Vraag 7177

Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Vraag 7177

Bericht door Benny Stinkens »

Waarom zou dan uit art 12.3.1 blijken dat de de blauwe auto zo maar, voor de tractor in, linksaf mag slaan?
Omdat dus in de wettekst duidelijk staat dat de tractor aan ELKE bestuurder voorrang moet verlenen.
Ik probeer hier niet mijn gelijk te krijgen of te bewijzen dat jullie fout zouden zijn
Dat weet ik, het is een discussie met respect voor elkaar, dus daar is niets mis mee :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Erasmusje
Berichten: 85
Lid geworden op: 21 mar 2017, 16:53

Re: Vraag 7177

Bericht door Erasmusje »

Benny Stinkens schreef: Omdat dus in de wettekst duidelijk staat dat de tractor aan ELKE bestuurder voorrang moet verlenen.
Nee nee, Benny, dat staat er niet! Er staan dat de tractor moet voorrang verlenen aan iedere bestuurder die rijdt op DE openbare weg of DE rijbaan die hij oprijdt.

De vraag is dus: WELKE rijbaan bedoelde de wetgever? Wel, ik versta dus dat zowel de tractor als de blauwe auto (tegelijkertijd) dezelfde dwarsrijbaan oprijden en ik interpreteer dat als DE dwarsende rijbaan en de tractor moet voorrang verlenen aan alle bestuurders zowel van links als van rechts die op de dwarsende rijbaan rijden. De blauwe auto moet -net als de tractor- die dwarsrijbaan nog oprijden.
Waarom denk ik dat het over de dwarsende rijbaan gaat? Wel, omdat in het eerste lid van art 12.3.1 duidelijk wordt dat men het heeft over een afwijking op de gebruikelijke voorrang vang rechts en je toch niet gaat spreken over voorrang van rechts t.o.v een tegenligger?

Kijk eens naar deze situatie. Je nadert een kruispunt met een voorrangsweg en je stopt om voorrang te verlenen aan een voertuig dat van je linkerkant komt. Een tegenligger was ook gestopt om datzelfde voertuig dat van zijn rechterkant kwam voorrang te verlenen. Jij wil daarna rechtdoor rijden en je tegenligger wil naar (zijn) links afslaan. Mag je tegenligger dan voor jou schieten om links af te slaan? Je zal het ongetwijfeld met me eens zijn dat jij -die rechtdoor wil rijden- voorrang heeft op die tegenligger. Welnu, dit zijn de gevallen die beschreven worden in 12.3.1 a en b. Art 13.2.1 legt in beide gevallen dezelfde verplichting op, nl: "voorrang verlenen aan iedere bestuurder die rijdt op de openbare weg of de rijbaan die hij oprijdt." Je kan niet stellen dat in geval a) de verplichting niet geldt tgo een tegenligger en in geval b) wél.

Dat was misschien wel de bedoeling van de wetgever, maar dan heeft hij het toch stuntelig verwoord, niwaar? :roll:

Kijk... Als de wetgever "een aardeweg afrijden" had opgenomen in de lijst van manoeuvers die worden opgesomd in art. 12.4 dan was er al minder onduidelijkheid.

Wat ook de bedoeling was van de wetgever, één ding is mij duidelijk, hij had het duidelijker kunnen formuleren dan nu het geval is. :D
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Vraag 7177

Bericht door Benny Stinkens »

Er staat dus niet aan elke, maar aan iedere bestuurder. :idea:
De tractor moet aan iedere bestuurder voorrang geven, dus ook aan de tegenligger. :idea:
Niet alleen aan de dwarsrijbaan, dit is interpretatie van uwentwege.
Je nadert een kruispunt met een voorrangsweg en je stopt om voorrang te verlenen aan een voertuig dat van je linkerkant komt. Een tegenligger was ook gestopt om datzelfde voertuig dat van zijn rechterkant kwam voorrang te verlenen.
Beide hebben in dit geval hun voorrangsplicht voldaan n.a.v. de omgekeerde driehoek of het stopbord.
Ze mogen beide hun weg vervolgen en er ontstaat een nieuwe voorrangssituatie (namelijk het kruisen)
Dan moet dus links afslaand voorrang geven aan rechtdoor gaand verkeer.

M.a.w. In het geval van de aardeweg heb je maar 1 voorrangssituatie.
De tractor moet voorrang geven aan iedere bestuurder.

Bij voorrangsborden heb je 2 voorrangssituaties achter elkaar.
1) men moet voorrang geven aan iedere bestuurder (dit telt voor zowel diegene die afslaat, maar ook voor diegene die rechtdoor rijdt) :idea:
Daarna mogen beide verder rijden maar komen in de 2de situatie terecht (het kruisen)
Dat was misschien wel de bedoeling van de wetgever, maar dan heeft hij het toch stuntelig verwoord, niwaar? :roll:

Kijk... Als de wetgever "een aardeweg afrijden" had opgenomen in de lijst van manoeuvers die worden opgesomd in art. 12.4 dan was er al minder onduidelijkheid.

Wat ook de bedoeling was van de wetgever, één ding is mij duidelijk, hij had het duidelijker kunnen formuleren dan nu het geval is. :D
Zoals Inazuma al eerder schreef: je trapt hier een open deur in :wink:
Jammer genoeg is dit niet alleen zo in dit artikel, maar zowat in het hele verkeersreglement. :idea:
Men heeft ooit een vereenvoudigde wetgeving aangekondigd, maar ik vrees dat we beide niet oud genoeg gaan worden om dit nog mee te maken :(
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Plaats reactie