Proefexamen B, reeks P vraag 25

Luna
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 jan 2012, 16:12

Proefexamen B, reeks P vraag 25

Bericht door Luna »

Spannend, vrijdag mijn theorie-examen gaan doen!

Nu hadden mijn moeder en ik een kleine discussie nalv een fout die ik in een examenvraag gemaakt had...

Afbeelding

Ik dacht: het is buiten de bebouwde kom, er staan geen verkeersborden die een andere snelheid opleggen, geen middenberm (voor zover ik kan zien), dus de standaard snelheid is 90km/u, dus de afstand om te bewaren is 70m (ongeveer). Toch is dat hier fout (en zelfs geen optie), dus het kan niet anders dan dat de maximale snelheid op de baan in de afbeelding 70km/u is wat inderdaad overeenkomt met een afstand van 45m.

Maar ik snap niet waarom het hier 70km/u is. Eigenlijk een tweeledige vraag dus... Waarom is het hier 70km/u ipv 90km/u (of waarom is de afstand zo kort?)

En kan iemand de discussie tussen mijn moeder en mij uitklaren? Zij beweert dat standaard de snelheid op "gewestwegen" en tussen wegen buiten de bebouwde kom tussen steden en dorpen 70km/u is, en ik zeg dat het standaard (dus zonder verkeersborden of 'speciale gevallen' zoals een middenberm of voortvloeiend uit de aard van het voertuig) 90km/u is (zoals op de afbeelding onderaan).

Afbeelding
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Proefexamen B, reeks P vraag 25

Bericht door bert.covens »

We zitten buiten de bebouwde kom. Er staan geen snelheidsborden. En we rijden duidelijk niet op een autosnelweg, en evenmin op een weg met vier rijstrokken, 2 in elke rijrichting en rijrichtingen gescheiden door een middenberm. De maximum snelheid hier op de examenvraag is dus idd 90 km/u Er is geen enkele regel die 70 km/u, oplegt als maximum toegelaten snelheid. Dat kan enkel via verkeersborden. Wat dat betreft, heb jij het alvast bij het rechte eind.

De volgafstand is je snelheid gedeeld door 2. 90 : 2 = 45 meter.

Ik vermoed dat je de stopafstand en volgafstand met elkaar verwart. De stopafstand, is de afstand die je ongeveer nodig hebt om je auto te stoppen. Terwijl de volgafstand de afstand is die je best tussen jou en de auto voor je laat (uit veiligheidsoverwegingen).
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Luna
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 jan 2012, 16:12

Re: Proefexamen B, reeks P vraag 25

Bericht door Luna »

Oooooh je hebt gelijk! Ik heb inderdaad die twee met elkaar verward. Goed, daar nog even op focussen dan!

En dan mag mijn moeder mij trakteren. ;)

Dankjewel!
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Proefexamen B, reeks P vraag 25

Bericht door Inazuma »

Altijd de vragen goed lezen, en lezen wat er staat, niet wat je misschien denkt dat er staat ;)
soundtuner
Berichten: 22
Lid geworden op: 27 jan 2012, 11:27

Re: Proefexamen B, reeks P vraag 25

Bericht door soundtuner »

Inazuma schreef:Altijd de vragen goed lezen, en lezen wat er staat, niet wat je misschien denkt dat er staat ;)
indd de vraagstelling of de manier van vragen herkennen is al het halve werk om je theorie te behalen :D

altijd goed plaatje kijken en zeer goed de vraag lezen want ze zijn geniepig met de vragen :D vroeger al 2x gezakt voor de brommer theorie omdat ik de vragen ook elke keer verkeerd interpeteerde :roll:
Plaats reactie