busstrook

Isolde
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 aug 2008, 18:50

busstrook

Bericht door Isolde »

Je mag niet parkeren op een busstrook, je mag er wel rijden als het aan je rijweg beantwoordt (in de praktijk dus als je rechts afslaat bij het volgende kruispunt normaliter), en je mag er stilstaan, om te laden en lossen, alsook een persoon te laten in- of uitstappen.
Klopt toch?
Waarschijnlijk zie ik iets heel voor de hand liggends over het hoofd hoor, maar waarom mag je in reeks H, vraag 178 niet op de busstrook stilstaan? Wat mis ik?
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

en je mag er stilstaan, om te laden en lossen, alsook een persoon te laten in- of uitstappen.
Waar heb je dat gelezen?
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

72.5. Op een rijbaan met het verkeersbord F17, is de rijstrook die afgebakend is met brede onderbroken strepen en waarin het woord "BUS" is aangebracht, voorbehouden aan voertuigen van geregelde openbare diensten voor gemeenschappelijk vervoer en aan voertuigen bestemd voor het ophalen van leerlingen.
Het woord "BUS" en het verkeersbord F17 worden herhaald na ieder kruispunt.
(...)
De andere voertuigen mogen hierin slechts rijden om van richting te veranderen.

Aangezien je in die strook niet mag rijden, mag je er ook niet stilstaan of parkeren.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

verwijderd.
Laatst gewijzigd door bibi585 op 16 okt 2009, 02:13, 1 keer totaal gewijzigd.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

@bibi585

Ik denk het niet, want over de wegmarkeringen van een bushalte mag je altijd rijden.
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

verwijderd.
Laatst gewijzigd door bibi585 op 16 okt 2009, 02:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Isolde
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 aug 2008, 18:50

Bericht door Isolde »

Hmmm, nee, dan heb ik het gewoon verkeerd begrepen. Ik kon me niet herinneren ergens gezien te hebben dat je op een busstrook niet mag stilstaan. Dan ging ik er inderdaad vanuit dat daarvoor hetzelfde gold als voor een bushalte.
Maar ok; je mag er in principe niet rijden (tenzij om af te slaan dus), en logischerwijs dus ook niet stilstaan.
Zo mag ik het dan onthouden, toch?
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

verwijderd.
Laatst gewijzigd door bibi585 op 16 okt 2009, 02:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Isolde
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 aug 2008, 18:50

Bericht door Isolde »

Ok, dan doen we het zo :) Dankjewel.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

eugeen schreef:Ik denk het niet, want over de wegmarkeringen van een bushalte mag je altijd rijden.
Daar moet je toch mee uitkijken.

Vele bushaltes worden voorafgegaan of gevolgd door een verdrijvingsvlak.
En dan bedoel ik dus niet de gestreepte vlakken die bij een bushalte horen zoals
Afbeelding


Dan bedoel ik echte verdrijvingsvlakken die voor / na / voor en na vele bushaltes aangebracht worden - vaak onder een haakse hoek met de markering van de bushalte.

Daar mag je dus niet overrijden ... ook de bus niet hoewel dat geregeld fysiek onmogelijk is om aan de bushalte te kunnen stoppen / vertrekken.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Afbeelding

Deze foto is in Bouchout.

Uitleg politieofficier ZONE MINOS:

"Dat stukje is geen echt verdrijvingsvlak maar hoort bij de markering stopplaats voor bussen. Je mag daarover rijden".

Zeer veel nieuwe stopplaatsen worden op die wijze geschilderd.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

eugeen schreef: Uitleg politieofficier ZONE MINOS:

"Dat stukje is geen echt verdrijvingsvlak maar hoort bij de markering stopplaats voor bussen. Je mag daarover rijden".

Zeer veel nieuwe stopplaatsen worden op die wijze geschilderd.

Dat is al jarenlang de normale wegmarkering voor een bushalte, en daar mag men inderdaad over rijden.


Maar niet alles wat op een bushaltemarkering lijkt is dat ook ...

Je zal geregeld verdrijvingsvlakken tegenkomen voor en/of na bushaltes, aansluitend op of verweven met de bushalte-markering ...
In andere gevallen kan men makkelijk gaan twijfelen wat het nu eigenlijk is, een verdrijvingsvlak of een deel van de bushalte .


Dit is overigens in de zone Minos ...

Afbeelding

Markering van een bushalte , of verdrijvingsvlak :?:
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

verwijderd.
Laatst gewijzigd door bibi585 op 16 okt 2009, 02:16, 1 keer totaal gewijzigd.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Inazuma schreef:Je zal geregeld verdrijvingsvlakken tegenkomen voor en/of na bushaltes, aansluitend op of verweven met de bushalte-markering ...
In andere gevallen kan men makkelijk gaan twijfelen wat het nu eigenlijk is, een verdrijvingsvlak of een deel van de bushalte .
Ik denk dat het gewoon te maken heeft met een wegbeheerder die een slechte schilder laat werken.

En helaas, politie treedt zelden op tegen foutieve schilderijen.

Trouwens, in uw foto merk ik een bushalte gecombineerd met een zebrapad. Is dat eigenlijk wel volgens de regels?
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

verwijderd.
Laatst gewijzigd door bibi585 op 16 okt 2009, 02:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie