Vragen voor Rijbewijs A

Wouter V.
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 dec 2009, 14:13

Vragen voor Rijbewijs A

Bericht door Wouter V. »

1. In respons op de vraag i.v.m. het triple inhalen van een motor die een auto inhaalt:

De foto op het examen laat inderdaad een volle witte lijn zien links van de in te halen motor, edoch de ruimte lijkt me voldoende groot om de motor binnen het rijvak in te halen;

desalniettemin, het inhaalmanoeuvre is NIET toegelaten


2. "Een knipperend oranjegeel licht, verandert dit de voorrangsregels": Antwoordde ik positief, omdat er een knipperend oranje licht werd weergegeven op verkeerslichten met ook een groen en rood licht: ik meende daardoor dat de lichten defect waren of niet werkten, waardoor de voorrang nu bepaald werd door de gewone voorrangsregels (van rechts enz.) ipv geleid door de normale verkeerslichten.

FOUT: blijkbaar was dit te ver gezocht van mij, want eigenlijk bedoelden ze de situatie zoals bij een alleenstaand oranjegeel knipperlicht...

3. Fout geantwoord op een vraag "weet de centrale bij een oproep van een wegtelefoon in een tunnel, waar je je bevindt?". (eigen kennis bleef hier in gebreke)

4. Fout ivm betekenis blauw bord met daarin een gevarendriehoek (met daarin een fietser); boven dit bord een grote pijl naar rechts.

5. Fout ivm stopafstand: je rijdt 90km/h op een droog wegdek, bedraagt je stopafstand 30/60/90m?
Hier toch wel wat verontwaardigd; ik meende dat dit (remafstand) 9 x 9 = 81m + enige meters reactiesnelheid >> ca. 100m uitkwam.

Neen, dit bleek 60m.

6. Fout ivm vluchtheuvel: ik meende dat, indien er geen bord staat, de snelheid naar eigen visie mocht worden aangepast (maar niet boven de toegelaten snelheid op het normale wegdek), dus 50km/h.

Fout: dit bleek ook zonder bord 30km/h

7. Bij een nat wegdek: langzaam en geleidelijk remmen, niet pompen (mijn keuze) of bruusk remmen.

Achtste fout ben ik vergeten. Een totaal van 42/50 laat mij slagen, maar ik ben niet supertevreden. Deels zijn mijn fouten te wijten aan een gebrek aan kennis, enigen ook door onduidelijkheid bij de interpretatie van de (beeld)vragen.
"Staan buiten een zone 30 en buiten een kruispunt geen verkeersborden bij een verhoging, dan geldt daar geen snelheidsbeperking van 30km/uur."
maar ik beschuldig gratisrijbewijsonline.be niet, want er staat hier wel:
"TIP EXAMEN !!!!
Zie je tijdens het GOCA-examen geen verkeersborden op de foto staan (zoals op de linkse foto hierboven), maar wordt in de vraag wel gesproken over 'VERHOOGDE INRICHTING', ga er dan van uit dat de verkeersborden net buiten beeld staan en dat het een echte verhoogde inrichting is."
Het proefexamen is een echte aanrader. Heel veel vragen komen terug. Waarvoor heel veel dank.

W.V.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Vragen voor Rijbewijs A

Bericht door bert.covens »

aan alle kandidaten ivm die verhoogde inrichting

Als men je op je theoretisch examen een verhoogde inrichting toont, ga er dan maar van uit dat die correct gesignaleerd is. (dus: max 30 per uur, niet parkeren/niet stilstaan, niet links inhalen)

Het klopt overigens wel dat er nogal wat van die dingen onjuist gesignaleerd worden. Net zoals de wegbeheerders wel meer flagrante fouten maken tegen de wegcode. Maar op je theoretisch examen hoef je (mijns inziens) heus niet te bewijzen dat je weet dat de wegbeheerder nog wel eens steken durft te laten vallen.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
BASsie
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 jun 2010, 13:20

Re: Vragen voor Rijbewijs A

Bericht door BASsie »

Wouter V. schreef: 2. "Een knipperend oranjegeel licht, verandert dit de voorrangsregels": Antwoordde ik positief, omdat er een knipperend oranje licht werd weergegeven op verkeerslichten met ook een groen en rood licht: ik meende daardoor dat de lichten defect waren of niet werkten, waardoor de voorrang nu bepaald werd door de gewone voorrangsregels (van rechts enz.) ipv geleid door de normale verkeerslichten.

FOUT: blijkbaar was dit te ver gezocht van mij, want eigenlijk bedoelden ze de situatie zoals bij een alleenstaand oranjegeel knipperlicht...

3. Fout geantwoord op een vraag "weet de centrale bij een oproep van een wegtelefoon in een tunnel, waar je je bevindt?". (eigen kennis bleef hier in gebreke)

4. Fout ivm betekenis blauw bord met daarin een gevarendriehoek (met daarin een fietser); boven dit bord een grote pijl naar rechts.

5. Fout ivm stopafstand: je rijdt 90km/h op een droog wegdek, bedraagt je stopafstand 30/60/90m?
Hier toch wel wat verontwaardigd; ik meende dat dit (remafstand) 9 x 9 = 81m + enige meters reactiesnelheid >> ca. 100m uitkwam.

Neen, dit bleek 60m.

6. Fout ivm vluchtheuvel: ik meende dat, indien er geen bord staat, de snelheid naar eigen visie mocht worden aangepast (maar niet boven de toegelaten snelheid op het normale wegdek), dus 50km/h.

Fout: dit bleek ook zonder bord 30km/h

7. Bij een nat wegdek: langzaam en geleidelijk remmen, niet pompen (mijn keuze) of bruusk remmen.

Ik kan er inkomen dat je er niet zo tevreden over bent, maar uiteindelijk is je praktisch inzicht in het verkeer en voorzichtig rijden belangrijker dan de theorie he :-)

Even nog wat randinfo:

2. Is een vraag hier bij de proefexamens: Oranje knipperlicht wil zeggen: opgepast, gevaar, voorzichtig zijn

3. Ja dat weten ze dus :-) Had dit vraag ook, ik wist het, maar ben die info hier op de site indd nergens tegen gekomen

4. Key element is de witte driehoek met rode rand en de fiets erin: die borden willen zeggen "opgepast, gevaar!". Het blauwe en de pijl duiden erop dat dit van toepassing is op de bestuurders die naar rechts afslaan

5. Formule voor de stopafstand is wel ingewikkelder dan dat:
- Reactietijd : 30% van je snelheid, dus bij 100km/u == 30m
- Remweg : (snelheid/10)² / 2, voor 100km/u == 100/10 * 10 / 2 = 50
- totale stopafstand = 30 + 50 == 80m
==> Reken dit niet uit op een examen, gaat toch niet. Leer het gewoon ongeveer vanbuiten voor de meeste snelheden:
(onder de 70 ongeveer de helft van de snelheid, erboven +/- 2/3 van je snelheid)

Code: Selecteer alles

Snelheid   Droog  Nat (x 1.5)
20 km/u      8 m         9 m
30 km/u   13.5 m     15.75 m
50 km/u   27.5 m     33.75 m
70 km/u   45.5 m     57.75 m
90 km/u   67.5 m     87.75 m
100 km/u    80 m       105 m
120 km/u   108 m       144 m
6. Ik dacht altijd dat je op een verhoogde inrichting ALTIJD maar max 30km/u mag rijden en NIET voorbijsteken...
Als je je hieraan houdt op een examen zit je meestal wel juist denk ik

7. Met een motor altijd geleidelijk aan remmen: Als je begint te remmen verplaats je het gewicht naar voor, wordt er harder op je voorwiel geduwd, vergroot het contact met de weg en kan je dus harder gaan remmen. Vandaar altijd geleidelijk aan remmen, zeker bij slecht weer.

Fwala, hopelijk nuttige info voor velen :-)

Greetings
Steven


[edit]
Vraag 6: 'vluchtheuvel' gecorrigeerd naar 'verhoogde inrichting'
[/edit]
Laatst gewijzigd door BASsie op 22 jun 2010, 14:01, 1 keer totaal gewijzigd.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Vragen voor Rijbewijs A

Bericht door bert.covens »

BASsie schreef:
Wouter V. schreef: 6. Ik dacht altijd dat je op een vluchtheuvel ALTIJD maar max 30km/u mag rijden en NIET voorbijsteken...
Als je je hieraan houdt op een examen zit je meestal wel juist denk ik
1) Een vluchtheuvel is géén verhoogde inrichting! Een vluchtheuvel ziet eruit als een stukje verhoogd trottoir, waar reizigers in alle comfort
kunnen wachten op hun tram/bus, of omgekeerd: in alle veiligheid kunnen afstappen, om nadien de rijbaan over te steken richting trottoir.
Meestal beschermd door iets van hekwerk.

2) De verhoogde inrichtingen op je theorie-examen zijn correct gesignaleerd. En op je praktijkexamen zal NIEMAND 't je kwalijk
nemen dat je je houdt aan de desbestreffende beperkingen. (ook al is dat ding in werkelijkheid fout gesignaleerd).

3) Stilstaan en parkeren zijn verboden. Er geldt een maximumsnelheid van 30 km/u. En je mag niks of niemand links inhalen (zelfs
geen fietser!). Maar.... rechts inhalen wanneer beide voorwaarden daartoe vervuld zijn, is wél toegelaten.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
BASsie
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 jun 2010, 13:20

Re: Vragen voor Rijbewijs A

Bericht door BASsie »

bert.covens schreef:1) Een vluchtheuvel is géén verhoogde inrichting! Een vluchtheuvel ziet eruit als een stukje verhoogd trottoir, waar reizigers in alle comfort kunnen wachten op hun tram/bus, of omgekeerd: in alle veiligheid kunnen afstappen, om nadien de rijbaan over te steken richting trottoir.
Meestal beschermd door iets van hekwerk.
Oei, ik bedoelde dus wel degelijk een verhoogde inrichting. Ik zal mijn post aanpassen (als dit nu nog gaat)
Thx for pointing that out ! :-)

S
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vragen voor Rijbewijs A

Bericht door Inazuma »

Wouter V. schreef:1. In respons op de vraag i.v.m. het triple inhalen van een motor die een auto inhaalt:

De foto op het examen laat inderdaad een volle witte lijn zien links van de in te halen motor, edoch de ruimte lijkt me voldoende groot om de motor binnen het rijvak in te halen;

desalniettemin, het inhaalmanoeuvre is NIET toegelaten
Dat is toch normaal, al is de formulering verwarrend :

17.2. Het links inhalen van een gespan, van een tweewielig motorvoertuig of van een voertuig met meer dan twee wielen is verboden:

wanneer de in te halen bestuurder zelf een ander voertuig dan een fiets, een tweewielige bromfiets of een tweewielige motorfiets inhaalt, behalve wanneer de rijbaan drie of meer rijstroken heeft die bestemd zijn voor het verkeer in de gevolgde rijrichting;


De in te halen bestuurder - de motorrijder - haalt immers zelf een auto in.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vragen voor Rijbewijs A

Bericht door Inazuma »

Wouter V. schreef: 2. "Een knipperend oranjegeel licht, verandert dit de voorrangsregels": Antwoordde ik positief, omdat er een knipperend oranje licht werd weergegeven op verkeerslichten met ook een groen en rood licht: ik meende daardoor dat de lichten defect waren of niet werkten, waardoor de voorrang nu bepaald werd door de gewone voorrangsregels (van rechts enz.) ipv geleid door de normale verkeerslichten.

FOUT: blijkbaar was dit te ver gezocht van mij, want eigenlijk bedoelden ze de situatie zoals bij een alleenstaand oranjegeel knipperlicht...
Een knipperend oranje licht is altijd een verkeersknipperlicht.
Zelfs als het een niet-werkend driekleurig verkeerslicht is.
De situatie is steeds dezelfde:
Een verkeersknipperlicht wijzigt de voorrangsregeling opgelegd door verkeersborden of verkeersregels niet.

Artikel 64: Verkeersknipperlichten
64.1. Een oranjegeel knipperlicht betekent dat het verkeerslicht met dubbele voorzichtigheid mag voorbij gereden worden; het wijzigt de voorrangsregeling niet.

Het kan zijn :

1° een alleen geplaatst licht of twee lichten die beurtelings branden;
het oranjegeel licht van het driekleurig systeem wanneer het geheel van dit systeem niet in werking is;
3° in speciale gevallen een licht dat in het driekleurig systeem in de plaats van het groene licht brandt.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vragen voor Rijbewijs A

Bericht door Inazuma »

Wouter V. schreef: 6. Fout ivm vluchtheuvel: ik meende dat, indien er geen bord staat, de snelheid naar eigen visie mocht worden aangepast (maar niet boven de toegelaten snelheid op het normale wegdek), dus 50km/h.

Fout: dit bleek ook zonder bord 30km/h
Op het examen mag je er van uitgaan dat de nodige borden er allemaal staan, zelfs al zie je ze niet op de foto.
De verkeersdrempel kan ook in een zone 30 liggen, en moet dan helemaal niet gesignaleerd worden.

Juridisch gezien gelden de bepalingen over verhoogde inrichtingen enkel voor de inrichtingen die correct gesignaleerd zijn.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vragen voor Rijbewijs A

Bericht door Inazuma »

Wouter V. schreef:7. Bij een nat wegdek: langzaam en geleidelijk remmen, niet pompen (mijn keuze) of bruusk remmen.
Met een auto (zonder ABS) kan je gaan remmen tot de wielen blokkeren, dan de remmen wat lossen, en weer harder remmen, ... pompend remmen dus.

Als je met een motor remt tot je voorwiel blokkeert, ligt je doorgaans gelijk op je snuit ... niet echt aan te raden dus.

Je kan behoorlijk hard remmen met een motor, maar het blijft een delicate bedoening zonder ABS.
En op nat wegdek helemaal.

Als je de kans hebt : koop een motor met ABS.
Veel beter voor je gemoedsrust.
In een panieksituatie trek je toch gewoon de rem dicht ...
Plaats reactie