Mijn drie lastige vragen...

TomLogghe
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 mar 2010, 08:19

Mijn drie lastige vragen...

Bericht door TomLogghe »

Helaas niet geslaagd op het officiële examen.

Heb nochtans alle teksten én testen van rijschoolboek, groene boekje en deze web-site gedaan.
Ondertussen ben ik de 1.200 test vragen ver overschreden. Haal in test mode altijd 45+.

Drie vragen blijven hangen van op het examen…

1. Mag ik links voorbijsteken met een bord max. 80 zichtbaar.
Antwoord was ‘ja’ en blijkbaar niet ‘ja, maar niet 80/u niet overschrijden’
Enkel dat 80-bord heb ik gezien, maar aangezien veel mensen een onderbord hebben gezien in onderstaande threads:
viewtopic.php?f=7&t=11430
viewtopic.php?f=11&t=8236
Eerst zo zeker en dan begin ik zelf al te twijfelen…

2. Luchtfoto van rijbaan met 2x2 gemarkeerde rijstroken en duidelijke middenberm: Maximaal 90 blijkbaar en niet 120.
Geen enkel bord was zichtbaar.

3. Foto van wagen die op een ‘makadam’-weg een naderend T-kruispunt links wil afslagen, geen borden te zien.
Ik begeef mij op de rijbaan uiterst links, midden of uiterst rechts.
Antwoord was blijkbaar uiterst links. Vreemd, want dat is het rijvak voor de tegenliggers.
Of slaag die vraag dan op je positie op het kruispunt, want dan is de vraag onduidelijk, IMHO.

Zo had ik in totaal drie vragen en heb steeds “midden” geantwoord, zoals in minstens 1 “boekske” staat.
Er staat wel dat je links moet rijden om achterliggers rechts te laten inhalen…

Merci!
Tom i.o.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Mijn drie lastige vragen...

Bericht door Inazuma »

TomLogghe schreef: 2. Luchtfoto van rijbaan met 2x2 gemarkeerde rijstroken en duidelijke middenberm: Maximaal 90 blijkbaar en niet 120.
Geen enkel bord was zichtbaar.
Zoals je het aanhaalt, mag er op dergelijke weg 120 km/u gereden worden.
Waarschijnlijk ook daar iets over het hoofd gezien ?
3. Foto van wagen die op een ‘makadam’-weg een naderend T-kruispunt links wil afslagen, geen borden te zien.
Ik begeef mij op de rijbaan uiterst links, midden of uiterst rechts.
Antwoord was blijkbaar uiterst links. Vreemd, want dat is het rijvak voor de tegenliggers.
Voor het links afslaan, begeef je je op een eenrichtingsrijbaan helemaal naar links ; op een rijbaan met tweerichtingsverkeer zo ver mogelijk naar links zonder daarbij de tegenliggers te hinderen.

:!: Ook op een tweerichtingsrijbaan, mag je voor het links afslaan helemaal links gaan rijden als je daarbij de tegenliggers niet hindert. Het volstaat daar echter - volgens rechtspraak ten gronde - al om je naar de middellijn van de rijbaan te begeven voor het links afslaan. :!:
Of slaag die vraag dan op je positie op het kruispunt, want dan is de vraag onduidelijk, IMHO.
Voor en op het kruispunt.
Je moet je bij een richtingsverandering naar links reeds vooraf naar links beginnen begeven.

Kijken of je veilig naar links kan en kan vertragen (achterliggers).
Pinken.
Naar links (of midden v/d rijbaan) begeven / afremmen.
Afslaan.
TomLogghe
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 mar 2010, 08:19

Re: Mijn drie lastige vragen...

Bericht door TomLogghe »

Inazuma,

Merci om het nog eens duidelijk uit te leggen. Erg geapprecieerd.

Ben vandaag terug geweest en ben met glans geslaagd.

Nu de volgende stap!

Cheers,
Tom.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Mijn drie lastige vragen...

Bericht door Inazuma »

Proficiat, en succes met de praktijk :!:
Plaats reactie