Ik zal het nog maar eens herhalen :
Er is nergens in de wegcode een uitzondering voorzien op artikel 13 of 19 omdat men een voorrangstraject volgt.
Er is nergens in de wegcode bepaald dat het volgen van een voorrangstraject betekent dat men geen richtingsverandering uitvoert.
De vraag die overblijft is dan of men al dan niet een verandering van richting uitvoert.
Het afbuigend voorrangstraject was oorspronkelijk bedoeld om het onduidelijke verloop van een voorrangsweg aan te duiden.
TTZ : het verloop van één en dezelfde weg waarop men dan voorrang heeft.
Het volgen van éénzelfde weg wordt normaal gesproken niet geassocieerd met een richtingsverandering.
Maar klopt dat wel ?
Laat mij dat even illustreren met een fijntjes gekozen praktijkvoorbeeldje :
https://goo.gl/maps/v6XWg
Je wil hier links of rechts afslaan.
Ga je die richtingsverandering aangeven
Moet je die wijziging van richting aangeven
(En wat met Artikel 19.4
hier )
Het afbuigend voorrangstraject wordt tegenwoordig echter merendeels oneigenlijk gebruikt om een afwijkend voorrangstracé aan te geven, dat helemaal niet het traject van één weg is.
TTZ: het voorrangstraject loopt op het kruispunt van de éne weg, naar een andere weg
Dit is zonder meer een richtingsverandering, van de éne naar de andere weg - ook al volgt men daarbij een oneigenlijk aangeduid voorrangstraject.
Probleempunt daarbij is dat de wegcode nergens duidelijk bepaalt wat een richting of een richtingsverandering is, en het begrip richting in minstens 3 verschillende betekenissen gebruikt
(Als de wiskundige "richting", als de wiskundige "zin" van eenzelfde richting, en als geografische richting.)
Dat het volgen van de geografische richting geen vrijstelling betekent van de verplichting een richtingsverandering aan te geven, is voor iedereen duidelijk.
Niemand weet welke geografische richting een andere bestuurder uit wil.
Het veranderen van de "zin" van een richting, heet keren, en is een maneuver
aan te geven.
Blijft het veranderen van de (wiskundige / kompas) richting waarin men rijdt ...
In die optiek zou er dan ook gepinkt moeten worden in een bocht zonder kruisende wegen ...
Misschoen moet men toch de wegcode eens wat vereenvoudigen, en verduidelijken ...
Artikel 19 heeft het over "afslaan" als :
19.1. De bestuurder die naar rechts of naar links wil afslaan om de [gevolgde]
rijbaan te verlaten
Daar kan je nog stellen dat het volgen van éénzelfde weg - de oorspronkelijke betekenis van het voorrangstraject dus - betekent dat je de [tot dusver gevolgde] rijbaan niet verlaat, en geen richtingsverandering volgens Art 19 uitvoert.
Maar Artikel 13 heeft het dan weer over
[...) een beweging uit te voeren die [...] een wijziging van richting veroorzaakt,
Wat die "beweging" kan zijn, is nergens beperkt ...
Wat die "richting" is, is nergens bepaald ...
Dat kan dus perfect een wijziging van (wiskundige/kompas) richting op een kruispunt zijn ... desnoods op een voorrangstraject.
En nog maar eens opmerken dat precies het afwijken van de gebruikelijke praktijk (links pinken om linksaf te rijden, rechts pinken om rechtsaf te rijden, en niet pinken om ongeveer rechtdoor te rijden ) op dergelijke plaatsen het meeste gevaar en verwarring veroorzaakt .
De Duitse regeling is dan ook simpel : ga je naar rechts (links), dan pink je naar rechts (links).
Ongeacht wat het voorrangstraject doet ...