Pagina 1 van 1

Rijbewijs A - Vraag 1832

Geplaatst: 05 jan 2019, 20:43
door EwoudVL
Bij vraag 1832 werd er een foto getoond van een passagier die helemaal achterop de motor, met ruimte tussen de bestuurder zit. De vraag was: Zit de passagier op de juiste wijze achterop deze motorfiets?

Ik heb hierop "Neen" geantwoord, want de passagier moet tegen de bestuurder zitten zodat deze tijdens het remmen geen duw geeft. Maar dit was toch het foutieve antwoord, ben ik hier mis in?

[De extensie png is uitgeschakeld en kan niet langer worden weergegeven.]


Re: Rijbewijs A - Vraag 1832

Geplaatst: 07 jan 2019, 12:04
door Jozef
Wettelijk gezien vindt er geen overtreding plaats, vandaar dat antwoord B juist is.

Maar je moet inderdaad wel erg roekeloos zijn om zo te rijden. Niet alleen bij het remmen ontstaat er een probleem, ook in de bochten zit de passagier niet veilig.

In les 13 - De Passagiers staat een veel betere foto.

Afbeelding

Re: Rijbewijs A - Vraag 1832

Geplaatst: 07 jan 2019, 16:26
door Inazuma
Nagenoeg alle duo's op toermotoren rijden zo, met tussenruimte.
Zadel is er naar gevormd, handvaten aanwezig, en duo leunt tegen topkoffer.

Re: Rijbewijs A - Vraag 1832

Geplaatst: 08 jan 2019, 18:28
door Jozef
Inazuma schreef: 07 jan 2019, 16:26 Nagenoeg alle duo's op toermotoren rijden zo, met tussenruimte.
Zadel is er naar gevormd, handvaten aanwezig, en duo leunt tegen topkoffer.
Albert Einstein schreef:Twee dingen zijn oneindig, het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker.
Uit MOTORRAD (https://www.motorradonline.de/reiseberi ... 87156.html):
  • Dicht zum Fahrer aufrücken, ohne ihn einzuengen (der Schwerpunkt sollte nicht zu weit hinten liegen, die Maschine lässt sich weitaus besser beherrschen, wenn Fahrer und Sozia/Sozius eine Einheit bilden).
  • Sich nicht zurücklehnen. Nach Möglichkeit lieber an der Taille des Fahrers festhalten als an Gepäckträgern oder Haltegriffen.
En de ADAC (https://www.adac.de/reise_freizeit/moto ... ahrer.aspx) schrijft:
Nur wenn der Passagier dem Lenker möglichst nah auf die Pelle rückt und praktisch eine Einheit bildet, kann die Fahrt zum Erlebnis werden. Die Arme umgreifen am besten die Taille des Fahrers, damit beim Beschleunigen und während der Fahrt enger Kontakt besteht.