Rijbewijs A

Johan H.

Rijbewijs A

Bericht door Johan H. »

Het volgende herinner ik mij nog dat specifiek gericht was op de motor. De rest was identiek aan een cat B rijbewijs:

- Ze lieten een foto zien van een motor die links op de rijbaan reed in een eenrichtingstraat. De vraag was of deze motor zich correct op de rijbaan bevondt om bij het volgende kruispunt af te slaan. Hij reed wel links op de rijbaan, maar aangezien hij in een eenrichtingstraat reed, was het antwoord ja, hij bevond zich op het goede gedeelte van de rijbaan.

- Ze lieten een motor zien die op de autosnelweg (3 stroken) op de middenste strook reed. Vraag: het verkeer is druk, mag deze motor op de moddenste strook blijven voortrijden. Ja (aangezien het druk verkeer was)

- Ze lieten een motor zien die met de hand werd voorgeduwd op een dubbel fietspad (voor elke richting) met daarnaast ook een voetpad. De motor had zogezegd pech en ze vroegen of deze motor op dit fietspad mocht voortgeduwd worden. Het antwoord was blijkbaar neen. Deze had ik fout.

- Een motor kwam aangereden op een kruispunt waar een straat links was. Op deze straat links stond een swaantje met enkel de lichten aan. Moet de motor voorrang verlenen aan dit swaantje. Neen, want enkel lichten.

- Ze lieten een foto zien van een motor met een passagier. De passagier had zijn armen niet rond het middel van de bestuurder.
Ze vroegen of de passagier zich in een correcte houding bevond. Antwoord was natuurlijk neen.

- Ze lieten een foto zien waar het geijzeld had, ze vroegen of het verstandig was om de motor die dag thuis te laten.
Antwoord was natuurlijk ja.

- Een motor had een ongeval het en de motor draaide noch. Meerkeuze vraag met opties, antwoord was om de motor eerst still
te leggen met de noodstop van de motor.

- Ook een vraag of je de dimlichten altijd moet aansteken. Antwoord is natuurlijk ja

- Er was ook een vraag bij over welke type rijbewijs je moest hebben bij een motor van 29kw vermogen

Ze vroegen eigenlijk niets technisch over de motor, buiten die vraag waar je best die noodstop gebruikt om de motor af te leggen.

Dit zijn zowat de vragen, sommige kunnen een beetje als strik vragen beschouwd worden en waarvoor moet opgelet worden.

Johan