil leggen?
Antwoord: Ja
Beste Bart van jou zou ik graag willen weten in welk examencentrum je geweest bent want Eugeen en ik hebben toen verschillende mensen gebeld en die beweerde
1) we hebben die vraag niet 2) daar nergens in de wet staat dat men verplicht is om de motor stil te leggen we ook niet kunnen zeggen dat het dus wel moet.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Het kan ook een "wat doe ik best?" vraag geweest zijn.
Ons vorige discussie ging over een praktijkexamen dacht ik.
In theorie motor stilleggen en in de praktijk niet stilleggen.
Binnenkort gaat het op en afslaan van de motor automatisch.
Zie 1ste onderstaande link na 1:20 (Autowereld van 18/06/2005)
http://www.vtm.be/autowereld/autowereld ... 6-18-deel1
http://www.vtm.be/autowereld/autowereld ... 6-18-deel2
Ons vorige discussie ging over een praktijkexamen dacht ik.
In theorie motor stilleggen en in de praktijk niet stilleggen.
Binnenkort gaat het op en afslaan van de motor automatisch.
Zie 1ste onderstaande link na 1:20 (Autowereld van 18/06/2005)
http://www.vtm.be/autowereld/autowereld ... 6-18-deel1
http://www.vtm.be/autowereld/autowereld ... 6-18-deel2
-
- Administrator
- Berichten: 6824
- Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
- Locatie: Dilsen
Eugeen in forum topic praktijkexamen (27 april)
Quote: Ik heb ook nog even contact opgenomen met GOCA in Brussel. Ook daar heeft men mij gezegd dat dit niet moet. Het feit dat dit in een boek zou staan heeft geen belang.
Quote: Ik heb voor alle zekerheid even gebeld naar het examencentrum in ALKEN en daar aan een examinator gevraagd of de leerlingen die examen afleggen de motor moeten stilleggen voor een gesloten overweg.
Zijn antwoord was NEEN. Er is volgens hem geen regel die dat voorschrijft.
Uiteraard zijn er bepaalde aanbevelingen om milieuvriendelijk te rijden. En vermoedelijk heeft het milieu er baat bij als men voor een gesloten overweg de motor even afzet. Maar tijdens het examen zal men nagaan of wettelijke voorschriften door de leerlingen worden nageleefd. En wettelijk is niet bepaald dat dit moet.
-
- Medewerker
- Berichten: 3992
- Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
- Locatie: Schönau am Königssee (D)
De hele discussie draait over wat er dient verstaan te worden onder een noodzaak om de motor te laten in vrijloopstand, waarover AR 8.6 het heeft.
Bij een personenauto zou ik persoonlijk twee redenen kunnen zien om de motor in vrijloopstand te laten draaien:Als je de motor stillegt, valt de klimatisatie-inrichting uit. Het is voor de veiligheid van belang dat de temperatuur en de vochtigheidsgraad in het interieur binnen zekere waarden blijven. Ik denk hierbij bijvoorbeeld aan het aandampen van de ruiten, of aan hartpatiënten bij een hittegolf.
Als je een turbo-motor onmiddellijk stillegt nadat hij intensief arbeid diende te leveren (hoge snelheid, aanhangwagen, steile helling, enz.), bestaat er gevaar op oververhitting (beschadiging van de cilinderkoppakking).Hier gaat het evenwel over een motorfiets, waarbij deze argumenten niet opgaan, en bovendien over een ophaalbrug, waar je gemakkelijk een kwartier kan geïmmobiliseerd worden.
Bij een personenauto zou ik persoonlijk twee redenen kunnen zien om de motor in vrijloopstand te laten draaien:Als je de motor stillegt, valt de klimatisatie-inrichting uit. Het is voor de veiligheid van belang dat de temperatuur en de vochtigheidsgraad in het interieur binnen zekere waarden blijven. Ik denk hierbij bijvoorbeeld aan het aandampen van de ruiten, of aan hartpatiënten bij een hittegolf.
Als je een turbo-motor onmiddellijk stillegt nadat hij intensief arbeid diende te leveren (hoge snelheid, aanhangwagen, steile helling, enz.), bestaat er gevaar op oververhitting (beschadiging van de cilinderkoppakking).Hier gaat het evenwel over een motorfiets, waarbij deze argumenten niet opgaan, en bovendien over een ophaalbrug, waar je gemakkelijk een kwartier kan geïmmobiliseerd worden.