Bij vraag 1832 werd er een foto getoond van een passagier die helemaal achterop de motor, met ruimte tussen de bestuurder zit. De vraag was: Zit de passagier op de juiste wijze achterop deze motorfiets?
Ik heb hierop "Neen" geantwoord, want de passagier moet tegen de bestuurder zitten zodat deze tijdens het remmen geen duw geeft. Maar dit was toch het foutieve antwoord, ben ik hier mis in?
Rijbewijs A - Vraag 1832
-
- Medewerker
- Berichten: 3992
- Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
- Locatie: Schönau am Königssee (D)
Re: Rijbewijs A - Vraag 1832
Wettelijk gezien vindt er geen overtreding plaats, vandaar dat antwoord B juist is.
Maar je moet inderdaad wel erg roekeloos zijn om zo te rijden. Niet alleen bij het remmen ontstaat er een probleem, ook in de bochten zit de passagier niet veilig.
In les 13 - De Passagiers staat een veel betere foto.
Maar je moet inderdaad wel erg roekeloos zijn om zo te rijden. Niet alleen bij het remmen ontstaat er een probleem, ook in de bochten zit de passagier niet veilig.
In les 13 - De Passagiers staat een veel betere foto.
Re: Rijbewijs A - Vraag 1832
Nagenoeg alle duo's op toermotoren rijden zo, met tussenruimte.
Zadel is er naar gevormd, handvaten aanwezig, en duo leunt tegen topkoffer.
Zadel is er naar gevormd, handvaten aanwezig, en duo leunt tegen topkoffer.
-
- Medewerker
- Berichten: 3992
- Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
- Locatie: Schönau am Königssee (D)
Re: Rijbewijs A - Vraag 1832
Uit MOTORRAD (https://www.motorradonline.de/reiseberi ... 87156.html):Albert Einstein schreef:Twee dingen zijn oneindig, het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker.
En de ADAC (https://www.adac.de/reise_freizeit/moto ... ahrer.aspx) schrijft:
- Dicht zum Fahrer aufrücken, ohne ihn einzuengen (der Schwerpunkt sollte nicht zu weit hinten liegen, die Maschine lässt sich weitaus besser beherrschen, wenn Fahrer und Sozia/Sozius eine Einheit bilden).
- Sich nicht zurücklehnen. Nach Möglichkeit lieber an der Taille des Fahrers festhalten als an Gepäckträgern oder Haltegriffen.
Nur wenn der Passagier dem Lenker möglichst nah auf die Pelle rückt und praktisch eine Einheit bildet, kann die Fahrt zum Erlebnis werden. Die Arme umgreifen am besten die Taille des Fahrers, damit beim Beschleunigen und während der Fahrt enger Kontakt besteht.