Inhalen met vrachtwagen

curieuzeneus
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 aug 2010, 17:30

Inhalen met vrachtwagen

Bericht door curieuzeneus »

Op het theorie-examen rijbewijs C:

Autosnelweg met 4 vakken (1..4). Bord F15 erboven dat aangeeft dat 2 meest linkse stroken (1..2) naar A gaan en 2 meest rechtse stroken (3..4) naar B. De vraag: mag de vrachtwagen de meest linkse strook (1) gebruiken om naar A te gaan (hoewel hij in principe met strook nummer 2 daar ook geraakt) ?
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Inhalen met vrachtwagen

Bericht door Inazuma »

Ja.

21.3. Wanneer de rijbaan van een autosnelweg drie of meer rijstroken in de gevolgde rijrichting omvat, mogen de autobussen, autocars en andere voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 3,5 ton niet op een andere rijstrook dan een van de twee rechts gelegen rijstroken van de rijbaan rijden, behalve om de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 op te volgen.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Inhalen met vrachtwagen

Bericht door Stefan Peeters »

Het mag inderdaad, maar verlies dit niet uit het oog:
9.3.1. Elke bestuurder die de rijbaan volgt moet zo dicht mogelijk bij de rechterrand van die rijbaan blijven, behalve op pleinen of om de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 op te volgen.
De bestuurder die de aanwijzingen van de verkeersborden F 13 en F 15 heeft opgevolgd moet zijn plaats rechts opnieuw innemen zodra de omstandigheden het toelaten.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Inhalen met vrachtwagen

Bericht door de rijprof »

Jouw vraag is of je de meest linkse rijstrook (1) mag kiezen van die 2 rijstroken die naar A gaan?
Theoretisch mag dat, in de praktijk kies je normaal de meest rechtse rijstrook (2) wanneer je niet inhaalt of wanneer er geen uitzonderlijk druk verkeer is.
Je hebt niet echt een reden om helemaal links te rijden en het laat toe dat snellere auto's je links kunnen inhalen, alhoewel rechts voorbijrijden (wordt niet als inhalen aanzien) met deze F15 borden uitzonderlijk niet verboden is en links rijden daar ook mag.

Je mag op de meest linkse rijstrook rijden maar het voelt wat raar aan omdat we gewoon zijn om zoveel mogelijk rechts te rijden.

Als je de meest linkse rijstrook (1) hebt genomen, die aan jouw richting beantwoordt (F15), moet je, zodra het kan, jouw plaats rechts terug innemen.
Dus neem je best van het begin de meest rechtse rijstrook (2) bij keuze van richting.
wegcode schreef:9.3.1. Elke bestuurder die de rijbaan volgt moet zo dicht mogelijk bij de rechterrand van die rijbaan blijven, behalve op pleinen of om de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 op te volgen.

De bestuurder die de aanwijzingen van de verkeersborden F 13 en F 15 heeft opgevolgd moet zijn plaats rechts opnieuw innemen zodra de omstandigheden het toelaten.
Afbeelding F13
Afbeelding F15
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
curieuzeneus
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 aug 2010, 17:30

Re: Inhalen met vrachtwagen

Bericht door curieuzeneus »

Ik begrijp zeer goed dat men (met gezond verstand ingeschakeld) rijstrook (2) moet nemen en op (1) rijden gewoon vraagt om problemen. Ik zou het alleszins niet proberen tijdens het praktijkexamen.

Ik vermoed dat het theoretische geval zich enkel voordoet tijdens filerijden.

Maar dé vraag is natuurlijk wat je hierop nu moet antwoorden op het theorie-examen... Ik denk dus nu: ja.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Inhalen met vrachtwagen

Bericht door de rijprof »

Zoals ik in mijn vorig bericht schreef:"Theoretisch mag dat".
In de praktijk ook, maar eerder af te raden.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Vertigo
Berichten: 87
Lid geworden op: 22 dec 2010, 14:49

Re: Inhalen met vrachtwagen

Bericht door Vertigo »

Niet zeker van , je hebt ook nog volgende tekst :

art.17.2.7 :
Het links inhalen van een gespan, van een tweewielig motorvoertuig of van een voertuig met meer dan twee wielen is verboden
Buiten bebouwde kom (wat een autosnelweg vrijwel altijd is, of altijd), op de openbare wegen waarvan de rijbaan twee rijstroken in de gevolgde richting omvat (2 richting A, en 2 richting B kun je dat interpreteren), voor bestuurders van voertuigen en slepen gebruikt voor het vervoer van zaken met een MTM van meer dan 3.5 Ton.

Kun je dus interpreteren dat je niet uiterst links mag rijden (waar je in principe enkel mag rijden om in te halen of bij grote verkeersdrukte), en dus de rijstrook rechts ervan moet gebruiken, het meest rechts gelegen in de te volgen rijrichting...
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Inhalen met vrachtwagen

Bericht door bert.covens »

Vertigo schreef:Niet zeker van , je hebt ook nog volgende tekst :

art.17.2.7 :
Het links inhalen van een gespan, van een tweewielig motorvoertuig of van een voertuig met meer dan twee wielen is verboden
Buiten bebouwde kom (wat een autosnelweg vrijwel altijd is, of altijd), op de openbare wegen waarvan de rijbaan twee rijstroken in de gevolgde richting omvat (2 richting A, en 2 richting B kun je dat interpreteren), voor bestuurders van voertuigen en slepen gebruikt voor het vervoer van zaken met een MTM van meer dan 3.5 Ton.

Kun je dus interpreteren dat je niet uiterst links mag rijden (waar je in principe enkel mag rijden om in te halen of bij grote verkeersdrukte), en dus de rijstrook rechts ervan moet gebruiken, het meest rechts gelegen in de te volgen rijrichting...

Herlees de antwoorden nog eens rustig.

Het wetsartikel dat je citeert, is correct. Maar zodra je die borden opvolgt, is er van inhalen geen sprake meer.

Afbeelding F13


Afbeelding F15

Aangezien er daar van inhalen geen sprake is, is artikel 17.2.7 dus ook niet van toepassing.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Vertigo
Berichten: 87
Lid geworden op: 22 dec 2010, 14:49

Re: Inhalen met vrachtwagen

Bericht door Vertigo »

Dan zou deze wet toch verfijnd mogen worden... (nog één)
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Inhalen met vrachtwagen

Bericht door bert.covens »

Artikel 17.2.7 handelt over een inhaalverbod.

De wegcode bepaalt nadrukkelijk dat er bij het opvolgen van een F13, of een F15 geen sprake is van inhalen. Bijgevolg zondigt men dus ook niet tegen artikel 17.2.7. Want je haalt niet in (hoe raar dit ook moge klinken), en dus negeer je ook geen inhaalverbod.

Wat bedoel je precies met die verfijning?
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Vertigo
Berichten: 87
Lid geworden op: 22 dec 2010, 14:49

Re: Inhalen met vrachtwagen

Bericht door Vertigo »

omdat het hier een combinatie is : F13 of F15 : ja,
maar ook 2 rijstroken in de te volgen richting aangegeven door F13 of F15.

Misschien maakt het ook wel uit of er onder 1 rijrichting aangegeven door F15 1 pijl naar onder gericht staat voor de 2 rijstroken, of twee pijlen.?
Of dat zouden ze ervan kunnen maken...
Niet dat iemand dat verschil zou merken, behalve een paar nitwits zoals wij :)
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Inhalen met vrachtwagen

Bericht door bert.covens »

Vertigo schreef:omdat het hier een combinatie is : F13 of F15 : ja,
maar ook 2 rijstroken in de te volgen richting aangegeven door F13 of F15.
Bij artikel 16.2 hanteert men inderdaad het voegwoordje "EN". Daar maak ik me soms de bedenking bij dat ik zo uit het hoofd geen enkele plek ken waar ik zowel een F13 als een F15 tesamen tegenkom. Maar soit.
Vertigo schreef: Misschien maakt het ook wel uit of er onder 1 rijrichting aangegeven door F15 1 pijl naar onder gericht staat voor de 2 rijstroken, of twee pijlen.?
Of dat zouden ze ervan kunnen maken...
Het aantal pijlen hoort overeen te komen met het aantal rijstroken.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Plaats reactie