vraag 282

davve
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 jul 2008, 14:57

vraag 282

Bericht door davve »

Hey,
ik heb een probleem bij vraag 282 van de proefexamens op deze site. Ge krijgt een fotoke en ze vragen hoe snel ge moogt rijden. Ik dacht origineel 90km/u maar als ik dat antwoord aanklikte zei de computer dat dit fout was. Achteraf ging ik dan kijken wat het antwoord wel had moeten zijn bij de antwoorden. Daaruit bleek dat het TOCH 90km/u moest zijn.
Ik heb dit nog een paar keer geprobeerd omdat ik eerst dacht dat ik mij vergist had maar elke keer gebeurde hetzelfde. Enkel als je 120 km/u aanklinkt komt er geen foutmelding.

Nu ben ik wel in de war gebracht wat nu het juiste antwoord is. Volgens mij zijn er twee mogelijke validaties van de situatie:
1) Ge moogt 90 want het is een autoweg en geen autosnelweg

2) Ge moogt 120 want het is een autoweg met minstens vier rijvakken gescheiden door een berm. Er zijn echter geen rijbanen in de andere richting te zien op de foto maar waarschijnlijk moogt ge er wel van uitgaan dat er op een autoweg altijd twee richtingen zijn (??)

Kan iemand mij hierbij helpen?
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Ik zoek de vraag op en zal je antwoorden
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Afbeelding
1) Ge moogt 90 want het is een autoweg en geen autosnelweg
Waar haal jij dat het een autoweg is.

Het is een autosnelweg: de E314 zoals op het bord staat.

De snelheid is dus 120 en niet 90
Laatst gewijzigd door GRO op 03 jul 2008, 16:55, 1 keer totaal gewijzigd.
davve
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 jul 2008, 14:57

Bericht door davve »

eugeen schreef:Afbeelding

1) Ge moogt 90 want het is een autoweg ... utosnelweg

Waar haal jij dat het een autoweg is.

Het is een autosnelweg: de E314 zoals op het bord staat.

De snelheid is dus 120 en niet 90
Ok, bedankt.
Ik was op zoek naar een verkeersbord F5 om te bevestigen of het een autosnelweg was en dat zag ik nergens staan. Ik had er niet aan gedacht dat dat groene beeldje ook op autosnelweg sloeg.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Tijdens het examen altijd goed de afbeelding bekijken of er geen bord op staat.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: vraag 282

Bericht door Inazuma »

davve schreef: 1) Ge moogt 90 want het is een autoweg en geen autosnelweg
De regel die je moet onthouden is dat een "autoweg" Afbeelding niets verandert aan de snelheid die je ergens mag rijden.


Hoe snel je mag op een autoweg, hangt af van waar die ligt :
- binnen de bebouwde kom (50)
- buiten de bebouwde kom (volg de algemene regel)


Van het moment dat een weg (ook een autoweg) buiten de bebouwde kom 2 of meer rijstroken per rijrichting heeft, en de rijrichtingen gescheiden zijn door wat anders dan een wegmarkering, mag je er 120 km/u (tenzij uiteraard anders aangegeven).

In alle andere gevallen buiten de bebouwde kom is het 90 km/u (tenzij uiteraard anders aangegeven).


Yep ... het aantal rijstroken in de tegenovergestelde rijrichting bepaalt de snelheid die jij mag :!:
aoosterh
Berichten: 45
Lid geworden op: 06 nov 2007, 11:56

aanduiding E314

Bericht door aoosterh »

Is het uit te sluiten dat het toch niet om een autoweg gaat en dat het betreffende bord met de aanduiding E314 aangeeft dat die stroken in een richting gaan waarbij men in het vervolg van het traject de E314 volgt. Ik bedoel: Kan het zo zijn dat de weg verderop pas overgaat in een autosnelweg?

Albert
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Re: aanduiding E314

Bericht door bibi585 »

aoosterh schreef:Is het uit te sluiten dat het toch niet om een autoweg gaat en dat het betreffende bord met de aanduiding E314 aangeeft dat die stroken in een richting gaan waarbij men in het vervolg van het traject de E314 volgt. Ik bedoel: Kan het zo zijn dat de weg verderop pas overgaat in een autosnelweg?

Albert
Kan inderdaad voorvallen.
Bij deze foto stelde ik me niet echt vragen gezien je (ik ken die plaats) van autosnelweg naar autosnelweg gaat.
M.a.w. kan je in princiepe niet op deze plaats geraken zonder op een autosnelweg te rijden en verderop blijft het autosnelweg.
Nl.:
-E40 Brussel-Luik en afrit E314 Richting Hasselt.
Net voor de eerste afrit (Leuven) is deze foto genomen.

Wanneer het echter niet om een autosnelweg zou gaan zou dit normaalgezien wel aangeduid staan.
Daarom niet noodzakelijk zichtbaar op deze foto maar in dit geval doet dat er niet echt toe.
Op het examen gaat het erom wat er op de foto te zien is.
aoosterh
Berichten: 45
Lid geworden op: 06 nov 2007, 11:56

120

Bericht door aoosterh »

Bedoel je dat het ook 120 is indien het niet zou gaan om een autosnelweg, aangezien er dan nog steeds 2*2 gescheiden rijbanen zijn? In dat geval ga ik akkoord. Ik vind niet dat je van kandidaten kunt verwachten dat ze de plaats herkennen. De vragen moeten waterdicht zijn.
Albert
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Afbeelding

Er wordt niet van kandidaten verwacht dat ze een plaats herkennen.
Wel moeten ze aan de hand van een afbeelding kunnen afleiden wat voor een soort weg het is.


1. Er hangt een groen bordje E314.
Je moet op die twee rijstroken rijden om de E314 te blijven volgen.

2. Stel dat dat je toch zou denken dat op de plaats waar de fotograaf staat het nog een autoweg zou zijn en pas voorbij het groene bord de autosnelweg begint, dan zou er rechts van de rijbaan een bord 'Begin autosnelweg' moeten staan.

3. Stel dat je toch zou twijfelen of het geen autoweg is, dan was het nog altijd 120 km/uur, want er zijn meer dan 2 rijstroken in de gevolgde richting, gescheiden door een berm.


Wat ga jij later doen als je partner rijdt en jij doet een uurtje een dutje in de wagen. En na dat uur neem jij het stuur over.
Ga je dan eerst je partner een halfuur ondervragen over welke soort borden ze allemaal is tegengekomen?
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: 120

Bericht door Stefan Peeters »

aoosterh schreef:Bedoel je dat het ook 120 is indien het niet zou gaan om een autosnelweg, aangezien er dan nog steeds 2*2 gescheiden rijbanen zijn? In dat geval ga ik akkoord. Ik vind niet dat je van kandidaten kunt verwachten dat ze de plaats herkennen. De vragen moeten waterdicht zijn.
Albert
Bij 2x2 rijstroken gescheiden door een middenberm is de maximum toegelaten snelheid 120. Ook op een niet-autoweg of niet-autosnelweg.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
aoosterh
Berichten: 45
Lid geworden op: 06 nov 2007, 11:56

groen bordje

Bericht door aoosterh »

Ik blijf me afvragen of de vraag waterdicht is. In de 'wegcode' staat in Artikel 71 over bord F15:

"Verkeersbord dat de keuze van een richting voorschrijft.
- neerwaarts gerichte pijlen hebben betrekking op doorgaande richtingen;
- schuin opwaarts gerichte pijlen hebben betrekking op afslaande richtingen;
- het aantal pijlen vertegenwoordigt het aantal rijstroken."

Het is dus niet zo dat een dergelijk verkeersbord noodzakelijk informatie geeft over de weg waar je op rijdt op het moment dat je het bord passeert! De informatie op die borden, inclusief een bepaald wegnummer lijkt me, heeft betrekking op 'de keuze van een richting'. Het bord kan als volgt geïnterpreteerd worden: Wie op de betreffende stroken rijdt, rijdt door richting X en (nu komt het) tijdens die route kom je op de (snel)weg met het betreffende nummer. Maar volgens mij is het niet noodzakelijk zo dat op het moment dat je het bord passeeert je al op de E314 bent (het is wel waarschijnlijk, maar dat is iets anders)! Er staan wel vaker borden waar een wegnummer bij een bepaalde richting staat, zonder dat je daarom al op die betreffende (snel)weg bent. Dat is mijn punt.

Albert
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Albert, je hebt hier wel een punt aangeraakt dat belang kan hebben, maar niet voor deze vraag.
Hier is het duidelijk dat er voldoende rijstroken zijn om een snelheid van 120 km/u toe te laten. Dat het een autosnelweg is of niet, doet daarbij niet ter zake.

Hetgeen jij aanhaalt kan wel belang hebben bij bepaalde inhaalverboden, maar dan voornamelijk voor vrachtwagens. Dit heeft echter niets met de oorspronkelijke vraagstelling te zien.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
aoosterh
Berichten: 45
Lid geworden op: 06 nov 2007, 11:56

Bericht door aoosterh »

Maar in artikel 11.2 van de 'wegcode' staat:

"tot 120 km per uur op de openbare wegen verdeeld in vier of meer rijstroken waarvan er ten minste twee bestemd zijn voor iedere rijrichting, voor zover de rijrichtingen anders dan door wegmarkeringen gescheiden zijn."

In dit geval is het (in theorie) niet 100% zeker dat er in de andere richting ook twee stroken zijn (je kunt die niet zien). Het kan zijn dat er in de richting die we op het plaatje zien tijdelijk twee stroken zijn voor de (richting) E314, omdat daar een aanleiding toe is, terwijl die aanleiding er in de andere richting niet is.

Nu geef ik toe dat dit gemillimeter is, maar anderzijds wordt er altijd nadruk op gelegd dat kandidaten de vragen goed moeten lezen en bekijken. In dit geval kan juist heel nauwgezet kijken en lezen ertoe leiden dat de vraag niet met zekerheid te beantwoorden is.

Albert
Plaats reactie