alcohol

ilyas

alcohol

Bericht door ilyas »

vraagje kreeg tijdens een theorie examen de volgende vraag of een glaasje pils meer alcohol bevat dan een glaasje jenever maar weet dit antwoord niet aangezien ik zelf niet drink.ben helaas gezakt de eerste keer :( dinsdag nog een keer wish me luck :wink: [/b]
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: alcohol

Bericht door Inazuma »

ilyas schreef:vraagje kreeg tijdens een theorie examen de volgende vraag of een glaasje pils meer alcohol bevat dan een glaasje jenever maar weet dit antwoord niet aangezien ik zelf niet drink.ben helaas gezakt de eerste keer :( dinsdag nog een keer wish me luck :wink: [/b]
Dat zal dan niet alleen aan de alcohol gelegen hebben ...

Er zit in de gebruikelijke formaten van alcoholische drank telkens ongeveer even veel alcohol in.

Hoe straffer het spul, hoe kleiner de inhoud van of in de glazen doorgaans.


Wel mee uitkijken, want voor bieren van hoge gisting gaat dat niet op ;)
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Ik vraag me wel af wat zo een vraag in een theorie-examen te zoeken heeft :?:
Bij mijn weten hoeven we echt niet te weten waar er het meeste alcohol in zit in een pint of in een glas jenever om veilig te kunnen rijden.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Ik heb over deze vraag uitleg gevraagd bij GOCA.
Dergelijke vraag wordt helemaal niet gesteld op het examen.
JC
Berichten: 293
Lid geworden op: 22 feb 2006, 00:00

Re: alcohol

Bericht door JC »

Inazuma schreef:
ilyas schreef:vraagje kreeg tijdens een theorie examen de volgende vraag of een glaasje pils meer alcohol bevat dan een glaasje jenever maar weet dit antwoord niet aangezien ik zelf niet drink.ben helaas gezakt de eerste keer :( dinsdag nog een keer wish me luck :wink: [/b]
Dat zal dan niet alleen aan de alcohol gelegen hebben ...

Er zit in de gebruikelijke formaten van alcoholische drank telkens ongeveer even veel alcohol in.

Hoe straffer het spul, hoe kleiner de inhoud van of in de glazen doorgaans.


Wel mee uitkijken, want voor bieren van hoge gisting gaat dat niet op ;)
Voor een stuk heb je gelijk, maar laat ons eens kijken naar het voorbeeld dat hier werd gegeven:

- een glaasje pils: 0,25 l x 5% alcohol = 0,0125 l alcohol (1,25 cl)
- een glaas jenever: 0,02 x 40% alcohol = 0,008 l alcohol (0,8 cl)

M.a.w. uitgaande van toch wel sterke jenever want de meesten halen geen 40% alcohol, bevat die jenever slechts 2/3 van de alcohol van de pint.

Voor een glaasje wijn gaat de stelling van Inazuma trouwens wel perfect op:

- een glas wijn: 0,1 l x 12% alcohol = 1,2 cl alcohol
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: alcohol

Bericht door Inazuma »

JC schreef:Voor een stuk heb je gelijk, maar laat ons eens kijken naar het voorbeeld dat hier werd gegeven:

- een glaasje pils: 0,25 l x 5% alcohol = 0,0125 l alcohol (1,25 cl)
- een glaas jenever: 0,02 x 40% alcohol = 0,008 l alcohol (0,8 cl)

M.a.w. uitgaande van toch wel sterke jenever want de meesten halen geen 40% alcohol, bevat die jenever slechts 2/3 van de alcohol van de pint.
Als je uitgaat van 2cl wel.
Even rondkijken, levert dat er ook genever glaasjes zijn van 4 , 5, 6 , ... cl . Geen idee eigenlijk wat het doorsnee-café serveert.

Met een minimum alcoholpercentage van 30 (in BE) en een 4 cl glas zit je dan weer net op de "bierglasreferentie" - en met al de rest er over ...


't is een benadering, geen exacte wetenschap zoals ene F.K. ondervond.
Als je gaat zitten rekenen wat nog net kan, zit je al fout ...
JC
Berichten: 293
Lid geworden op: 22 feb 2006, 00:00

Re: alcohol

Bericht door JC »

Inazuma schreef: 't is een benadering, geen exacte wetenschap zoals ene F.K. ondervond.
Als je gaat zitten rekenen wat nog net kan, zit je al fout ...
Dat is inderdaad de beste raad !
Plaats reactie