Examenvraag 2 Stoplichten, welke de meeste tegenliggers?

Gast347
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 jun 2015, 14:43

Examenvraag 2 Stoplichten, welke de meeste tegenliggers?

Bericht door Gast347 »

Hallo!

Ik heb een tijdje terug theorie examen gedaan, en op het tweede deel 2 foutjes te veel gemaakt... beetje jammer dus :(
Maargoed de meeste vragen heb ik terug kunnen zoeken en snap ik nu, alleen eentje kan ik nergens terug vinden.

De vraag was zegmaar zo:

Er stonden twee stoplichten, eentje voor rechtdoor en eentje voor rechstaf.
De vraag erbij was bij welk stoplicht je de meeste tegenliggers kunt verwachten.

Ik weet niet hoe ik dit logisch moet verklaren? bedoelen ze dan dat de rest door rood zou rijden, hoeveel tegenliggers je dan zou krijgen?

HELP! :?: :?:
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Examenvraag 2 Stoplichten, welke de meeste tegenliggers?

Bericht door de rijprof »

Stoplichten staan achteraan op jouw auto die oplichten als je gaat remmen. Wordt ook al eens remlichten genoemd.

Bedoel je verkeerslichten? Welke soort? ronde verkeerslichten of verkeerslichten met pijltjes?

Misschien kun je best nog eens het stukje theorie doornemen over de verkeerslichten.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gast347
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 jun 2015, 14:43

Re: Examenvraag 2 Stoplichten, welke de meeste tegenliggers?

Bericht door Gast347 »

@rijprof

ik heb alle theorie al doorgenomen over de 'verkeerslichten' en stoplichten zijn in mijn ogen niet hetzelfde als remlichten, gezien je 'remt'.

maar goed,

het waren twee groene stoplichten, een met een groene ronde, voor recht door te rijden de ander met pijltje dat naar rechts wees om rechtsaf te gaan..

en de vraag was letterlijk; 'bij welk stoplicht kun je de meeste tegenliggers verwachten?'
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Examenvraag 2 Stoplichten, welke de meeste tegenliggers?

Bericht door Stefan Peeters »

Aangezien een groen licht moeilijk een stoplicht genoemd kan worden vermoed ik dat de vraag wel degelijk was bij welk VERKEERSLICHT je de meeste tegenliggers kan verwachten.

Bij een groen licht mag je immers het licht voorbijrijden, en dan zijn er in dit geval twee mogelijkheden:
- je rijdt voorbij de groene pijl en dan zal je rechtsaf rijden
- je rijdt voorbij het ronde groene licht en dan kan je zowel links als rechtdoor rijden (in principe ook rechts, maar daar dient blijkbaar de groene pijl voor...).

Waar verwacht jij de meeste tegenliggers in dit geval?
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Gast347
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 jun 2015, 14:43

Re: Examenvraag 2 Stoplichten, welke de meeste tegenliggers?

Bericht door Gast347 »

je mag toch nooit aannemen dat je bij het rechtdoor licht naar links mag? wat als er ook een verkeerslicht voor naar links is? daar staat verder geen informatie over in de vraag.

Het was dan ook geen foto van een situatie maar een witte achtergrond met de twee stoplichten met A en B eronder.

Vandaar mijn vraag. Alleen denk ik dat deze vraag dus niet erg vaak in het theorie examen voor komt.

Is er iemand die recent deze vraag in het cbr theorie examen tegen is gekomen?
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Examenvraag 2 Stoplichten, welke de meeste tegenliggers?

Bericht door GRO »

Is er iemand die recent deze vraag in het cbr theorie examen tegen is gekomen?
Beste,
Ik dacht al: "wat een gekke vraag"
Maar nu blijkt dat jij het over het CBR examen hebt.
Je zit op een Belgisch forum, met Belgische wetgeving en Belgische examens.
In Belgie wordt dat niet gevraagd.
Gast347
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 jun 2015, 14:43

Re: Examenvraag 2 Stoplichten, welke de meeste tegenliggers?

Bericht door Gast347 »

oke, ik zag wel dat het een belgisch forum was maar dacht niet dat de examens zo erg verschillend zouden zijn.
bedankt!
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Examenvraag 2 Stoplichten, welke de meeste tegenliggers?

Bericht door de rijprof »

het waren twee groene stoplichten, een met een groene ronde, voor recht door te rijden de ander met pijltje dat naar rechts wees om rechtsaf te gaan..
je mag toch nooit aannemen dat je bij het rechtdoor licht naar links mag? wat als er ook een verkeerslicht voor naar links is? daar staat verder geen informatie over in de vraag.
Hier spreek je jezelf wat tegen.
Eerst zeg je:"twee groene stoplichten". Daarna spreek je over:"het rechtdoor licht" waarbij ik vermoed dat het om een verkeerslicht met pijltjes gaat.

Gaat het over ronde verkeerslichten, over verkeerslichten met pijltje of een combinatie?
Heb je een link naar een foto?

In weze zou die regeling hetzelfde moeten zijn in Nederland als in België.

Een groen rond verkeerslicht mag je voorbij rijden en alle richtingen nemen. Rechtdoor, links of rechts.
Pijltjeslichten hebben dezelfde betekenis (rood, oranje of groen) enkel in de richting die het pijltje aanwijst.

Bij pijltjeslichten heb je in principe geen tegenliggers. Men noemt dit conflictvrije verkeerslichten. Dus als jij een groen pijltje hebt, dan hebben andere bestuurders en voetgangers rood. Je mag dan geen tegenliggers verwachten.

Bij een gewoon rond groen verkeerslicht hebben jouw tegenliggers ook groen. Dus moet je goed opletten als je links wil afslaan want daar kun je wél tegenliggers verwachten.

Bij een combinatie van rond en pijltjes moet je uiteraard met beide rekening houden.

En let op! 1 afzonderlijk groen pijltje naar rechts aan een verkeerslicht dat op (rond) rood staat, betekent dat je het verkeerslicht mag voorbijrijden als je rechts wilt afslaan, op voorwaarde dat je voorrang verleent aan het dwarsverkeer die op dat moment ook groen heeft. Dat kan ook een knipperend oranje pijltje zijn waarbij je heel goed moet uitkijken naar andere weggebruikers van het dwarsend verkeer.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Examenvraag 2 Stoplichten, welke de meeste tegenliggers?

Bericht door Inazuma »

de rijprof schreef:Bij pijltjeslichten heb je in principe geen tegenliggers.
Geen idee of de Nederlandse lichten altijd (verplicht) zo geschakeld zijn, maar :


Er is GEEN ENKELE garantie dat dit in België zo is :!:
Plaats reactie