Vraag 481

Cecemellius
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 sep 2017, 17:55

Vraag 481

Bericht door Cecemellius »

Afbeelding

Er wordt hier gevraagd wie er voorrang heeft. Ik antwoordde dat de blauwe auto voorrang had, maar het juiste antwoord was dat de bruine auto voorrang had omdat deze op een voorrangsweg rijdt. De afbeelding hier is echter onduidelijk, omdat ik deze interpreteerde als dat beide wegen voorrangswegen waren en dus de voorrang van rechts zou gelden. Je kunt volgens mij wel zeggen dat het in de praktijk nooit zal voorkomen dat twee kruisende wegen allebei voorrangswegen zijn, maar borden kunnen altijd verkeerd geplaatst zijn waardoor dit wel kan. De twee borden duiden natuurlijk twee keer aan dat de verticale weg een voorrangsweg is. Dit kun je in de praktijk duidelijk zien, want een bestuurder die op de verticale weg rijdt, zal dat bord twee keer naar hem toe gericht zien staan, maar op deze afbeelding kan dat niet waardoor er onnodige verwarring ontstaat. Het tweede bord kan best weggelaten worden omdat de vraag hier toch niet over gaat of op een overdreven plek geplaatst worden waardoor het geen verwarring schept, maar er toch duidelijk wordt gemaakt dat hier het voorrangsbord herhaald moet worden voor de bestuurders die via de horizontale weg de verticale weg betreden.
Rafael
Administrator
Berichten: 2636
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Re: Vraag 481

Bericht door Rafael »

Het bord staat daar correct, na elk kruispunt herhaald. Kijk even goed naar de afbeelding, de paal is ook zichtbaar onder het bord, de afbeelding is niet onduidelijk.
Cecemellius
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 sep 2017, 17:55

Re: Vraag 481

Bericht door Cecemellius »

Rafael schreef: 03 sep 2017, 20:24 Het bord staat daar correct, na elk kruispunt herhaald. Kijk even goed naar de afbeelding, de paal is ook zichtbaar onder het bord, de afbeelding is niet onduidelijk.
Ja, ik weet dat het bord er correct staat omdat het na elk kruispunt herhaald moet worden, maar in een tweedimensionale afbeelding kun je dit ook interpreteren als dat het bord bij de andere weg hoort, ook al is dat misschien niet het eerste gedacht van de gemiddelde persoon die de vraag moet beantwoorden. Vragen moeten altijd zo duidelijk mogelijk gesteld worden, alsof je ze in een praktische situatie tegenkomt, want de proef gaat niet over tekeningen goed interpreteren maar wel over verkeerssituaties correct inschatten.
Rafael
Administrator
Berichten: 2636
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Re: Vraag 481

Bericht door Rafael »

Cecemellius schreef: 03 sep 2017, 20:55 Ja, ik weet dat het bord er correct staat omdat het na elk kruispunt herhaald moet worden, maar in een tweedimensionale afbeelding kun je dit ook interpreteren als dat het bord bij de andere weg hoort, ook al is dat misschien niet het eerste gedacht van de gemiddelde persoon die de vraag moet beantwoorden. Vragen moeten altijd zo duidelijk mogelijk gesteld worden, alsof je ze in een praktische situatie tegenkomt, want de proef gaat niet over tekeningen goed interpreteren maar wel over verkeerssituaties correct inschatten.
Je moet de tekening gewoon bekijken, er staat een paal onder het bord getekend. Palen wijzen de onderkant van een bord aan. Moest het bord gericht staan naar de blauwe auto, zou de paal naar rechts getekend zijn.
Cecemellius
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 sep 2017, 17:55

Re: Vraag 481

Bericht door Cecemellius »

Rafael schreef: 03 sep 2017, 20:59 Je moet de tekening gewoon bekijken, er staat een paal onder het bord getekend. Palen wijzen de onderkant van een bord aan. Moest het bord gericht staan naar de blauwe auto, zou de paal naar rechts getekend zijn.
Zo zou ik het inderdaad ook oplossen in een vraag waar er borden op verschillende wegen moeten zijn, maar bij één individuele vraag kan men dat niet weten.
Plaats reactie