Vraag 2360

StevenVDV
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 mar 2016, 22:31

Vraag 2360

Bericht door StevenVDV »

De bestuurder van de grijze auto blijft de rijbaan volgen.
Hoe reageert hij op het kruispunt?

A/ Hij mag de linker richtingsaanwijzer ontsteken.
B/ Hij moet de linker richtingsaanwijzer ontsteken.
C/ Hij mag de richtingsaanwijzer niet ontsteken.

Er wordt in de correctie verwezen naar les 19:
LES 19 - Voorrang en verkeersborden.
De weg waarop hij rijdt, buigt naar links af.

Ik vind in die les echter geen enkele paragraaf die meldt dat je naar links mag pinken op zo'n baan. Ik vind die opmerking enkel bij ronde punten (je mag naar rechts pinken als je een rond punt op rijdt).
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Vraag 2360

Bericht door de rijprof »

Afbeelding
de bestuurder volgt het hoofdtraject (voorrang in de bocht) naar links.
Hij moet in principe niet pinken (mag eventueel).
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Vraag 2360

Bericht door bert.covens »

Wanneer moet men de richtingsaanwijzers gebruiken ?

Artikel 13. Aankondiging van een manoeuvre

Alvorens een manoeuvre of een beweging uit te voeren die een zijdelingse verplaatsing vereist of
een wijziging van richting veroorzaakt, moet de bestuurder zijn voornemen tijdig genoeg kenbaar maken met de richtingsaanwijzers wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm. Deze aanduiding moet ophouden zodra de zijdelingse verplaatsing of de wijziging van richting uitgevoerd is.

Hoewel het vaak toch zo uitgelegd wordt, is er nérgens in de wegcode voorzien dat een onderbord dat het voorrangstracé aanduidt, ineens ook inhoudt dat er niet langer sprake is van een wijziging van richting.
Afbeelding

De hamvraag is dus, of er sprake is van een wijziging van richting of niet .....

Ik kan het op deze kleine foto niet éénduidig zien. Dus ik moet wat voorzichtig blijven. Maar als het een situatie betreft waarbij men van de ene weg, linksafdraaiend een andere weg inrijdt, dan is er m.i. wel degelijk sprake van een wijziging van richting. In dat geval: ja, pinken.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vraag 2360

Bericht door Inazuma »

de rijprof schreef:Hij moet in principe niet pinken (mag eventueel).
Graag lees ik dan de relevante passages uit de wegcode die dat "principe" weergeven ...
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vraag 2360

Bericht door Inazuma »

bert.covens schreef:Hoewel het vaak toch zo uitgelegd wordt, is er nérgens in de wegcode voorzien dat een onderbord dat het voorrangstracé aanduidt, ineens ook inhoudt dat er niet langer sprake is van een wijziging van richting.
Oorspronkelijk wees het onderbord op een afbuigend voorrangstraject op eenzelfde weg.

De huidige gebruikspraktijk, is dat het voorrangstraject niet meer één weg volgt, maar van de éne weg naar een andere afbuigt, wat zonder meer een verandering van richting betekent.

De simpelste oplossing :
rij je rechtdoor : niet pinken
rij je linksaf, links pinken
rij je rechtsaf, rechts pinken

en wat het voorrangstraject doet, is de voorrang bepalen ...
StevenVDV
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 mar 2016, 22:31

Re: Vraag 2360

Bericht door StevenVDV »

Ik wil gerust geloven dat je in deze situatie de pinker mag opzetten ook al sla je niet echt af, ook al vind ik het niet echt logisch (er zijn nog wel punten in de wegcode waar de logica het niet overleefd heeft). Het gaat erom dat dit niet expliciet in de theorie vermeld staat.
Wie de theorie op deze website echt blokt, wordt op die specifieke vraag niet voorbereid, da's het punt van dit topic. Er wordt bij de vraag verwezen naar een les waarin de info onbreekt.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Vraag 2360

Bericht door de rijprof »

Inazuma schreef:Graag lees ik dan de relevante passages uit de wegcode die dat "principe" weergeven ...
Dat is niet juist omschreven in de wegcode, daarom is een beetje gezond verstand nodig om daar in de praktijk mee te handelen.
Er staat ook niet in de Belgische wegcode dat je op een rotonde links mag pinken als je 3/4 of helemaal ronddraait, alhoewel het uit defensief oogpunt soms aan te raden is, net zoals men dat in Nederland doet.

Ik denk dat Bert hier een uitstekend antwoord op gegeven heeft.
Bert schreef:...als het een situatie betreft waarbij men van de ene weg, linksafdraaiend een andere weg inrijdt, dan is er m.i. wel degelijk sprake van een wijziging van richting. In dat geval: ja, pinken.
Bij het afbuigen van een voorrangstracé, net zoals in een bocht op dezelfde weg > moet je niet pinken.
Bij een voorrangstracé waarbij je afslaat van de ene weg naar een andere weg doe je een richtingsverandering > moet je pinken.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie