brommer A klasse rijd 45 hm/h

LennertDK
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 aug 2011, 11:48

brommer A klasse rijd 45 hm/h

Bericht door LennertDK »

beste,

weet ook niet zo goed waar ik het kwijt moet.
mijn brommer A klasse kan 45km/h en heb dus een vraag of er een mogelijkheid is om om te zetten naar B klasse?
nu wat ik me ook afvroeg, als ik met deze blijf rijden en toch men rijbewijs voor B klasse ga doen,... zou dan als ze me pakken een lichtere boete krijgen? dan is alleen men brommer toch verkeerd ingeschreven?! of hoe moet ik het zien?

kenners, hoe zien jullie het?
mvg
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: brommer A klasse rijd 45 hm/h

Bericht door bert.covens »

Een bromfiets klasse A, is een bromfiets die niet sneller kan rijden dan 25 km/u. Zodra hij sneller kàn rijden dan 25 km/u, wordt 't al een klasse B voor de wegcode. Maakt dus niet uit, hoeveel je er effectief mee rijdt. Maw: een bromfiets die ingeschreven is als een bromfiets klasse A, maar die desondanks toch 45 km/u kàn halen, voldoet niet aan het technisch reglement. Daar staan -terecht- behoorlijk fikse straffen op:

Artikel 4

§1. Overtreding van deze wet en van de besluiten die betrekking hebben op de technische eisen betreffende de voertuigen voor vervoer te land, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren, wordt gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot drie maanden en met geldboete van tien frank tot tienduizend frank of met een van die straffen alleen, onverminderd de vergoeding van de schade indien daartoe grond bestaat.


De franken worden euro's, en moeten nog vermenigvuldigd worden met 5,5 om de opdeciemen in rekening te brengen.
Dat betekent dus: (schrik niet) 55 tot 55.000 euro mogelijke boete.

Het gaat beslist niet simpel worden om je bromfiets te laten herinschrijven naar een klasse B. Daarvoor heb je al de toelating nodig van de constructeur of diens gemachtigde. En die verkoopt jou natuurlijk liever een nieuwe.

Bovendien. Al ik je goed begrijp, dan heb je (nog) geen rijbewijs. Voor een bromfiets klasse B, is dat nochtans wel degelijk vereist. (Je bromfiets kan 45 km/u halen, vandaar klasse B ipv klasse A). Dus als men je zou controleren, dan zou je, naast de sancties wegens inbreuk op het technisch reglement, ook nog 's bestraft worden met:

Artikel 30

§ 1. Met geldboete van 200 euro tot 2 000 euro, wordt gestraft hij die :

1° een motorvoertuig bestuurt zonder houder te zijn van het rijbewijs vereist voor het besturen van dit voertuig, of van het als zodanig geldend bewijs;


Dat wordt 1100 tot 11.000 euro boete bij veroordeling, plus 137,5 euro daarbovenop .

Reden:

Bij een veroordeling tot een boete vanaf 26 euro (143 euro met opdeciemen), komt er ook een verplichte bijdrage van 137,5 euro bij voor het zgn. slachtofferfonds.

En, we wensen uiteraard niemand een ongeval toe. Maar àls je een ongeval zou krijgen, heb je gegarandeerd ook nog 's dikke vodden met je verzekeraar.

Enfin, een verwittigd man is er 2 waard......
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: brommer A klasse rijd 45 hm/h

Bericht door de rijprof »

Best een rijbewijs bromfiets klasse B behalen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: brommer A klasse rijd 45 hm/h

Bericht door GRO »

Als een bromfiets klasse A op een horizontale weg sneller rijdt dan 25 km/uur, dan is dat een opgedreven bromfiets.

Zie uitleg onderaan deze pagina

http://www.gratisrijbewijsonline.be/rij ... 3deel5.htm
LennertDK
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 aug 2011, 11:48

Re: brommer A klasse rijd 45 hm/h

Bericht door LennertDK »

merci voor de reacties
Plaats reactie